Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ادیان و مذاهب

2 دانشگاه تربیت مدرس - تهران

3 دانشگاه باقرالعلوم

چکیده

بی‌تردید توجه به تفکرات فلسفی در شکل‌دهی به نظریه فیلم، بسیاری بر شکل‌گیری آثار هنری و سینمایی اثرگذاری دارد؛ با این وجود، تحلیل فیلم از منظر نظریه‌های معاصر، برگرفته از بنیادهای نامگرایی و پندارگرایی است که باعث ایجاد اشکالات وجودشناختی و معرفت‌شناختی بسیاری به تبع فلسفه شکل دهنده آن می‌شود. در صورتی که اگر در تحلیل فیلم، بازنمایی سینمایی از منظر پدیدارشناسی تبیین شود، در تحلیل ابعاد مختلف سینما، مانند تصویر، صدا، روایت، محتوا، دریافت و ادراک تماشاگر، ثمرات مهم و مختلفی به‌بار می‌آورد. پدیدارشناسی چهارچوب واقع‌گرایانه‌ای فراهم می‌آورد که با استفاده از آن می‌توانیم تجربه بازنمایی فیلم را چنان تبیین کنیم که در نظریه فیلم کم‌سابقه باشد. این مقاله می کوشد با بررسی مختصر ماهیت بازنمایی هنری و درک آثار هنری در نظریه پدیدارشناسی، به مولفه های مهم این نظریه بپردازد. در همین راستا ضمن بیان چشم انداز نگرش این نظریه به فیلم با روش توصیفی تحلیلی، چگونگی ظاهر شدن واقعیت و معنا در دنیای فیلمی از این منظر و افزایش تجربه تماشاگر در تحلیل عمیق و جامعی از عناصر مختلف فیلم از جمله زبان تصویری و صدا، زمان و مکان، فضا و مکان پدیدار، نور و رنگ به عنوان مولفه های پیوند این نظریه و فیلم پرداخته می‌شود. به عنوان نتیجه می‌توان بیان کرد که این رویکرد پدیدارشناسانه نه تنها به درک عمیق‌تر از داستان و شخصیت‌ها کمک می‌کند، بلکه ارتباط تماشاگر با زمینه و جهان داستانی را تقویت می‌کند و تجربه سینمایی را برای تماشاگران افزایش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Components of film analysis from the perspective of phenomenological philosophy

نویسندگان [English]

  • Vahid Hayati 1
  • Asghar fahimifar 2
  • Ahmad Pahlevanian 3

1 University of Religions and Denominations

2 Tehran - Tarbiat Modares University

3 Bagheral Uloom University

چکیده [English]

Undoubtedly, philosophical thoughts in shaping film theory has a lot of effect on the formation of artistic and cinematic works; Nevertheless, the analysis of the film from the perspective of contemporary theories is derived from the foundations of nominalism and conceptualism, which causes many ontological and epistemological problems according to the philosophy that shaped it. Phenomenology provides a realistic framework that can be used to explain the experience of film representation in a way that is rare in film theory. This article tries to deal with the important components of this theory by briefly examining the nature of artistic representation and understanding artworks in phenomenological theory. In this regard, while expressing the perspective of this theory's approach to the film with a descriptive analytical method, how reality and meaning appear in the film world from this point of view and increase the audience's experience in a deep and comprehensive analysis of various elements of the film, including visual language and sound, time And place, space and place of phenomena, light and color are discussed as the components of the link between this theory and the film. As a result, it can be stated that this phenomenological approach not only helps in a deeper understanding of the story and characters, but also strengthens the audience's connection with the context and story world and increases the cinematic experience for the audience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philosophy
  • phenomenology
  • the movie
  • representation theory
CAPTCHA Image