Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای حکمت هنر دینی، دانشگاه ادیان و مذاهب، ایران

2 دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، ایران.

3 دکترای فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه باقرالعلوم، ایران

چکیده

بی‌تردید توجه به تفکرات فلسفی در شکل‌دهی به نظریه فیلم و شکل‌گیری آثار هنری و سینمایی اثرگذاری بسیاری دارد‌.‌ تحلیل فیلم از منظر نظریه‌های معاصر، برگرفته از بنیادهای نامگرایی و پندارگرایی است که باعث ایجاد اشکالات وجودشناختی و معرفت‌شناختی بسیاری به تبع فلسفه شکل دهنده آن می‌شود‌.‌ تحلیل بازنمایی فیلم از منظر پدیدارشناسی، در تحلیل ابعاد مختلف فیلم مانند تصویر، صدا، روایت، محتوا، دریافت و ادراک تماشاگر، ثمرات مهم و متفاوتی به ‌بار می‌آورد‌.‌ این مقاله می‌کوشد با بررسی مختصر ماهیت بازنمایی هنری در نظریه پدیدارشناسی، ضمن توجه به ‌مؤلفه‌های مهم این نظریه، برخلاف نظریه‌های سنتی که بر محتوا، ساختار و فرایند ساخت فیلم تمرکز دارند، نگرش متفاوت و تاثیرگذار این اندیشه در بازنمایی فیلم را ارزش‌گذاری کند‌.‌ در همین راستا با روش تحلیلی-تفسیری، چگونگی ظاهر شدن واقعیت و معنا در دنیای فیلم از این منظر و افزایش تجربه تماشاگر در تحلیل عمیق و جامع از عناصر مختلف فیلم از جمله زبان تصویری و صدا، زمان و مکان، فضا و مکان پدیدار، نور و رنگ پرداخته می‌شود‌.‌ درنتیجه این رویکرد پدیدارشناسانه نه تنها به درک عمیق‌تر از داستان و شخصیت‌ها کمک می‌کند، بلکه ارتباط تماشاگر با زمینه و جهان داستانی را تقویت می‌کند و تجربه سینمایی را برای تماشاگران افزایش می‌دهد‌.‌ نظریه پدیدارشناسی فیلم تأکید می‌کند که شعور ما نه تنها از طریق کنش‌هایمان با نمودها ارتباط برقرار می‌کند، بلکه در ساخت آنها نیز نقشی ایفا می‌کند‌.‌ این نقش تابع منطق خاصی است که هنوز به طور کامل درک نشده است‌. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Phenomenological Film Analysis: a philosophical approach to a deeper understanding of the cinematic experience

نویسندگان [English]

  • Vahid Hayati 1
  • Asghar fahimifar 2
  • Ahmad Pahlevanian 3

1 PhD Candidate of the Wisdom of Art, University of Religions and Religions, Iran

2 Associate Professor, Department of Art, Tarbiat Modares University, Iran

3 PhD Candidate of Culture and Communication, Bagher al- Uloom University, Iran

چکیده [English]

Undoubtedly, paying attention to philosophical thoughts has a great effect on shaping film theory and the formation of artistic and cinematic works‌.‌ The analysis of the film from the perspective of contemporary theories is derived from the foundations of nominalism and conceptualism, which cause many ontological and epistemological problems according to the philosophy that shaped it‌.‌ The analysis of film representation from the perspective of phenomenology, in the analysis of different dimensions of the film such as image, sound, narrative, content, reception and perception of the audience, brings important and different results‌.‌ By briefly examining the nature of artistic representation in the theory of phenomenology, while paying attention to the important components of this theory, this article tries to value the different and influential attitude of this thought in film representation, unlike traditional theories that focus on the content, structure and process of filmmaking.‌ In this regard, with the analytical-interpretive method, how reality and meaning appear in the world of the film from this point of view and increase the audience's experience in a deep and comprehensive analysis of the various elements of the film, such as visual language and sound, time and place, space and phenomenal place‌.‌ Light and color are treated‌.‌ As a result, it can be stated that this phenomenological approach not only helps to gain a deeper understanding of the story and characters, but also strengthens the audience's connection with the context and story world and increases the cinematic experience for the audience‌.‌ The theory of film phenomenology emphasizes that our consciousness not only communicates with scenes through our actions, but also plays a role in their construction‌.‌ This role is subject to a specific logic that is not yet fully understood.

کلیدواژه‌ها [English]

  • philosophy
  • film
  • phenomenology
  • representation theory
جمادی، سیاوش‌.‌ (1385)‌.‌ زمینه و زمانه پدیدارشناسی (جستاری در زندگی و اندیشه‌‌های هوسرل و هایدگر)، نشر ققنوس‌.
ساکالوفسکی، رابرت‌.‌ (1384)‌.‌ درآمدی بر پدیدارشناسی، ترجمه محمدرضا قربانی، گام نو‌.
صافیان، محمدجواد؛ انصاری، مائده؛ غفاری، علی و مسعود، محمد‌.‌ (1390)‌.‌ بررسی پدیدارشناختی هرمنوتیک نسبت مکان با هنر معماری، پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز، 5 (8) 93-129‌. https://philosophy‌.tabrizu‌.ac‌.ir/article_176‌.html
کوکلمانس، یوزف‌.‌ (1388)‌.‌ هیدگر و هنر، ترجمه محمدجواد صافیان، نشر پرسش‌.
کیسبی‌یر، آلن‌.‌ (1388)‌.‌ پدیدارشناسی و سینما، چاپ دوم، نشر هرمس‌.
مستوفی‌فرد، پریشاد؛ البرزی، فریبا؛ امینی، امیرحسین و شهاب‌الدین، عادل.‌ (1401)‌.‌ بازنمایی فضای معماری در سینما با رویکرد پدیدارشناسی (نمونۀ موردی: فیلم نوستالژیاباغ نظر، 19 (117)، 21-32. https://doi‌.org/10.22034/bagh‌.2022‌.331459.5137
مستوفی‌فرد، پریشاد؛ البرزی، فریبا؛ امینی، امیرحسین و شهاب‌الدین، عادل. (1402)‌.‌ روایت فضای «خانه» در سینما از منظر پدیدارشناسی، نمونه موردی: فیلم شطرنج باد، هنرهای زیبا -هنرهای نمایشی و موسیقی، 28(1)، 43-55‌. ‌https://doi.org/10.22059/jfadram.2023.349047.615698
هوسرل، ادموند. (1401)‌.‌ پژوهش­های منطقی، ترجمه جابر طالبی، نشر نی‌.
سپهران، کامران؛ مصطفوی، شمس‌الملوک و ابراهیم­زاده، حمزه. (1401)‌.‌ جایگاه «عاملیت» و «بخشایش» در پدیدارشناسی روح هگل با تمرکز بر فیلم پری اثر داریوش مهرجویی، نقش‌مایه، 1(2)، 38-43‌. https://civilica‌.com/doc/1572787
Chamarette, J‌.‌ (2012)‌.‌ Phenomenology and the Future of Film: rethinking subjectivity beyond French Cinema, Palgrave Macmillan‌.
Domietta, T‌.‌ (2008)‌.‌ The Time of the Crime: phenomenology, psychoanalysis, Italian film, Stanford University Press‌.
Evan Richard, D‌.‌ (2021)‌.‌ Film Phenomenology and Adaptation: sensuous elaboration, Amsterdam University Press‌.
Hanaway, O‌.‌ C‌.‌ (2017)‌.‌ James Joyce and the Phenomenology of Film, Oxford University Press‌.
Husserl, E‌.‌ (2021)‌.‌ Logical Researches, trans‌.‌ J‌.‌ Talebi, Ney Publishing‌.‌ (in Persian)
Jamadi, S‌.‌ (2015)‌.‌ Context and Time of Phenomenology (an inquiry into the life and thoughts of Husserl and Heidegger), Qaqnoos Publication‌.‌ (in Persian)
Kisbier, A‌.‌ (2018)‌.‌ Phenomenology and Cinema, 2nd edition, Hermes Publishing‌.‌ (in Persian)
Kokelmans, Y‌.‌ (2018)‌.‌ Heidegger and Art, trans‌.‌ M‌.‌ J‌.‌ Safian, Sokhan Publication‌.‌ (in Persian)
Loht, S‌.‌ (2017)‌.‌ Phenomenology of Film: A Heideggerian Account of the Film Experience, Lexington Books‌.
Mostowfifard, P‌.; Alborzi, F‌.; Amini, A‌.‌ & Adel, S‌.‌ (2022)‌.‌ Phenomenological Study of “House” in Cinema; Case Study: The Movie Chess of the Wind, Journal of Fine Arts: Performing Arts and Music, 28 (1), 43-55‌.‌ (in Persian) https://doi‌.org/10‌.22059/jfadram‌.2023‌.349047‌.615698
Mostowfifard, P‌.; Alborzi, F‌.; Amini, A‌.‌ & Adel, S‌.‌ (2023)‌.‌ A Representation of the Architectural Space in Cinema through the Phenomenological Approach (A Case Study: Nostalgia Movie), Bagh-e Nazar, 19 (117), 21-32‌.‌ (in Persian) https://doi‌.org/10‌.22034/bagh‌.2022‌.331459‌.5137
Safian, M‌. J‌.; Ansari, M‌.; Ali Ghaffari & Masoud, M‌. ‌(2018)‌.‌ Hermeneutical phenomenology survey of relation between place and architecture, Philosophical Investigations, University of Tabriz, 5 (8), 93-129‌.‌ (in Persian) https://philosophy‌.tabrizu‌.ac‌.ir/article_176‌.html?lang=en
Sakalovsky, R‌.‌ (2014)‌.‌ An Introduction to Phenomenology, trans‌.‌ M‌.‌ R‌.‌ Ghorbani, Gam-e Nou Publication.‌ (in Persian)
Sepahran, K‌.; Mostafavi, S‌.‌ & Ebrahimzadeh, H‌.‌ (2021)‌.‌ The Position of "Agency" and "Forgiveness" in the Phenomenology of Hegel's Spirit with a Focus on the Movie "Fairy" by Dariush Mehrjooi, Naqsh Mayeh, 1 (2), 38-43‌.‌ (in Persian) https://civilica‌.com/doc/1572787
Sobchack, V‌.‌ (1992)‌.‌ The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience, Princeton University Press‌.
Wahlberg, M‌.‌ (2008)‌.‌ Documentary Time: Film and Phenomenology, University of Minnesota Press‌.
Walton, S‌.‌ (2016)‌.‌ Cinema’s Baroque Flesh: Film, Phenomenology and the Art of Entanglement, Amsterdam University Press‌.
CAPTCHA Image