نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای حکمت هنر دینی، دانشگاه ادیان و مذاهب، ایران
2 دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، ایران.
3 دکترای فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه باقرالعلوم، ایران
چکیده
بیتردید توجه به تفکرات فلسفی در شکلدهی به نظریه فیلم و شکلگیری آثار هنری و سینمایی اثرگذاری بسیاری دارد. تحلیل فیلم از منظر نظریههای معاصر، برگرفته از بنیادهای نامگرایی و پندارگرایی است که باعث ایجاد اشکالات وجودشناختی و معرفتشناختی بسیاری به تبع فلسفه شکل دهنده آن میشود. تحلیل بازنمایی فیلم از منظر پدیدارشناسی، در تحلیل ابعاد مختلف فیلم مانند تصویر، صدا، روایت، محتوا، دریافت و ادراک تماشاگر، ثمرات مهم و متفاوتی به بار میآورد. این مقاله میکوشد با بررسی مختصر ماهیت بازنمایی هنری در نظریه پدیدارشناسی، ضمن توجه به مؤلفههای مهم این نظریه، برخلاف نظریههای سنتی که بر محتوا، ساختار و فرایند ساخت فیلم تمرکز دارند، نگرش متفاوت و تاثیرگذار این اندیشه در بازنمایی فیلم را ارزشگذاری کند. در همین راستا با روش تحلیلی-تفسیری، چگونگی ظاهر شدن واقعیت و معنا در دنیای فیلم از این منظر و افزایش تجربه تماشاگر در تحلیل عمیق و جامع از عناصر مختلف فیلم از جمله زبان تصویری و صدا، زمان و مکان، فضا و مکان پدیدار، نور و رنگ پرداخته میشود. درنتیجه این رویکرد پدیدارشناسانه نه تنها به درک عمیقتر از داستان و شخصیتها کمک میکند، بلکه ارتباط تماشاگر با زمینه و جهان داستانی را تقویت میکند و تجربه سینمایی را برای تماشاگران افزایش میدهد. نظریه پدیدارشناسی فیلم تأکید میکند که شعور ما نه تنها از طریق کنشهایمان با نمودها ارتباط برقرار میکند، بلکه در ساخت آنها نیز نقشی ایفا میکند. این نقش تابع منطق خاصی است که هنوز به طور کامل درک نشده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Phenomenological Film Analysis: a philosophical approach to a deeper understanding of the cinematic experience
نویسندگان [English]
- Vahid Hayati 1
- Asghar fahimifar 2
- Ahmad Pahlevanian 3
1 PhD Candidate of the Wisdom of Art, University of Religions and Religions, Iran
2 Associate Professor, Department of Art, Tarbiat Modares University, Iran
3 PhD Candidate of Culture and Communication, Bagher al- Uloom University, Iran
چکیده [English]
Undoubtedly, paying attention to philosophical thoughts has a great effect on shaping film theory and the formation of artistic and cinematic works. The analysis of the film from the perspective of contemporary theories is derived from the foundations of nominalism and conceptualism, which cause many ontological and epistemological problems according to the philosophy that shaped it. The analysis of film representation from the perspective of phenomenology, in the analysis of different dimensions of the film such as image, sound, narrative, content, reception and perception of the audience, brings important and different results. By briefly examining the nature of artistic representation in the theory of phenomenology, while paying attention to the important components of this theory, this article tries to value the different and influential attitude of this thought in film representation, unlike traditional theories that focus on the content, structure and process of filmmaking. In this regard, with the analytical-interpretive method, how reality and meaning appear in the world of the film from this point of view and increase the audience's experience in a deep and comprehensive analysis of the various elements of the film, such as visual language and sound, time and place, space and phenomenal place. Light and color are treated. As a result, it can be stated that this phenomenological approach not only helps to gain a deeper understanding of the story and characters, but also strengthens the audience's connection with the context and story world and increases the cinematic experience for the audience. The theory of film phenomenology emphasizes that our consciousness not only communicates with scenes through our actions, but also plays a role in their construction. This role is subject to a specific logic that is not yet fully understood.
کلیدواژهها [English]
- philosophy
- film
- phenomenology
- representation theory
ارسال نظر در مورد این مقاله