Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموختة دکتری فلسفه، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، ایران

2 استاد گروه فلسفه، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، ایران

چکیده

مفهوم سوژه برای فیلسوف فرانسوی معاصر، آلن بدیو، بسیار بااهمیت بوده و در آثاری چون نظریۀ سوژه، اخلاق، هستی و رخداد و منطق جهانها بدان پرداخته می‌شود. با توجه به سیر اندیشۀ بدیو و بروز تحولات در کلیتِ نگرۀ وی، تبیین او در باب سوژه نیز دستخوش تفاوت‌هایی آشکار بوده است. نظریۀ سوژه اثری مربوط به دوران تأثیرپذیریِ مستقیم بدیو از آلتوسر و مائو است لذا توصیف سوژه نیز در این اثر متأثر از سویه‌های مارکسیستی اندیشۀ او و در نسبت با کردارهای اجتماعی و کارکرد سیاسی است، اما در هستی و رخداد که می‌توان آن ‌را مانیفست هستی‌شناختی بدیو با شاکله‌های ریاضیاتی دانست، ویژگی‌های سوژه از منظری متفاوت مورد توجه قرار گرفته و نخستین بار در نسبت با حقیقت طرح می‌شود؛ روالی که بعدها با موضعی متفاوت در منطق جهان‌ها نیز دنبال شده‌است و ما را برآن داشت تا به تفحص در این سیر تطور بپردازیم. در این مقاله نشان دادیم که سوژه چگونه از هیبتی کاملاً انسانی و سیاسی در آغازه‌های نگاه بدیو به جزئی متناهی و مادی از حقیقت در بستر وضعیت‌های تفریقی تبدیل می‌شود که علی‌رغم کلیۀ تلاش های این فیلسوف محل انتقادات و ابهاماتی است و به دلیل نسبت مستقیمش با حقیقت باید بدان‌ها پاسخ داد و نمی‌توان تبیین بدیو از آن‌را به طور کامل پذیرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The subject in subtractive situations (a review of the concept of the subject in Alain Badiou's periods of thought with an emphasis on subtractive ontology)

نویسندگان [English]

  • zahra sara namayandegi 1
  • ali fath taheri 2

1 Ph.D. in Philosophy, Imam Khomeini International University, Iran.

2 Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Iran

چکیده [English]

The concept of the subject is very important for the contemporary French philosopher, Alain Badiou, and it is discussed in works such as the Theory of the subject, Ethics, Being and Event, and the Logic of worlds. Paying attention to the changes and developments in Badiou's thought leads us to the conclusion that his perspective on the subject has also undergone changes. For the first time in his book Theory of the Subject, he examines the concept of the subject. A time still under the influence of Althusser and Mao, Therefore, the basis of the subject is social actions and purely political functions and the ontological foundations of the subject are not examined by him. While, later in the last course of his thought, He writes the book "Being and Occurrence" with an ontological subject as his focus, and his attention to subtractive ontology leads him to a mathematical subject. finally, in the Logic of Worlds, it continues its evolutionary path, one we believe transforms the subject from a purely human and political awe to a finite and abundant part of an infinite truth in subtractive situations. In this article, while examining the above path, we mentioned some criticisms in this regard because we believe that Badiou's explanation of the subject contains flaws that are in conflict with the logic of subtractive ontology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • subject
  • truth
  • event
  • subtractive ontology
  • situation
بدیو، آلن. (1397). فلسفه برای مبارزان، ترجمه فواد حبیبی و کمال خالق‌پناه، نشر نی.
فرهادپور، مراد. (1388). بدیو (فلسفه، سیاست، هنر، عشق)، نشر رخداد نو.
پرندوش، پوریا. (1398). رخداد، سوژه و حقیقت در اندیشه سیاسی آلن بدیو، انتشارات تریسا.
Badiou, A. (2018). Philosophy for Militants, Trans. F. Habibi & K. KhaleghPanah, Ney Publishing (in Persian).
Badiou, A. (2006). Being and Event. Trans. O. Feltham, Continuum.
Badiou, A. (2009a). Conditions, Trans. S. Corcoran, Continuum.
Badiou, A. (2001). Ethics: An Essay on the Understanding of Evil, Trans. P. Hallward, Continuum.
Badiou, A. (2003). Infinite Thought: Truth and the Return to Philosophy, Trans. J. Clemens & O. Feltham, Continuum.
Badiou, A. (2009b). Logics of Worlds, Trans.‌‌ A. Toscano, Continuum.
Badiou, A. (1991). On a Finally Objectless Subject, in Who Comes After the Subject, ‌‌Trans.‌‌ B. Fink, Routledge.
Badiou, A. (2011). Theory of Subject, Trans. B. Bosteels, Continuum.
Badiou, A. (1982). Theorie de sujet, Seuil.
Bartlett, A. J & Clemens, J. (2010). Alain Badiou key concepts, Durham, Acumen.
Bensaid, D. (2004). Alain Badiou and the Miracle of the Event, published as a Chapter of Thing Again, Alain Badiou and Future of Philosophy, Ed. P. Hallward, Continuum.
Deleuze,G & Guattari, F. (1980). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, Trans. M. Brian, University of Minnesota Press.
Farhadpour, M. (2010). Alain Badiou (Philosophy, Politics, Art, Love), Rokhdad-e No Publishing. (in Persian)
Feltham, O. (2008). Alain Badiou: Live Theory, Continuum.
Badiou, A. (2003). Beyond Formalisation. Interview in Angelaki, Journal of the Theoretical Humanities
 8(2),111-36. https://doi.org/10.1080/0969725032000162611
Hallward, P. (1998). Generic Sovereignty: The Philosophy of Alain Badiou, Angelaki, Journal of the Theoretical Humanities, 3(3), 87-111.
Hallward, P. (2004). Thinking again, Alain Badiou and the Future of Philosophy, Continuum.
Osborne, P. (2007). Badiou’s Neo-classicism, Radical Philosophy, NO. 142, Marchi April, pp. 19-29.
Parandoysh, P. (2018). Event, Subject and Truth in Badiou’s Politics thought, Tisa Publishing. (in Persian)
Zizek, S. (1999). ‌‌The Politics of Truth or Alain Badiou as a Reader of St. Paul, in The Ticklish Subject, Verso11, pp.127-70.
CAPTCHA Image