Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی‌سینا، ایران

2 دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا، ایران

چکیده

کانت بحث از فرم را در دقیقة سوم نقد قوۀ حکم مطرح می­‌کند. از نظر او آنچه در داوری امر زیبا مشترک است و می‌­توان آن را از همۀ افراد انتظار داشت فرم است. برخلاف فرم، ادراک حسی یک اُبژه­، بسته به توانایی ادراکی افراد متفاوت است. راجر فرای و کلایو بل به‌عنوان منتقدانی فرمالیست، مفهوم فرم کانتی را در قرن بیستم مطرح نموده و با تاکید بر آن به‌­عنوان تنها عامل زیباساز آثار هنری در دوران مدرن، نقش بی‌­بدیلی در بسط و توسعۀ دیدگاه کانت در خصوص فرم هنری ایفا نموده‌­اند. این نوشتار بر آن است تا ضمن روشن‌سازی ادعای فرمالیست­‌ها در خصوصِ فرم و بررسی آن در آثار کانت، به بررسی نسبت میان این مفهوم در اندیشة فرمالیست­‌هایی چون فرای و بل با زیباشناسیِ کانت بپردازد. بررسی این موضوع که فرمالیسم هنری فرای و بل تا چه اندازه‌­ای از زیباشناسی کانت و دیدگاه فرمالیستی مطرح شده در نقد قوة حکم متأثر شده است، اصلی‌­ترین مسألۀ این مقاله است. لذا باید روشن شود که آیا از لابه‌لای عبارات کانت در نقد قوۀ حکم، فرمالیسم هنری ادعا شده؛ استخراج می­‌شود یا نه؟ با بررسی‌­های انجام شده مشخص شد، اگرچه فرمالیست­‌ها برای تایید ادعای فرمالیستی خود می‌­توانند به برخی عبارات کانت در نقد قوة حکم (و نه به همة مطالب او در نقد قوة حکم در مورد فرم) اشاره کنند، اما این کار را گزینشی انجام می­‌دهند و همین امر سبب می­شود کلیت دیدگاه کانت در مورد فرم را آن­چنان که باید درک نکنند. فرم برای کانت صرفا چینش زمانی-فضایی نیست (اگر چه آن را نیز در بر می‌­گیرد) بلکه هر نوع چینش اجزا و مواد در یک ابژۀ طبیعی یا اثر هنری که غایت­مند بدون غایت است، فرم زیبا نامیده می­‌شود. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Elucidation of the Concept of Kant's Aesthetic Form and Its Relation to Roger Fry and Clive Bell's Thought

نویسندگان [English]

  • Ali Salmani 1
  • Sepehr Salimi 2

1 Associate Professor of Philosophy of Art. Bu-Ali Sina University. Iran

2 Ph.D. Candidate of Philosophy of art. Bu-Ali Sina University. Iran

چکیده [English]

Kant is known as the pioneer of artistic formalism. Art critics and commentators on Kant's works have also confirmed this claim. Kant discusses the form first in the critique of pure reason and then in the third moment of the critique of the power of judgment. According to Kant, what is universal in the judgment of the beauty and could be expected from all people is the form. Unlike the form, the sensory perception of an object varies depending on the perceptual ability of people. Roger Fry and Clive Bell, as formalist critics and artists, put forward Kant's concept of form in the 20th century, and by emphasizing it as the only act of beautifying works of art in the modern era, they played an irreplaceable role in the expansion and development of Kant's view on the concept of form in modern art. This article aims to investigate the relationship between this concept in the thought of formalists and in Kant's aesthetics. It was determined by the conducted investigations that, although formalists consider form to be a kind of temporal-spatial arrangement of the sensuous intuitive manifolds, in terms of their emphasis on the emotional expression of form in contrast to Kant's emphasis on the purposiveness without purpose of the form and the creation of the free harmony of imagination and understanding, there is a great difference between Kant's thought and Fry and Bell's formalist thought.

کلیدواژه‌ها [English]

  • formalism
  • Kant
  • Clive Bell
  • Roger Fry
  • aesthetic ideas
پوک، گرانت و دیانا نیوال. (1398). مبانی تاریخ هنر، ترجمه مجید پروانه‌پور، ققنوس.
راجرسون، کنت. (1394). مسئله هارمونی آزاد در زیبایی شناسی کانت، ترجمه علی سلمانی، حکمت.
سلمانی، علی. (1396). نقد و بررسی پیش‌شناختی و چندشناختی در بحث از هماهنگی آزاد خیال و فاهمه، متافیزیک، 9(23)، 56-37
کالینسون، دایانه. (1388). تجربه زیباشناسی، ترجمه فریده فرنودفر، ویرایش دوم، فرهنگستان هنر.
Allison, H. (2001). Kant’s Theory of Taste, Cambridge University press.
Bell, C. (1914). Art, University of Michigan.   
Burnham, D. (2000). An Introduction to Kant`s Critique of Judgment, Edinburgh University Press.
Carroll, L. (2007). Kant`s Formalism? Distinguishing between aesthetic Judgment and an overall Response to Art in Critique of Judgment, Canadian Aesthetics Journal, 14(28), 1-14.
Crowther, P. (1989). The Kantian Sublime, from morality to Art, Oxford University Press.
Collinson, D. (2009). Aesthetics Experience, trans. F. Farnoudfar, 2nd editon, Nazar Pub. (in Persian)
Curtin, D. (1982). Varieties of Aesthetic Formalism, the Journal of Aesthetics and Art Criticism, 40(3), 30-52.
Dewey, J. (1934). Art as Experience, Perigee Books.
Elliot, R. (1968). The Unity of Kant’s Critique of Aesthetic Judgment, The British Journal of Aesthetics, 8(30), 80-98.
Fry, R. (1920). Vision and Design, University of Michigan.
Fry, R. (1926). Transformation, University of Michigan.
Hanfling, O. (1994). Philosophical Aesthetics: An Introduction, Wiley-Blackwell.
Kant, I. (1987). Critique of Judgment, trans. W. P. Hacket, Cambridge University Press.
Kant, I. (1991). The Critique of Judgment, trans. J. Creed Meredith, Cambridge University Press.
Kant, I. (1998). Critique of Pure Reason, trans. P. Guyer & A. Wood, Cambridge University Press.
Kemal, S. (1986). Kant and Fine Art, Clarendon Press.
Kneller, J. (2007). Kant and Power of Imagination, Cambridge University Press.
Kuplen, M. (2022). Immanuel Kant and the Emancipation of the Image, The Palgrave Handbook of Image Studies, ed. Kresimir Purgar, Springer International Publishing.
Patron, E. (2023).  The Judgment of Taste and the Formalism Undertaking in the Arts, Athens Journal of Humanities & Arts, 10(30), 1-24. http://dx.doi.org/10.30958/ajha.11-2-5
Paul, G. (1979). Kant and the Claims of Taste, Harvard University Press.
Poke, G. & Newall, D. (2003). Art History: the basis, trans. M. Parvanehpoor, Ghoghnoos Pub. (in Persian)
Rogerson, K. (2008). The problem of free harmony in Kant`s aesthetics, trans. A. Salmani, Hekmat Pub. (in Persian)
Salmani, A. (2017). To review and elucidate the precognitive and multicognitive perspective on free harmony between the imagination and the understanding, Metaphysics Quarterly, 9(23), 37-56. (in Persian) doi: 10.22108/mph.2017.93009.0
Savile, A. (2003). Kant and the Ideal of Beauty, in Book of Art and Morality, Ed. J. Luis & S. Gardner, Routledge.
Zuchert, R. (2006). The Purposiveness of Form: A reading of Kant`s Aesthetic Formalism, Journal of History of Philosophy, 44(4), 599-622. http://dx.doi.org/10.1353/hph.2006.0075
CAPTCHA Image