Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 ، دانشجوی دکترای علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.

2 استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

چکیده

در این نوشتار تلاش شده با رویکرد تفسیری و چارچوب نظری جان مارو، حاکمیت هوش مصنوعی بر اساس دیدگاه پدیدارشناسان سیاسی تبیین شود. بنابر سوال اصلی، چگونه پدیدارشناسی سیاسی بینش‌هایی دربارۀ مفهوم حاکمیت هوش مصنوعی ارائه می‌دهد؟ بنابر فرضیه، پدیدارشناسی حاکمیت هوش مصنوعی را دارای عقلانیت ابزاری ریاضی و پوزیتیویستی می‌داند. سیستم‌های ریاضی که به زیست­جهان شکل می‌دهند باعث شکل‌گیری حاکمیت سیاسی هوش مصنوعی شده است. نتایج پژوهش نیز نشان می‌دهد پدیدارشناسان سیاسی در فرایند شکل‌گیری حاکمیت هوش مصنوعی به سیستم‌های ریاضی اشاره می‌کنند، سیستم‌های رسمی-ریاضی که جهان ریاضی را پدید می‌آورد موجب ریاضی­سازی و دیجیتال­سازی زیست­جهان و افق سیاسی آن می‌شود و در نهایت حاکمیت هوش مصنوعی پدید می‌آید. معتقدند حاکمیت هوش مصنوعی موجب قاب‌بندی انسان و ریاضی­سازی وجود و معنای آن می‌شود که حقیقت و حقوق انسانی را مطابق با فضای مصنوعی ریاضی ایجاد می‌کند. این فرایند با توسعه فلسفی هستی و آزادی انسان همراه نیست و به نوعی فراموش‌کردن زیست­جهان و در تضاد با معنای انسانی پدیدارشناسی است. این فرایند را موجب تضعیف فضیلت‌های باستانی و تحریف کنش سیاسی به معنای فضای سیاسی دولت‌شهری می‌دانند و ضمن اتخاذ بینش کیهانی و ضد مدرنیسم، عمدتاً وابستگی خود را به فضیلت‌ها و حقوق و قانون طبیعی نظام‌های سیاسی پیشامدرن بر ضد نظام‌های مدرن جهان ریاضی نشان می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Governance of Artificial Intelligence from the Perspective of Political Phenomenology

نویسندگان [English]

  • Mohammad Karampouri 1
  • Rohollah Eslami 2

1 Ph.D. Candidate of Political Science, Ferdowsi University of Mashhad. Iran

2 Assistant Professor, Department of Political Science, Ferdowsi University of Mashhad, Iran

چکیده [English]

In this article, an attempt has been made to explain the governance of AI based on the perspective of political phenomenologists with Morrow's interpretive approach and theoretical framework. The main question is: How does political phenomenology provide insights into the concept of AI governance? According to the hypothesis, the phenomenology of AI governance has a mathematical and positivist rationality. The results of the research also show that political phenomenologists refer to mathematical systems in the process of forming the rule of artificial intelligence; the formal systems of mathematics that create the mathematical world cause the mathematization of the life-world and its political horizon; and finally, the sovereignty of AI emerges. This process is not related to the philosophical development of existence and human freedom, and it is a kind of forgetting the life-world and is in conflict with the human meaning of phenomenology. They consider this process to be the cause of the attenuation of ancient virtues and the distortion of political action in the sense of the political space of the city-state, and while adopting a cosmic vision, anti-modernism mainly shows its dependence on the virtues and rights and natural law of pre-modern political systems against the modern systems of the mathematical world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • artificial intelligence
  • governance
  • lifeworld
  • mathematical world
  • phenomenology
آرنت، هانا. (1392). وضع بشر. ترجمه مسعود علیا، انتشارات ققنوس.
احمدی، بابک. (1382). هایدگر و تاریخ هستی، مطبوعات مرکز.
اسلامی، روح الله. (1393). رهایی یا انقیاد؛ فلسفه سیاسی تکنولوژی اطلاعات در قرن بیستم، ‌نشر تیسا.
بیستگی، میگل. (1389). هایدیگر و امر سیاسی، ترجمه سیاوش جمادی، انتشارات ققنوس.
ساکالوفسکی، رابرت. (1384). درآمدی بر پدیدارشناسی. ترجمه محمدرضا قربانی، انتشارات گام نو.
کوکلبرگ، مارک. (1403 ). درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش­مصنوعی. ترجمه علی‌اصغر رئیس‌زاده، نشر دکسا.
هایدگر، مارتین. (1373). پرسش از تکنولوژی، ترجمة اعتماد شاپور، بهار ارغنون، شماره 1، 1-30.
Ahmadi, B. (2003). Heidegger and the History of Being. Markaz Pub. (In Persian)
Arendt, H. (2012). The Human Condition. Trans. M. Alia, Qoqnoos Pub. (In Persian)
Beistegui, M. (2010). Heidegger & the Political: Dystopias. Trans. S. Jamadi, Qoqnoos Pub. (In Persian)
Ben-Dor, O. (2007). Thinking about Law in Silence with Heidegger. Hart Publishing.
Barthelme, U. & Furbach, U. (2019). Künstliche Intelligenz aus ungewohnten Perspektiven: Ein Rundgang mit Bergson, Proust und Nabokov. Springer Vieweg.
Blumenberg, H. (2020). History, Metaphors, Fables. Edited, translated with introduction by H. B. F. Fuchs & J. P. Kroll. Cornell University Press.
Eslami, R. (2013). Emancipation or Subjugation: The Political Philosophy of Information Technology in the Twentieth Century. Tisa Pub. (In Persian)
Crépon, M. (2011). Fear, Courage, Anger: The Socratic lesson. in Jan PatoČka and the heritage of Phenomenology. Ed. I. Chvatík. & E. Abrams, pp.175-186. Springer.
Crawford, K. (2021). Atlas of AI: Power, Politics, and the Planetary Costs of Artificial Intelligence. Yale University Press.
Coeckelbergh, M. (2024). The Political Philosophy of AI. Trans. A. A. Raeeszade, Doxa Pub. (In Persian)
Dallmayr, F.R. (2017). Critical Phenomenology, Cross-cultural Theory, Cosmopolitanism. Ed. F. Godrej, Routledge.
Durt, C. (2023a). Die Digitalisierung der Lebenswelt: Von der Mathematisierung der Natur zur intelligenten Manipulation des menschlichen Sinn- und Erlebenshorizontes? In Digitale Lebenswelt – Digitales Selbst: Digitale Gemeinschaft, Digitale Spiele. Ed. M. Schwartz. M. Neuhaus & S. Ulbricht, pp. 17-27. ‌Metzler.
Durt, C. (2023b). The Digital Transformation of Human Orientation: an inquiry into the dawn of a new era. in How Does the Digitization of Our World Change Our Orientation. Ed. R. G. Mueller & W. Stegmaier, pp. 99- 143. Orientations Press.
Durt, C. (2022). Artificial Intelligence and Its Integration into the Human Lifeworld. in the Cambridge Handbook of Responsible Artificial Intelligence. Ed. S. Voeneky, P. Kellmeyer, O. Mueller & W. Burgard, pp.67-82. Cambridge University Press.
Fitsch, H. (2022). Die Schönheit des Denkens: Mathematisierung der Wahrnehmung am Beispiel der Computational Neurosciences. Publikationsfonds der Technischen Universität Berlin unterstützt.
Findlay, E. F. (2002). Carine for the Soul in A Postmodern Age: Politics and Phenomenology in the Thought of Jan Patocka. State University of New York Press.
Heidegger, M. (1994). Question of Technology. Trans. S. Etemad, Arghonun, (1), 1-30. (In Persian)
Hickman, M. F. (2023). Husserlian Phenomenology and Contemporary Political Realism: The Legitimacy of the Life-World. Routledge.
Hickman, M. F. (2019). What Is Political? The Irreducibility and Autonomy of Any Political Order. Perspectives on Political Science, 49)1(, 37-45. http//doi.org/10.1080/10457097.2019.1643168
Held, K. (2012). Towards a Phenomenology of the Political World. in The Oxford Handbook of Contemporary Phenomenology. Ed. D. Zahavi, pp. 443-459. Oxford University Press.
Held, K. (2023). Phenomenology of the Crisis and Digitalisation. in Crisis and Lifeworld: New Phenomenological Perspectives. Ed. H. G. Inverso & A. Schnell, pp.145-160. © Verlag Karl Alber
Herrmann, S. (2023). Demokratischer Streit: Eine Phänomenologie des Politischen. (Zeitgenössische Diskurse des Politischen, 25). Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG.
Hui, Y. (2020). For a Cosmotechnical Event: In Honor of Don Ihde and Bernard Stiegler.in Reimagining Philosophy and Technology, Reinventing Ihde. Ed. G. Miller & A. Shew, pp.‌ 87-101. Springer.
Hilgendorf, E. (2021). Rechtsphilosophie zwischen 1860 und 1960. In Handbuch Rechtsphilosophie. Ed. E. Hilgendorf & J. C. Joerden, pp. 165-175. J. B. Metzler Verlag
Ihde, D. (2009). Post phenomenology and Techno science: The Peking University Lectures. State University of New York Press.
Leufer, D. (2016). The Dark Night of the Care for the Soul Politics and Despair in Jan Patočka’s Sixth Heretical Essay Thinking after Europe. In Jan Patočka and Politics. Ed. Francesco Tava and Darian Meacham, pp. 161-182. Rowman & Littlefield International, Ltd.
Loidolt, S.& Zahavi, D. (2024). Edmund Husserl Idealistic Politics and Communal Spirit. In The Routledge Handbook of Political Phenomenology. S. Herrmann., G. Thonhauser., S. Loidolt., T. Matzner & N. Baratella, pp. 18-29. Routledge.
Morrow, J. (2005). History of Western Political Thought. Palgrave Macmillan.
Miettinen, T. (2015). Phenomenology and Political Idealism. Continental Philosophy Review, 48(2), 237-253. http//doi.org/10.1007/s11007-015-9321-9
Mickunas, A. & Pilotta, J. (2023). A Critical Understanding of Artificial Intelligence: A Phenomenological Foundation. Bentham Science Publishers Pte. Ltd.
Mensch, J. (2011). Patočka and artificial intelligence. In Jan PatoČka and the heritage of Phenomenology. I. Chvatík & E. Abrams, pp. 111-120. Springer.
Mersch, D. (2019). Kreativität und Künstliche Intelligenz Einige Bemerkungen zu einer Kritik algorithmischer Rationalität. in Gesellschaft für Medienwissenschaft (Hg.) Zeitschrift für Medienwissenschaft. Heft 21: Künstliche Intelligenzen, 65-74.  https://doi.org/10.25969/mediarep/12615.
Patocka, J. (2016 a). The Natural World as A Philosophical Problem. Northwestern University Press.
Patočka, J. (2016b). Ensayos heréticos sobre filosofía de la historia. Ediciones Encuentro.
Patočka, J. (2022). The Selected Writings of Jan Patočka: Care for the Soul. Ed. I. Chvatik & E. Plunkett, Trans. A. Zucker. Bloomsbury Publishing Plc.
Risse, M. (2022). Artificial Intelligence and the Past, Present, and Future of Democracy. ‌ in the Cambridge Handbook of Responsible Artificial Intelligence. Ed. S. Voeneky, P. Kellmeyer, O. Mueller & W. Burgard, pp. 85-103. Cambridge University Press.
Russell, S.J. & Norvig, P. (2010). Artificial Intelligence: A Modern Approach. Prentice Hall is an imprint of Prarson.
Sokolowski, R. (2005). Introduction to Phenomenology. Trans. M. R. Ghorbani, Gam-e No.‌ (In Persian)
Sokolowski, R. (2008). Phenomenology of the Human Person. Cambridge University Press.
Sokolowski, R. (1988). Natural and Artificial Intelligent. Daedalus, 117(1), 45-64. http//doi.org/10.2307/20025138
Sokolowski, R. (1992). Pictures, Quotations, and Distinctions, Fourteen Essays in Phenomenology. University of Notre Dame Press.
Sokolowski, R. (2006). Christian Faith & Human Understanding Studies on the Eucharist, Trinity, and the Human Person. The Catholic University of America Press.
Sokolowski, R. (1985). Reviewed Work: Studien zur Arithmetik und Geometrie, Texte aus dem Nachlass, 1886-1901. E. Husserl, Ingeborg Strohmeyer. The Review of Metaphysics, 38(3), 639-640. http//doi.org/10.2307/20128200
Schnell, M. W. & Nehlsen, L. (2022). Begegnungen mit Künstlicher Intelligenz Intersubjektivität, Technik, Lebenswel. in Herausgegeben von. Begegnungen mit Künstlicher Intelligenz, pp. 9-22. Velbrück Wissenschaft.
Tucker, A. (2000). The Philosophy and Politics of Czechdis Sidence from Patocka to Havel. University of Pittsburgh Press.
Učnik, L. (2016). The Crisis of Meaning and the Life-World: Husserl, Heidegger, Arendt, and Patocka. Ohio University Press.
Učník, L. (2011). Patočka on techno-Power and the sacrificial victim (Oběť). in Jan PatoČka and the heritage of Phenomenology. Ed. I. Chvatík. & E. Abrams, pp. 187-202. Springer.
Zimmerman, M. E. (1990). Heidegger's Confrontation with Modernity: Technology, Politics, and Art Indiana. Indiana University Press.
Wolin, R. (2016). Vernunftkritik nach den Schwarzen Heften, In Martin Heideggers (Schwarze Hefte): Eine philosophisch-politische Debatte. Ed. M. Heinz; S. Kellerer & T. Bender, pp.471-49. eBook Suhrkamp Verlag.
Wolin, R. (2019). The Politics of Being: The Political Thought of Martin Heidegger. Columbia University Press.
CAPTCHA Image