Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.

2 گروه فن و کار، دانشگاه فرهنگیان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌­های تعلیم و تربیت متامدرن انجام شده است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است. دستاورد بررسی و تحلیل توصیفی اطلاعات منابع علمی مرتبط با موضوع پژوهش، شناسایی مفاهیم خردورزی عصب­‌شناختی، اندیشه‌­ورزی پویا، تفکر انتقادی و خلاق، آزادی علمی، خودتنظیمی، جهت­‌گیری ایدئولوژیک اخلاقی، جامعه‌­پذیری علمی، تحول­نگری آموزشی، سازنده­‌محوری برنامه درسی، الگوی یادگیری فناوری‌محور و ایدئولوژی تربیت سبز بود که در دو سطح ویژگی­‌های فردی و بین­‌فردی و ویژگی­‌های ساختاری تعلیم و تربیت متامدرن سطح‌­بندی شدند. متامدرنیسم به عنوان یکی از رویکردهای نوین فکری در هزاره سوم به عنوان پارادیم بازآفرینی امکان فراتر رفتن از محیط و ایجاد تغییر مثبت در جوامع به­‌گونه‌­ای عمل می­‌کند که بتواند واقعیت­‌های پراکنده را با معنایی جدید و به صورت یکپارچه و منسجم در بستری از سازوکارهای توسعه‌­ای، خلاقانه و اخلاقی هدایت کند. از سویی برنامه درسی متامدرن باید به دنبال توانمندسازی معلمان و افزایش توان تحلیل و تبیین ترکیبی و چندبعدی از پدیده‌­های تربیتی را از ابعاد مختلف به صورت همزمان و جندبعدی و چندسطحی فراهم سازد. در واقع نگاه برنامه درسی متامدرن، یک نگاه هرمونوتیک، چندبعدی و چندساحتی است و در این مسیر می‌­کوشد، ضمن مقابله با محدودیت­‌ها و محرومیت­‌های آموزشی، بستر مساعدی را برای توسعه عدالت آموزشی و برابری و برخورداری از فرصت­‌ها برای فراگیران ایجاد ­کند. بنابراین این رویکرد با توسعه توان شناختی و عاطفی و توسعه قابلیت­‌های ارتباطی در بستر ساختار برنامه‌­های درسی و سازوکارهای آموزشی خلاق و مبتنی بر تفکر انتقادی زمینه دست‌یابی به یکی از اهداف نوین نظام‌­های تعلیم و تربیت یعنی، توسعه سبز و پایدار زیست‌بوم فردی و اجتماعی را فراهم ساخته و زمینه­‌ساز دستیابی سیاستگذاران و برنامه‌­ریزان نظام تعلیم و تربیت به برنامه‌های راهبردی اثرگذار در نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the Main Components of Metamodern Education

نویسندگان [English]

  • Reza Saee Mehraban 1
  • Shahrbanoo Khoshkab 2

1 Department of Educational Management, Farhangian University, Iran

2 Department of Technology and work, Farhangian University, Iran

چکیده [English]

The current research has been carried out to analyze the components of metamodern education. The descriptive-analytical method has been used to investigate the purpose of the study. Metamodernism, as one of the new intellectual approaches in the third millennium, acts as a paradigm for re-creating the possibility of going beyond the environment and creating positive change in societies in a way that can give scattered realities a new meaning and guide them in an integrated and coherent manner within a framework of developmental, creative, and ethical mechanisms. On the other hand, the metamodern curriculum should provide teachers' empowerment and increase their ability to analyze and explain the combined and multidimensional phenomena of education from different dimensions simultaneously, multidimensionally, and multilevelly. The view of the metamodern curriculum is that it is hermeneutic, multidimensional, and multifaceted, and in this direction, it tries to create a favorable platform for the development of educational justice, equality, and opportunities for learners. Therefore, this approach with the development of cognitive and emotional power and the development of communication capabilities in the context of the structure of curricula and creative educational mechanisms based on critical thinking is the context of achieving one of the new goals of education and training systems, that is, green and sustainable development. It will provide the individual and social ecosystem and will be the basis for the policymakers and planners of the education system to achieve effective strategic plans in the education system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • metamodern
  • education
  • metacomposition
  • critical thinking
  • cognitive processes
اژدری، فاطمه و یوسفی، فریده. (1400). نقش واسطه‌­ا­­­ی خودکارآمدی در رابطه بین ذهن‌­آگاهی و درگیری تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. 13(2)، 73-100.
اسلامی، ادریس. (1396). رویکرد شخص­‌گرا به تربیت اخلاقی و اهداف آن. فلسفه تربیت. 2(1) 29-69.
اقدامی، زهرا و یوسفی، فریده. (1397). رابطه بین نیازهای اساسی روان‌شناختی و درگیری تحصیلی با واسطه‌­گری خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 15 (29). 37-29.
امین بیدختی، علی‌­اکبر؛ فتحی واجارگاه، کورش و مرادی، سعید. (1396). تحلیل ساختاری مؤلفه­‌های مدیریت مدرسه­‌محور مبتنی بر نظریه­پردازی تطبیقی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8 (1)، 27-50.
اورنگ، طاهره؛ آزاد فلاح، پرویز و داکام، محمود. (1396). بررسی الگوهای سازوکارهای دفاعی با توجه به میزان تفکر خلاق. مجله تازه­‌های علوم شناختی. 12، 45-58.
آئینی، پوریا و محمدی پویا، فرامرز. (1402). تاریخ‌مندی در اندیشه هایدگر و دلالت‌های آن در تعلیم‌و‌تربیت. دو فصلنامه فلسفه تربیت. 8 (8) ، 29-51.
بازگیر، زانیار؛ ازکات، عادل و صالحی، مهدی. (1399). مدیریت مدرسه محور: موانع و راهکارها ؛ پژوهشی پدیدارشناسانه، مدیریت مدرسه، 8(4)، 91-104.
باقریان‌فر، مهدی. (1394). کاربرد فناوری در آموزش مهارت­‌های تفکر. ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی، 30(8)، 6-9.
تلخابی، محمود؛ باقری، خسرو؛ بزرگی، آزاده؛ صحافی، لاله و محمدی، آزاد. (1395). انسجام بین شناخت و هیجان در تربیت، فصلنامه تازه‌های علوم شناختی. 18(3)، 68-79.
جعفری، سکینه. (1400). مدل مدیریت مدرسه‌محور بر اساس سند تحول بنیادین. فصلنامه علمی مدیریت بر آموزش سازما­ن‌­ها، 10(2)، 187-223.
جلیلی‌نیا، فروز؛ احمدی، پروین و صمدی، پروین. (1403). طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مسأله‌محور مبتنی بر رویکرد زیبایی‌شناسی در دوره ابتدایی. مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌­های آموزشی.17(1)، 213-238.
جلوه‌­گر، افسانه؛ کارشکی، حسین و اصغری نکاح، سیدمحسن. (1393). تأثیر آموزش خودتنظیمی بر حل مسئله اجتماعی کودکان پیش دبستانی دختر و پسر. مجله پژوهش‌­های علوم شناختی و رفتاری.1(4)، 155-166.
حسنی، محمد. (1393). بررسی سیر تحولات برنامه درسی تربیت اخلاقی در ایران با تأکید بر دوره عمومی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران. 8(33)، 8-35.
خاقانی اصفهانی، محمد؛ ابن‌­الرسول، سیدمحمدرضا و صادقی، رقیه. (1394). تحلیل تطبیقی کاربست رئالیسم جادویی در دو رمان «حارس المدینة الضائعة» و «کولی کنار آتش»، کاوشنامه ادبیات تطبیقی، (17)51-74.
خلیلی، حسینعلی؛ ظریف صنایعی، ناهید؛ مهرابی، مانوش و شایان، زهرا. (1400). مقایسه اثربخشی مداخله آموزشی تکنولوژی­‌محور مبتنی بر مورد با شیوه حضوری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 21، ۳۳۵-۳۴۴.
خلیلی، سلیمه؛ افشار، محمود و عباسی، لیلا. (1390). بررسی تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا: یک مقاله مروری. فصلنامه تاریخ پزشکی. 3(8)، 141-172.
رجبی، اکرم؛ صدرایی، رقیه و فرزاد، عبدالحسین. (1400). بررسی تطبیقی مؤلفه‌­های رئالیسم جادویی رمان‌های «قلمرو این عالم و قرن روشن­فکری» کارپانتیه و «روزگار سپری شده مردم سالخورده دولت‌­آبادی»، پژوهش ادبیات معاصر جهان، 26(2)، 856-890.
رهنما، اکبر و زبان­دان، مصطفی. (1402). بررسی تطبیقی دلالت­‌های تربیتی در سه رویکرد مدرن، پست­‌مدرن و متامدرنیسم. نشریه مطالعات ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، 6 (1)، 2327 – 2349.
زارعی، مهسان؛ معتضد بال، فهیمه و میرزاکوچک خوش‌نویس، احمد. (1400). ارایه الگویی جهت ارزیابی تأثیر عوامل مهم مدرسه سبز بر یادگیری دانش‌آموزان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. 2(15)، 1-22.
زبان­دان، مصطفی؛ عابدی، عین‌­الله و قادری، مصطفی. (1401). تبیین مبانی نظریۀ متامدرن و دلالت­‌های آن در تعریف عناصر برنامه درسی. دوفصلنامه فلسفه تربیت. 7(2)، 25 -53.
زبا­ن­دان، مصطفی؛ میرزامحمدی، محمدحسن و فرمهینی فراهانی محسن. (1401). ارائه مبانی، اهداف، اصول و روش‌­های اخلاقی برای متامدرنیسم. غرب­‌شناسی بنیادی، 13(2)، 1 –27.
 سرمدی، محمدرضا و معصومی‌فرد، مرجان. (1394). جایگاه عدالت آموزشی در تحول نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر سازنده‌­گرایی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 3(1)، 63-70..
سلیمانی داودلی، غلامعلی. خرمایی، فرهاد. جوکار، بهرام و حسین چاری، مسعود. (1397). بررسی اثربخشی روش آموزش خواندن بر اساس نظریه یادگیری مغزمحور. فصلنامه علمی تدریس پژوهی. 7(4)، 132-149.
شیرزادی، زهرا و وحیدی، زهرا. (1402). تحلیل محتوای کتب مطالعات و فارسی ششم ابتدایی از جهت توجه به مولفه‌­های اخلاق حرفه‌­ای. نشریه پژوهش در آموزش ابتدایی، 5 (10)، 127 -142.
ظریف صنایعی، ناهید. (1390). بررسی و مقایسه مکاتب یادگیری در طراحی دروس الکترونیکی. مجله میان رشته‌­ای آموزش مجازی در علوم پزشکی، 2(3)، ۶۰-۵۱.
عالی، مرضیه و همکاران. (1391). تبارشناسی انضباط در مدرسه (مبتنی بر مناسبات قدرت، دانش در دیدگاه میشل فوکو). پایان‌­نامه دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت. دانشگاه فردوسی مشهد.
غفاری، ارسلان و غفاری، ابوالفضل. (1394). بررسی رابطه آزادی و انضباط در فرآیند تربیت از دیدگاه کانت و روسو، فصلنامه ارزش­‌شناسی در آموزش، 1(1)، 96-106 .
فتحی، محمدرضا. (1398). نظریه سازنده‌­گرایی اجتماعی و دلالت­های آن برای فرایند یادگیری و تدریس. مجله پژوهش‌­های آموزش و یادگیری. 4(15)، 86-100.
قاسمی­‌پور، قدرت؛ جوکار، منوچهر و شیروانی، مرضیه. (1399). زمینه‌­های روی‌­آوری نویسندگان ایرانی به رئالیسم جادویی، ادبیات پارسی معاصر، 10(2)، 294-273 .
قدمی، مجید. (1391). آموزش تلفیقی و فراگیر را مورد توجه جدی قرار دهیم. مجله تعلیم و تربیت استثنایی. (شماره 125). 1-2.
کیخا، اسماء؛ مرزیه، افسانه و جناابادی، حسین (1397). رابطه سبک تدریس معلّم با انگیزش و درگیری تحصیلی دانش‌­آموزان. نشریه پژوهش­‌های آموزش و یادگیری، 15(2)، 37-42.
وال، ژان. (1395). بحث در مابعدالطبیعه. مترجم، یحیی مهدوی، انتشارات خوارزمی.
محجل، ندا و اصغری، محمد. (1402). تحلیل نوپراگماتیستی ریچارد رورتی از «خودآفرینی» در فلسفه تعلیم و تربیت، در منبع: تأملات فلسفی 13(31)، 66-44.
مصطفوی، انسیه‌سادات و محسن‌پور، مریم. (1402). مرور نقادانه ابزارهای اندازه‌گیری صلاحیت تفکر انتقادی در دانش‌آموزان. رویش روان­شناسی. ۱۲ (۱۰)، ۴۵-۵۶.
هایدگر، مارتین. (1402). هستی و زمان، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، نشر نی.
Aali, M. & et al. (2012). Genealogy of discipline in school (based on power relations, knowledge in the view of Michel Foucault). Doctoral thesis in philosophy of education. Ferdowsi University of Mashhad. (in Persian)
Aeini, P. & Mohammadi Pouya, F. (2023). Historicity in Heidegger's Thought and its Implications for Education, Journal of Philosophy of Education, 8(8), 29-51. (in Persian)
Anazifa, R. D. & Djukri, D. (2017). Project-Based Learning and Problem-Based Learning: Are They Effective to Improve Student's Thinking Skills? Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(2), 346-355.
Atrian. N. & Atrian. F. (2021). Designing a teaching model for developing philosophical thinking in elementary school. Thinking and the child. 12(1), 181-202
Azhdari, F. & Yousefi, F. (2021). The Mediating Role of Self-efficacy in Relationship between Mindfulness and Academic Engagement. Journal of Education and Learning Studies. 13(2), 73-100. (in Persian)
Babich, B. (2017). On Heidegger on Education and Questioning. In Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory Ed. Michael A. Peters, Springer Nature Singapore Pte Ltd.
Baghrianfar, M. (2014). Application of technology in teaching thinking skills. Educational Technology Development Monthly, 30(8), 6-9. (in Persian)
Banning, M. (2008). The think aloud approaches as an educational tool to develop and assess clinical reasoning in undergraduate students. Nurse Education Today. No.28, 8–14.
Bazgir, Z.; Azkat, A. & Salehi, M. (2020). School-Based Management: Obstacles and Solutions; Phenomenological Research, School Management, 8(4), 91-104. (in Persian)
Berkowitz, M. W. & Bier, M. C. (2015). Research-based character education, Annals of the American Academy of Political and social Science. 591, 72–85.
Bidakhti, A. K.; Fathi Vajargah, K. & Moradi, S. (2017). Structural Analysis of School Management Components Based on Comparative Theory, a new approach in educational management, 8 (1), 27-50. (in Persian)
Bransford, J. & et al. (Eds). (2008). The Jossey- Bass Reader on brain and learning. San Francisco, California: Jossey-Bass. 89-103.
Dager, V. & Yadav, A. (2016). Constructivism: A Paradigm for Teaching and Learning. Arts and Social Sciences Journal, 7(4), 104-121.
Davidson, E. (2009). Let Kids Be Free. Encounter, 22 (2), 22-26.
Eghdami, Z. & Yousefi, F. (2018). Relationship Between Basic Psychological Needs and Academic Engagement with Mediating Role of Self- Efficacy, Journal of Educational Psychology Studies 15 (29). 29-37. (in Persian)
Eluu, P. E. (2016). the Role of Religion in Value Education in Nigeria. British Journal of Education (4) 9, 63-64.
Fathi, M. R. (2019). The theory of social constructivism and its implications for the learning and teaching process. Journal of Research in Education and Learning. 4(15), 86-100. (in Persian)
Freinacht, H. (2019). Nordic ideology: a metamodern guide to politics, Vol. 2. Metamoderna ApS. https://www.amazon.com/Nordic-Ideology-Metamodern-Politics Guides/dp/8799973928
Frith, U. (2005). Teaching in 2020: The impact of neuroscience. Journal of Education for Teaching. 31(4), 289–91.
Gadami, M. (2012). Give serious attention to integrated and comprehensive education. Journal of exceptional education. No. 125. 1-2. (in Persian)
Gardner, S. K. (2007). I heard it through the grapevine: Doctoral student socialization in chemistry and history. Higher Education. 54, 723-740.
Ghaffari, A. & Ghaffari, A. (2015). Study of the Relationship between Freedom a Discipline in Training Process from Kant and Rousseau's Perspective, Journal of Research in Philosophy of Education, 1(1), 96-106. (in Persian)
Ghasemipour, G.; joukar; M. & Shirvani, M. (2020).The Contexts and Reasons of Iranian Writers’ Tendencies to Magical Realism, Contemporary Persian Literature Journal, 10(2), 273-294. https://doi.org/10.30465/copl.2021.6154. (in Persian)
Gillies, R. M. (2008). The Effects of Cooperative Learning on Junior High School Students Behaviours, Discourse and Learning during a Science-Based Learning. School Psychology International; 29, 328.
Goliszek, P. T. (2017). “Personalistic Moral Education in Catechesis”. Roczniki Teologiczne, 11(64), 121-138.
Hassani. M. (2014). Investigation the Historical Development of Moral Education Curriculum in Iran with Emphasis on Public Education, Journal of Curriculum studies, 8(33). 8-35. (in Persian)
Heidegger, M. (2023). Being and Time, trans. A. Rashidian, Ney Publications. (in Persian)
Hoon, L. C. (2013) Revisiting the values in Moral Education for Malaysian schools. Journal of Research, Policy & Practice of Teachers & Teacher Education. (3). 2, 49-59.
Immordino‐Yang, M. H. & Damasio, A. (2007). We feel, therefore, we learn: The relevance of affective and social neuroscience to education. Mind, brain, and education, 1(1), 3-10.
Islami, I. (2017). Individualistic Approach to Moral Education and Its Goals. Philosophy of education. 2(1) 29-69. (in Persian)
Jafari, S. (2021). Developing and Validating a School-Based Management Model Based on of the Fundamental Reform Document. Journal of Managing Education in Organizations, 10 (2), 187-223. (in Persian)
Jalilinia, F.; Ahmadi, P. & Samadi, P. (2024). Designing and Validating a Problem-oriented Curriculum Model based on the Aesthetic Approach in Elementary School, Journal of Management and Planning in Educational Systems, 17(1), 213-238. (in Persian)
Jelvehgar, A.; Kareshki. H. & Asghari nekah, M. (2014). The Effect of Self-Regulation Training on Social Problem Solving of Male and Female Preschoolers, Journal of Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 1(4). 155-166. (in Persian)
Kanishk, P. (2023). Intellectual Exploration: Navigating the Vast Ocean of Knowledge,
Karakose, T.; Yirci, R. & Papadakis, S. (2021). Exploring the interrelationship between covid-19 phobia, work–family conflict, family–work conflict, and life satisfaction among school administrators for advancing sustainable management. Sustainability, 13(15), 8654.
Khaghani Isfahani, M.; Ibn al-Rasoul, M. R. & Sadeghi, R. (2015). Comparative analysis of the use of magical realism in the two novels "Hars al-Madinah al-Daz'a" and "Gypsy by the Fire", Journal of Comparative Literature (17), 51-74. (in Persian)
Khalili, H.; Zarifsanaiey, N.; Mehrabi, M. & Shayan, Z. (2021). Comparing the effectiveness of case-based technology-enhanced learning with face-to-face method. Iranian Journal of Medical Education 21, 335-344. (in Persian)
Khalili, S.; Afshar M. & Abbasi, L. (2011). Review of moral education and training from Ibn Sinaik's point of view, a review article. Quarterly Journal of Medical History. 3(8), 141-172. (in Persian)
Khormaee, F.; Soleimani Davoodli, G. A.; Hossein Chari, M. & Jokar, B. (2018). The present study aims to provide a brain-based Reading Teaching method in the primary schools and to compare its effectiveness with the current teaching method, Journal of Teaching Research 7(4), 132-149. https://doi.org/10.34785/J012.2019.112. (in Persian)
Kikha, A.; Marzieh, A. & Janabadi, H. (2018). The Relationship between Teaching Styles with Academic Motivation and Engagement in Students, Journal of Research in Education and Learning, 15(2), 37-42 https://doi.org/10.22070/tlr.2020.2527. (in Persian)
Kizilcec, R. F.; Pérez-Sanagustín, M. & Maldonado, J. J. (2017). “Selfregulated learning strategies predict learner behavior and goal attainment in Massive Open Online Courses”. Computers & education, 104, 18-33.
Kolesnikova, I. A. (2019). Post-pedagogical syndrome of the digimodernism age, Higher Education in Russia, 28(8-9), 67- 82.
Korotaeva, I. (2012). Metacognitive Strategies in Reading Comprehension Of Education Majors, Education and Education Psychology. 69, 120-130.
Koutselini, M. (1997). Contemporary Trends and Perspectives of the Curricula: Towards ameta-modern Paradigm for Curriculum. Curriculum Studies, 5(1), 87- 100.
Koutselini, M. (2006). Towards a Meta- modern Paradigm of Curriculum: Transcendence of a Mistaken Reliance on Theory. Educational Practice and Theory. 28. 55-68. 10.7459/ept/28.1.05.
Kreber, C. & Kanuka, H. (2006). Scholarship of Teaching and Learning and the Online Classroom. Canadian Journal of University Continuing Education. 32(2).
Miller, R. (2008). Freedom in the Cultural Sphere. Encounter, 21(4), 27-30.
Mohajel, N. & AsgharI, M. (2023).Richard Rorty's neopragmatist analysis of "self-creation" in the philosophy of education, Philosophical Meditations, 13(31), 44-66. https://doi.org/10.30470/phm.2022.556426.2236. (in Persian)
Morrison, K. A. (2007). Unschooling: Homeschools provide the freedom to learn. Encounter, 2 (20),42-49.
Mostafavi, E. & Mohsenpour, M. (2023). A critical review of instruments for measuring critical thinking competency of students. Rooyesh. 12(10), 45-56. (in Persian)
Nikos, M. & Gorge, P. (2005). Student’s Motivational Belifes, Selfregulaions Trategies Use, and Mathematics Achievement. Group for the psychology of mathematics Education, 3, 321-8.
Osse, T.; Jonker, C. M., & Treur, J. (2008). Formalisation of Damasio’s theory of emotion, feeling and core consciousness. Consciousness and cognition, 17(1), 94-113.
Ourang, T.; Azad Fallah, P. & Dezhkam, M. (2017). The Study of Defense Mechanisms Pattern Regarding Creative Thinking Level. Advances in Cognitive Sciences, 12 (3), 49-58. (in Persian)
Pamungkas, O. & et al. (2023). Discovering the Value of Education in a Fantastical World: An Exploration of Magical Realism in a Contemporary Novel, International Journal of Society, Culture & Language, 11(3), 72-86.
Rahman, B. & Maulina, H. (2019). Green school-based management model as a powerful alternative solution to overcome global climate change: A need assessment survey analysis of teacher in lampung, Indonesia. In Journal of Physics: Conference Series .1155(1).
Rahnama, A. & Zabandan, M. (2023). A Comparative Study of Educational Implications in Three Modern, Postmodern and Metamodern Approaches, Iranian Journal of Comparative Education, 6(1), 2327-2349. (in Persian)
Rajabi, A.; Sadraie, R. & Farzad, A. (2021). A comparative study of the components of the magical realism of the novels of "Ei reino de este mundo" and the "le siecle des lumieres" by Carpentier and "Rūzgār-i siparī shudah-ʼi mardum-i sālkhūrdah” by Dowlatabadi Ruqayyah Sadraie, journal of Research in Contemporary World Literature, 26(2) 856- 890. (in Persian)
Sarmadi, M. R. & Masoumifard, M. (2015). The place of educational justice in the evolution of the education system based on constructivism. Research in school and virtual learning. 3(1), 63-70. (in Persian)
Sasser, K. A. & Mariboho, R. (2020). Pedagogical Magic: Magical Realism’s Appeal for the Twenty-First-Century Classroom, The Palgrave Handbook of Magical Realism in the Twenty-first Century, 557-576.
Schmidt, S. J. (2017). What Does Emotion Have to Do with Learning? Everything!”. Journal of Food Science Education, 16(3), 64-66.
Segrin, C. & Flora J. (2016). Poor social skills are a vulnerability factor in the development of psychosocial problems. Human Communication Research; 26, 489-514.
Shirzadi, Z. & Vahidi, Z. (2023). Analysis of the content of Persian and study books for the sixth grade in order to pay attention to the components of professional ethics, Research in Elementary Education. 5(10), 127-142. https://doi.org/10.48310/reek.2024.14804.1244. (in Persian)
Sundari, S.; Abdurrahman, A.; Hariri, H.; Karwan, D. & Rahman, B. (2020, June). School-based quality improvement management for creating green school in central Lampung secondary schools. In Journal of Physics: Conference Series, 1572(1).
Sylwester, R. & et al. (Eds). (2008). The Jossey- Bass Reader on brain and learning. San Francisco, California: 2008. JosseyBass.20-30.
Taggart, G. L. & Wilson, A. P. (2005). Becoming a Reflective Teacher. Available at:
Talkhabi, M.; Bagheri Noaparast, K.; Bozorgi, A.; Sahafi, L. & Mohammadi, A. (2016). The Coherence Between Cognition and Emotion in Education. Advances in Cognitive Sciences, 18 (3), 68-79. (in Persian)
Tan, B.; Naidu, C. & Jamil, A. (2017). Moral values and good citizens in a multi-ethnic society: A content analysis of moral education textbooks in Malaysia. The Journal of Social Studies Research, 22(81), 41-55.
Thagard, P. (2008). Hot thought: Mechanisms and applications of emotional cognition. Cambridge, MIT press.
Vermeulen, T. & Van den Akker, R. (2010). Notes on Metamodernism. Journal of Aesthetics & Culture, 2, 2010.
Wall, J. (2015). Discussion in metaphysics. Trans. Y. Mahdavi, Khwarazmi Publications. (in Persian)
Weidman, J. C.; Twale, D. J. & Stein, E. L. (2001). “Socializatin of graduate and professional students”. The ASHE-ERIC Higher Education Report, 28(3).
Whitty, G. (2010). Revisiting School Knowledge: Some Sociological Perspectives on New School Curricula. European Journal of Education, 45(1), 28–45.
Yousef, T. (2017). Modernism, postmodernism, and metamodernism: A critique. International Journal of Language and Literature, 5(1), 33-43.
Yousef, T. (2017). Modernism, postmodernism, and metamodernism: A critique. International Journal of Language and Literature, 5(1), 33-43.
Zabandan, M.; Abedi, E. &  Ghaderi, M. (2022). Explaining the Foundations of Metamodern Theory and Their Implications for Defining Curriculum Elements, Quarterly Journal of Philosophy of Education, 7(2), 25-53. (in Persian)
Zabandan, M.; Mirzamohamadi, M. H. & Farmahini Farahani, M. (2022). Providing foundations, goals, principles and ethical methods for Metamodernism, journal of fundamental western studies, 13(2), 1-27. (in Persian)
Zarei, M.; Motazed Bal, F. & Mirzakochek Khoshnevis, A. (2021). Presenting a model to evaluate the effect of important factors of green school on students' learning. Educational, Journal of Leadership and Management Quarterly. 2(15), 1-22. (in Persian)
Zarif Sanaiey, N. (2011). Designing in Learning of Schools Different of Comparison and Assessment The Lessons Electronic, Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 2(3), 51-60. (in Persian)
Zyamail, G. N. (2014). Humanitarian Technologies of Inclusive Education. Social and behavioral sciences, 131, 156-159.
CAPTCHA Image