Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه فرهنگیان

چکیده

پژوهش حاضر با شناسایی مؤلفه‌های تعلیم و تربیت متامدرن با رویکرد کیفی انجام شد. جامعه آماری شامل مجموعه منابع علمی معتبر مرتبط با موضوع پژوهش بود. نمونه‌گیری به روش هدفمند انتخابی از میان منابع علمی معتبر داخلی برای سال-های 1390 تا 1403 و منابع معتبر خارجی برای سال‌های 2000 تا 2023 بر اساس تکنیک معیارهای ورود و خروج انجام گرفت که از این میان مبتنی بر معیارهای انتخاب منابع معتبر تعداد 38 منبع علمی کلیدی به عنوان نمونه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده‌ها از روش فراترکیب با الگوی هفت مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو و تحلیل مضمون استفاده شد. داده‌های حاصل با استفاده از روش تحلیل مضمون با رویکرد استقرائی و کدگذاری مضامین سازماندهنده اولیه، مضامین سازماندهنده ثانویه و مضمون فراگیر در دو سطح تحلیل شدند. دستاورد تحلیل 101 مضمون سازماندهنده اولیه و 11 مضمون سازماندهنده ثانویه شامل" خردورزی عصب‌شناختی، اندیشه‌ورزی پویا، تفکر انتقادی و خلاق، آزادی علمی، خودتنظیمی، جهت‌گیری ایدئولوژیک اخلاقی، جامعه‌پذیری تأملی، تحول‌نگری آموزشی، سازنده‌محوری برنامه درسی، الگوی یادگیری فناوری- محور، ایدئولوژی تربیت سبز" بود که در دو سطح ویژگی‌های فردی و بین‌فردی تعلیم و تربیت متامدرن و ویژگی‌های ساختاری تعلیم و تربیت متامدرن جایابی شدند. با هدف تعیین اعتبار یافته‌های پژوهش از روش توافق با کدگذار همکار و ضریب کاپای کوهن استفاده و تأیید an,

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the main components of metamodern education: a meta-composite study

نویسنده [English]

  • Reza Saeemehraban

farhangeean university

چکیده [English]

The current research was conducted by identifying the components of metamodern education with a qualitative approach. The statistical population included the collection of reliable scientific sources related to the research topic. Sampling was done in a purposeful way, selected from domestic reliable scientific sources for the years 1390 to 1403 and foreign reliable sources for the years 2000 to 2023, based on the entry and exit criteria technique, which is based on the selection criteria of reliable sources. A number of 38 key scientific sources were studied and reviewed as samples. In order to analyze the data, metacombination method with the seven-step model of Sandelowski and Barroso and thematic analysis was used. The resulting data were analyzed using the theme analysis method with an inductive approach and coding of primary organizing themes, secondary organizing themes and overarching themes at two levels. The result of the analysis of 101 primary organizing themes and 11 secondary organizing themes including "neurological intelligence, dynamic thinking, critical and creative thinking, scientific freedom, self-regulation, moral ideological orientation, reflective socialization, educational transformation, constructive The core of the curriculum was the technology-oriented learning model, the ideology of green education, which was placed on two levels of individual and interpersonal characteristics of metamodern education and structural characteristics of metamodern education. In order to determine the validity of the research findings, the method of agreement with the co-coder and Cohen's kappa coefficient were used. The value of kappa index was calculated equal to 0.81, which was indicative.

کلیدواژه‌ها [English]

  • metamodern
  • education
  • metacomposition
  • theme analysis
CAPTCHA Image