Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استاد بازنشسته گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، ایران

چکیده

در این مقاله سعی داریم به ویژگی‌های دازاین در کتاب وجود و زمان هایدگر به نحو مشخص و ملموس بپردازیم. هایدگر در کتاب مشهور خود وجود و زمان  (L' être et le temps)می‌خواهد چگونگی دسترسی انسان را به وجود نشان دهد. ابتدا چگونگی سؤال از وجود را مطرح می‌کند و سپس می‌گوید همه چیز در دایره وجود قرار دارد و از خود سوال می‌کند که از کدام موجود شناخت وجود را باید آغاز نماییم؟ پاسخ او این است که شناخت وجود یا هستی را از موجودی شروع بکنیم که از وجود سؤال می‌کند. او آن موجود را وجود- آنجایی یا Dasein می‌نامد. علت اینکه هایدگر به جای انسان اصطلاح دازاین را انتخاب کرده هدفش نجات دادن انسان از تنگناهای تعاریف قبلی از انسان (مثل حیوان ناطق ارسطویی یا جوهر اندیشنده دکارتی و غیره) است. او به بررسی ویژگی‌های ذاتی و واقعی دازاین مانند احساس موقعیت و فهمیدن یعنی پیدا کردن امکانات تازه، زبان که به نظر هایدگر خانه هستی است و همچنین به توانایی بودن و غیرقابل پیش‌بینی بودن دازاین اشاره می‌کند. او تأکید می‌کند که انسان به عنوان سوژه یک ماهیت تغییرناپذیر و ثابت ندارد. هر دازاین شخصاً یک حادثه است که خود را بنابر آینده زمانمند می‌کند. دازاین پیشاپیش به توسط یک ماهیت یا سرشتی متعین نشده است. او یک دازاین تاریخمند است که با خویشتن خویش (mienneté) خود را مشخص می‌سازد و هر رفتار خودش را با آینده تبیین می‌کند. انسان به هر حالتی که برسد باز هم می‌تواند به صورت های دیگری پدیدار شود. او همواره یک «نه هنوزی» (pas encore)  دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Features of Dasein in Heidegger's Being and Time

نویسنده [English]

  • Mahmoud Navali

Retired Professor, Department of Philosophy, University of Tabriz, Iran

چکیده [English]

In this article, we are trying to deal with the characteristics of Dasein in Heidegger's book Being and Time in a specific and concrete way. In his book, Heidegger wants to show how man accesses Being / Sein. First, he raises the question of being and then says that everything is in the circle of being and asks himself, from which entity should we begin to know being? His answer is to start the knowledge of existence from the existence that questions existence. He calls that Dasein. The reason why Heidegger chose the term “Dasein” instead of man is to save man from the narrowness of previous definitions of man (such as Aristotle's rational animal or Cartesian thinking substance, etc.). He examines his intrinsic and real characteristics, such as sense of situation and understanding, i.e., finding new possibilities; language, which according to Heidegger is the house of being; and also refers to ability and unpredictability. He emphasizes that man as a subject does not have an unchangeable and fixed nature. Each Dasein is personally an incident that temporalizes itself according to the future. Dasein is not pre-determined by nature. He is a historical Dasein who identifies himself with his own self (mienneté) and explains his every behavior to the future. No matter what state a person reaches, he can still appear in other forms. He always has a pas encore (not yet). The fundamental character of Dasein is a condition of already “Being-in-the-world”—of already being caught up in, involved with, or committed to other individuals and things.

کلیدواژه‌ها [English]

  • There (da / la)
  • sense of position
  • phenomenon
  • Dasein
  • understanding
  • Being- in -the -world
الهی اردبیلی، حسین بن عبدالحق. (1376). شرح گلشن راز، مقدمه و تصحیح و تعلیقات محمدرضا برزگر خالقی، عفت کرباسی، مرکز نشر دانشگاهی.
عطار نیشابوری، فریدالدین. (1369). منطق‌الطیر، چاپ دوم، به اهتمام دکتر احمد رنجبر، انتشارات اساطیر.
کوروز، موریس. (1378). فلسفه هایدگر، ترجمه محمود نوالی، انتشارات حکمت.
مولانا، جلال‌الدین محمّد. (1331). مثنوی معنوی، به خط حسن میرخانی، سازمان چاپ و انتشارات جاویدان.
مولوی، جلال‌الدین محمد. (1357). فیه ما فیه، چاپ سوم، با تصحیح و حواشی بدیع‌الزمان فروزانفر، انتشارات امیرکبیر.
مولوی، جلال‌الدین محمد. (1366). مثنوی معنوی، به سعی و اهتمام رینولد الّین نیکلسون، انتشارات امیرکبیر.

ورنو، روژه و وال، ژان. (1372). نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفه‌های هست بودن، ترجمه یحیی مهدوی، انتشارات خوارزمی.

هایدگر، مارتین. (1386). عصر تصویر جهان، ترجمۀ یوسفعلی اباذری، ارغنون، ش 11-12. سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

هایدگر، مارتین. (1391). وجود و زمان، ترجمه محمود نوالی، انتشارات دانشگاه تبریز.
Attar Neishabouri, F. (1990). Mantiq ul-Tayr, 2nd edition, with effort of A. Ranjbar, Asatir Publications. (In Persian)
Courage, M. (1999). Heidegger's Philosophy, trans. M. Navali, Hekmat Publications. (In Persian)
Elahi Ardabili, H. (1997). Commentary on Golshan Raz, introduction, correction and notes by M. Barzegar Khaleghi & E. Karbasi, Academic Publishing Center. (In Persian)
Heidegger, M. (2011). Existence and Time, trans. M. Navali, Tabriz University Press. (In Persian)
Heidegger, M. (2007). The Age of The World Picture, trans. Y. A. Abazari, Arghanoun, Vol. 11-12. Ministry of Culture and Islamic Guidance Pub. (In Persian)
Mowlana J. M. (1952). Masnavi Maanavi, written by H. Mirkhani, Javidan Publishing. (In Persian)
Mowlavi, J. M. (1978). Fieh Ma Fieh, 3rd edition, Corrections and margins by B. Z. Foroozanfar, Amir Kabir Publications. (In Persian)
Mowlavi, J. M. (1987). Masnavi Maanavi, Correction by R. A. Nicholson, Amir Kabir Publications. (In Persian)
Sartre, J. P. (1943). A Look at Phenomenology and the Philosophies of Existence, Existence and Nonexistence, Gallimard Publications.
Sartre, J. P. (1970). The Existentialism of the Original School of Humanity, Nagel Publications.
Vaysse, J. M. (2007). Dictionnaire Heidegger, Ellipses.
Verno, R. & Wall, J. (1993). A Look at Phenomenology and Philosophies of Existence, Trans. Y. Mahdavi, Kharazmi Pub. (In Persian)
CAPTCHA Image