Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

هیات علمی

10.22034/jpiut.2024.62948.3906

چکیده

متافیزیک پیشینه‌ای‌غنی اما نه‌به‌قدمت فلسفه‌در تاریخ‌فلسفه داردو همواره بخش‌مهمی‌از نظام‌های‌فلسفی بوده و آن‌‌را فلسفه‌ی‌اولی یعنی برترین‌بخش دانش‌عقلی وحتی‌گاها معادل فلسفه تلقی‌کرده‌اند که به‌مسایل بنیادین وجوهر وواقعیت اموریعنی هستی‌محض می‌پردازد. بااینحال درنتیجه‌ی تحولات‌فکری نگاه‌به مقوله‌متافیزیک باانتقاد وحتی‌انکار مواجه‌شده‌است. کانت وکارناپ به‌عنوان دوفیلسوف مهم دوجریان اصلی فلسفی؛ مواضعی نقادانه درخصوص متافیزیک اتخاذکرده‌اندکه موجب تحولات‌عمیقی درحوزه‌فلسفی شده‌است. کانت بابیان مفهوم انقلاب‌کپرنیکی وتمایز گزاره‌های تحلیلی/تألیفی ومفاهیم پیشینی/پسینی به‌شرایط امکان‌متافیزیک رسید. کارناپ نیزبه‌عنوان یکی‌از مهمترین نمایندگان حلقه‌ی‌وین باطرح احکام‌تحلیلی/ تألیفی ومقدًم‌بر /مؤخر ازتجربه نظریات مهمی مطرح ساخت ونظام معرفت‌شناسی مبتنی‌بر‌امتناع گزاره‌های‌متافیزیکی بنیادگزارد. این‌مقاله به‌دنبال پاسخ‌به این‌سولات‌اصلی می‌باشد: کدام جنبه‌ی فلسفه‌ی‌کانت باعث تجدیدحیات فلسفه‌شده وفلسفه‌ی کارناپ وفلسفه‌ی پوزیتیویسم منطقی حلقه‌ی‌وین را تحت‌تأثیر قرارداده است؟ نقد وتبیین کانت ازمابعدالطبیعه موردنظر خود چگونه‌است؟ فلسفه عقل‌گرای کانت چگونه درتجربه‌گرایی پوزیتیویست‌های‌منطقی تاثیرگزارده است؟ با‌مقایسه دیدگاه‌های دوفیلسوف؛ این‌نتیجه حاصل‌شدکه کارناپ‌از فلسفه‌ی‌کانت سودبرده‌است ولی‌با این‌تفاوت‌که کانت می‌خواست متافیزیک‌را ازحالت‌سنتی آن رهانیده وبه‌صورت‌علمی متقن درآورد، درحالی‌که کارناپ ذیل تجربه‌گرایی وبی‌هوده دانستن وباالغای متافیزیک می‌خواهدراه علمی‌کردن معرفت‌بشری را بپیماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A comparative study of the epistemological foundations of metaphysical criticism in the philosophical opinions of Kant and Carnap

نویسنده [English]

  • amin navakhti moghaddam

Associate Professor, Department of Political Science

چکیده [English]

Metaphysical knowledge has always been an important part of philosophical systems, and it has been considered the highest philosophy, i.e. the highest part of rational knowledge, and sometimes even equivalent to philosophy. Today, as a result of intellectual developments, the metaphysics category has faced criticism and even denial. Kant and Carnap as two important philosophers of two main philosophical currents; have adopted critical positions regarding metaphysics. This article seeks to answer this main question: which aspect of Kant's philosophy has caused the revival of philosophy and has influenced the philosophy of Carnap and the philosophy of logical positivism of the Vienna circle? How is Kant's criticism and explanation of metaphysics? Kant's way of looking at metaphysics and philosophy created profound changes in the philosophical field. By expressing the concept of the Copernican revolution, Kant reached the conditions of the possibility of metaphysics by distinguishing analytic/synthetic propositions and apriori /posterior concepts. Carnap, as one of the most important representatives of the Vienna circle, put forward important theories by proposing analytical/ synthetic judgments and founded an epistemological system based on the rejection of metaphysical propositions. By comparing the views of two philosophers; The result was that Carnap benefited from Kant's philosophy, but with the difference that Kant wanted to free metaphysics from its traditional state and make it scientific, while Carnap was inspired by the flow of empiricism and considering it futile, and by abolishing Metaphysics wants to follow the path of making human knowledge scientific

کلیدواژه‌ها [English]

  • analytical/synthetic
  • a posteriori/a priori
  • metaphysics
  • epistemology
  • Kant
  • Carnap
CAPTCHA Image