Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف این مقاله به دست دادن تفسیری تازه از رمان «سفر به انتهای شب»، نوشته لویی فردینان سلین، بر اساس مفهوم تجربه زیسته هایدگر است. هایدگر در کتاب «به سوی تعریف فلسفه» تجربه زیسته را به مثابه ارایگنیس یا رخداد از آن خودکننده تعریف می‌کند. بر این اساس تجربه زیسته آن امر ابژکتیو که انسان با آن مواجه شود نیست، تجربه زیسته از درون انسان می‌روید و متعلق به انسان است. و از طرفی انسان نیز به ساحت آن تعلق دارد. مباحث هایدگر در این زمینه به نحوی است که دازاین در مرکزیت آن قرار می‌گیرد. بر همین اساس به نظر می‌رسد ادامه منطقی بحث تجربه زیسته در کتاب «هستی و زمان» و ذیل مواردی چون در-جهان-هستن، پروا داشتن و کشف‌کنندگی حقیقت قابل پیگیری است. در ادامه با نگاهی به روایت رمان سلینْ روشن می‌شود که می‌توان شخصیت اصلی رمان، فردینان باردامو، را همچون دازاینی که هستی‌داری‌اش از سنخ اگزیستانس است، در نظر گرفت و اگزیستانسیال‌های دازاین، از قبیل در-جهان-هستن، پروا و کشف‌کنندگی را بر او حمل کرد. کنار هم نهادن روایت سلین و نظریات هایدگر نشان می‌دهد رویارویی با تجربه زیسته نه از سنخ مواجهه‌ای ابژکتیو، بلکه رخدادی وجودی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A rethinking of Celine’s Journey to the End of the Night based on the concept of lived experience- ereignis in Heidegger’s thought

نویسنده [English]

  • Hossein Ghassami

philosophy group, persian literature and foreign languages faculty, Tabriz university, Tabriz, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this article is to give a new interpretation of the novel Journey to the End of the Night written by Louis Ferdinand Celine, based on Heidegger's concept of lived experience. In the book Towards the Definition of Philosophy, Heidegger defines the lived experience as an event of appropriation. Based on this, the lived experience is not an objective thing that a human being has to face, the lived experience comes from within the human being and belongs to the human being. And on the other hand, man also belongs to its area. Heidegger's discussions in this field are in such a way that Dasein is placed in its center. Based on this, it seems that the logical continuation of the discussion of lived experience in the book Being and Time can be followed under such issues as being-in-the-world, care and the truth. In the following, by looking at the narrative of Celine's novel, it becomes clear that the main character of the novel, Ferdinand Bardamu, can be considered as a Dasein whose existence is from Ek-sistenz, and the existentials of Dasein, such as being-in-the-world, care and disciverer, are applied to him. With considering of Celin’s narrative and Heidegger's theories we findout that facing lived experience is not an objective encounter, but an existential event.

کلیدواژه‌ها [English]

  • lived experience
  • Ereignis
  • Heidegger
  • journey to the end of the night
  • Louis Ferdinand Celine
CAPTCHA Image