رئالیسم انتقادی لوکاچ و جایگاه هنر تحت لوای ایده‌های طبقه بورژوا

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی‌ارشد فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

چکیده

دستگاه فکری بورژوایی به شدت انسجام گریز و از هم گسیخته است و این عدم انسجام، تنها یکی از پیامدهای سرمایه‌داری و روابط مبتنی بر روابط کالایی و بت‌انگاری آن است. از همین رو از نظر لوکاچ علی‌رغم تسلط ایده‌های طبقه بورژوا، تنها پرولتاریا است که به جهت جایگاه ویژه اجتماعی‌اش، توانایی شناخت کلیت سیستم را دارد و می‌تواند به مثابه سوژه انقلاب عمل کند. در این دستگاه فکری هنر جایگاهی شناخت شناسانه دارد و رئالیسم انتقادی نیز به مثابه برجسته‌ترین نظریه هنری لوکاچ، صرفا در این فرایند خود آگاهی پرولتاریا و انکشاف لحظه انقلاب قابل معنا است. نویسنده رئالیست که بازتاب دهنده تمامیت و فرهنگ جوامع بورژوایی است، همان سوژه پرولتاریا است که روند به خودآگاهی رسیدن را طی می‌کند و با خلق آثار زیبا و بازتاب واقع‌گرایانه تمامیت، پرولتاریا را جهت انکشاف و فهم تضادهای جوامع سرمایه‌داری و همچنین درک جایگاه خود در مقام نیروی اجتماعی یاری می‌رساند. در این پژوهش با گردآوری اطلاعات و داده‌های کتابخانه‌ای و با روش توصیفی – تحلیلی، به این سوال پاسخ داده‌ایم اگر ایده‌های مسلط، ایده‌های طبقه بورژوا است، پرولتاریا چگونه می‌تواند به شناخت کلی برسد و دست به تغییر و تحول مناسبات بزند؟ همچنین نویسندگانی که متعلق به طبقه بورژوا هستند چگونه به درک و شناخت کلیت نایل شده‌اند؟ در حالی که از نظر لوکاچ شناخت کلیت برای این طبقه ناممکن است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Lukács's Critical Realism and the Place of Art Under the Banner of Bourgeois Class Ideas

نویسندگان [English]

  • Ali Salmani 1
  • Seywan Nikpey 2
1 Associate Professor of Philosophy of Art Department, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
2 M.A. Student of Philosophy of Art, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
چکیده [English]

The bourgeois intellectual system is extremely incoherent and disjointed, and this incoherence is only one of the consequences of capitalism and its relations based on commodity relations and idolatry. Therefore, in Lukács's view, despite the dominance of bourgeois class ideas, only the proletariat has the ability to recognize the totality of the system and can act as a subject of revolution due to its special social position. In this intellectual system, art has an epistemological position, and critical realism, as Lukács's most prominent artistic theory, is meaningful only in this process of the proletariat's self-awareness and the development of the moment of revolution. The realist writer, who reflects the totality and culture of bourgeois societies, is the same subject of the proletariat that goes through the process of achieving self-consciousness and, by creating beautiful works and realistic reflections of the totality, helps the proletariat to develop and understand the contradictions of capitalist societies, as well as to understand its position as a social force. In this research, by collecting information and library data and using a descriptive-analytical method, we have answered this question: If the dominant ideas are those of the bourgeois class, how can the proletariat achieve general knowledge and change and transform relations? Also, how have writers who belong to the bourgeois class achieved understanding and knowledge of the general? While, according to Lukács, knowledge of the general is impossible for this class.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Realism
  • Bourgeoisie
  • Proletariat
  • Stylization
  • Modernism
احمدی، بابک. (1396). حقیقت و زیبایی، تهران، نشر مرکز.
بشیریه، حسین. (1376). تاریخ اندیشه­های سیاسی در قرن بیستم، تهران، نشر نی.
حبیب، م. آ. ر. (1396). نقد ادبی مدرن و نظریه، ترجمه سهراب طاووسی، تهران، نشر نگاه معاصر.
ژیمنز، مارک. (1393). زیباشناسی چیست؟، ترجمه محمدرضا ابولقاسمی، تهران، نشر ماهی.
سلدن، رامان. (1377). راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه عباس مخبر، تهران، نقش طرح نو.
قزل‌سلفی، محمدتقی و ستاری، رضا. (1399). بازتاب سیاست در نظریه رئالیسم انتقادی لوکاچ، پژوهش‌نامه مکتب­های ادبی، 4(9)، 70-90. https://doi.org/10.22080/rjls.2020.17638.1078
کرنی، ریچارد. (1398). جنبش­های مدرن فلسفه اروپایی، ترجمه علی کشفی، تهران، نشر نگاه.
کولاکوفسکی، لشک. (1387). جریان­های اصلی مارکسیسم در قرن بیستم، ترجمه عباس میلانی، تهران، نشر اختران.
لوکاچ، جورج. (1398). رئالیسم در ابهام، زیباشناسی و سیاست، ترجمه حسن مرتضویی، تهران، نشر ژرف.
لوکاچ، جورج. (1382). جان و صورت، ترجمه رضا رضایی، تهران، نشر ماهی.
لوکاچ، جورج. (1397). جستارهایی درباره توماس مان، ترجمه علی اکبر معصوم‌بیگی، تهران، نشر نگاه.
لوکاچ، جورج. (1399). نویسندگان رئالیست آلمان، ترجمه علی‌اکبر معصوم‌بیگی، تهران، نشر نگاه.
لوکاچ، جورج. (1400الف). تاریخ و آگاهی طبقاتی، ترجمه محمدجعفر پوینده، تهران، نشر چرخ.
لوکاچ، جورج. (1400ب). هستی‌شناسی هستی اجتماعی، ترجمه کمال خسروی، تهران، نشر چرخ.
لوکاچ، جورج. (1392). نظریه رمان، ترجمه حسن مرتضوی، تهران، نشر آشیان.
لوکاچ، جورج. (1402). معنای رئالیسم معاصر، ترجمه احسان پورخیری، تهران، نشر لاهیتا.
لیختهایم، جورج. (1351). لوکاچ، ترجمه بهزاد باشی، تهران، نشر امیرکبیر.
مارکس، کارل. (1394). سرمایه، ترجمه حسن مرتضوی، تهران، نشر لاهیتا.
میل، استوارت. (1393). مارکسیسم و زیبایی‌شناسی، ترجمه عادل رامین، در: مبانی جامعه شناسی هنر، تهران، نشر نی.
نینهام، کریس. (1399). سرمایه­داری و آگاهی طبقاتی، ترجمه احسان پورخیری، تهران، نشر شوند.
هارلند، ریچارد. (1382). درآمدی بر نظریه­ ادبی از افلاطون تا بارت، ترجمه گروه ترجمه شیراز، تهران، نشر چشمه.
هگل، گئورگ ویلهلم فریدریش. (1390). پدیدار شناسی جان، ترجمه باقر پرهام، تهران، نشر کند وکاو.
Ahmadi, B. (2017). Truth and Beauty, Tehran, Markaz Pub. (in persian)
Bashirieh, H. (2017). History of Political Thought in the Twentieth Century, Tehran, Ney Pub. (in persian)
Fuchs, Ch. (2016). Critical Theory of Communication, London, University of Westminster Press.
Ghezelsalafi, M. T. & S. R. (2019). Reflection of Politics in Lukács' Theory of Critical Realism, Research Paper of Literary Schools, 4(9), 70-90. (in persian) https://doi.org/10.22080/rjls.2020.17638.1078
Habib, M. A. R. (2017). Modern Literary Criticism and Theory, Translated by S. Tavousi, Tehran, Negah Moasar Pub. (in persian)
Harland, R. (2003). An Introduction to Literary Theory from Plato to Barthes, Translated by Shiraz Translation Group, Tehran, Cheshmeh Pub. (in persian)
Hegel, G. W. F. (2011). Phenomenology of Life, Translated by B. Parham, Tehran, Kand o kav Pub. (in persian)
Heller, A. (1983). Lukacs Reappraised, New York, Columbia University Press.
Hohendahel, P. U. (2011). The Teory of the Novel and the concept of Realism in Lukacs and Adorno, in: Critical Essay in Politics, Philosophy and Aesthetics, Contium international Publishing Group.
Jimenez, M. (2014). What is Aesthetics? Translated by M. R. Abolghasemi, Tehran, Mahi Pub/ (in persian)
Kerney, R. (2019). Modern Movements in European Philosophy, Translated by A. Kashfi, Tehran, Negah Pub. (in persian)
Kolakowski, L. (2008). Main Currents of Marxism in the Twentieth Century, Translated by A. Milani, Tehran, Akhtaran Pub. (in persian)
Likhtaim, G. (2012). Lukács, Translated by B. Bashi, Tehran, Amir Kabir Pub. (in persian)
Lukacs, G. (1963). The Meaning of Contemporary Realism, Mander, J.
Lukacs, G. (1981). Philosophie de Art 1912 -1914, Rochlitz et A. Paris Pernet.
Lukacs, G. (2000). Specific Particularity as the Category of Aesthetics, in: Cazeaux the Continental Aesthetics Reader, London, Routledge.
Lukács, G. (2003). Theory of the Novel, translated by H. Mortazavi, Tehran, Ashian Publishing. (in Persian)
Lukács, G. (2020). German Realist Writers, Translated by A. A. Masoom-Beigi, Tehran, Negah Publishing. (in persian)
Lukács, G. (2021a). History and Class Consciousness, Translated by M. J. Pooyandeh, Tehran, Charkh Publishing. )in Persian)
Lukács, G. (2021b). Ontology of Social Being, Translated by K. Khosravi, Tehran, Charkh Publishing. (in Persian)
Lukács, G. (2023). The Meaning of Contemporary Realism, Translated by E. Pourkheiri, Tehran, Lahita Publishing. (in persian)
Lukács, G. (2019). Realism in Ambiguity, Aesthetics and Politics, Translated by H. Mortazavi, Tehran, Zharf Pub. (in persian)
Lukács, G. (2003). Soul and Face, Translated by R, Rezaei, Tehran, Mahi Pub. (in Persian)
Lukács, G. (2018). Essays on Thomas Mann, Translated by A. A. Masoom-Beigi, Tehran, Negah Pub. (in Persian)
Marx, K. (2015). Capital, Translated by H. Mortazavi, Tehran, Lahita Pub. (in persian)
Mill, S. (2014). Marxism and Aesthetics, (Translated by A. Ramin), in: Fundamentals of the Sociology of Art, Tehran, Ney Pub. (in persian)
Nineham, Ch. (2019). Capitalism and Class Consciousness, Translated by E. Pourkheiri, Tehran, Shavand Pub. (in persian)
Selden, R. (2018). Guide to Contemporary Literary Theory, Translated by A. Mokhbar, Tehran, Naqs-e Tarh-e No. (in persian)
Thampson, J. M. (2011). Georg Lukacs Reconsdered, London, Contium.
CAPTCHA Image