نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاە بوعلی سینا همدان
2 گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بو علی سینا
چکیده
هنر در نظام فکری لوکاچ جایگاهی شناخت شناسانه دارد. هنرمند باید به شناخت کلی برسد و یا نهایتا مسیر این آگاهی را بپیماید. نویسنده رئالیست همان سوژه پرولتاریا است که روند به خودآگاهی رسیدن را طی میکند و با خلق آثار زیبا و بازتاب واقعگرایانه تمامیت، پرولتاریا را جهت انکشاف و فهم تضادهای جوامع سرمایهداری و همچنین درک جایگاه خود در مقام نیروی اجتماعی یاری میرساند.
اساسا ارزش آثار هنری در میزان نایل شدن به درک تمامیت سیستم به مثابه پیوستاری یکپارچه است و زمانی به غایت خود میرسد که سوسیالیسم به طور کامل متحقق شده باشد و هنرمند بتواند آن را به مثابه هستندهای مستقل بازتاب دهد. از نظر لوکاچ رئالیسم انتقادی و نویسندگان این نحله به فهم کلیت سیستم نایل شده و توانستهاند آن را بازتاب دهند.
در این پژوهش با گردآوری اطلاعات و دادههای کتابخانهای و با روش توصیفی – تحلیلی، به این سوال پاسخ دادهایم اگر ایده-های مسلط، ایدههای طبقه بورژوا است، پرولتاریا چگونه میتواند به شناخت کلی برسد و دست به تغییر و تحول مناسبات بزند؟ همچنین نویسندگانی که متعلق به طبقه بورژوا هستند چگونه به درک و شناخت کلیت نایل شدهاند؟
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Lukács's Critical Realism and the Place of Art Under the Banner of Bourgeois Class Ideas
نویسندگان [English]
- Seywan Nikpey 1
- ali salmani 2
1 Bo Ali Sina University
2 Department of Philosophy of Art, Faculty of Art and Architecture, Bu Ali Sina University
چکیده [English]
Art has an epistemological place in Lukács's system of thought. The realist writer is the proletarian subject who goes through the process of becoming self-conscious and, by creating beautiful works and realistic reflections of the whole, helps the proletariat to develop and understand the contradictions of capitalist societies and also to understand its place as a social force.
Essentially, the value of works of art lies in the extent to which they achieve an understanding of the totality of the system as a unified continuum, and it reaches its peak when socialism has been fully realized and the artist can reflect it as an independent being. For Lukács, critical realism and the writers of this school have achieved an understanding of the totality of the system and have been able to reflect it.
In this research, by collecting information and library data and using a descriptive-analytical method, we have answered this question: If the dominant ideas are those of the bourgeois class, how can the proletariat achieve general knowledge and change and transform relations? Also, how have writers who belong to the bourgeois class achieved understanding and recognition of the generality?
کلیدواژهها [English]
- Critical realism
- Bourgeois class
- Proletariat
- Fetishism
- Modernism
ارسال نظر در مورد این مقاله