تحلیل انتقادی ایدۀ بیلدونگ به روایت هومبولت

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

4 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

هدف: نوشتۀ پیش‌رو به تحلیل و ارزیابی انتقادی مفهوم «بیلدونگ» در اندیشه ویلهلم فون هومبولت می‌پردازد و می‌کوشد بنیان‌های لازم برای درک درست این ایده را بر پایه آثار اصلی او فراهم آورد. در آغاز، دشواری‌های تفسیر و ترجمه مفهوم «بیلدونگ» بررسی می‌شود تا نشان داده شود که این مفهوم، به‌دلیل عمق فلسفی و فرهنگی خود، به‌سادگی قابل انتقال به زبان‌ها و زمینه‌های دیگر نیست و نیازمند رویکردی دقیق و متناسب با بستر فکری هومبولت است.
بحث و نتیجه‌گیری: در این بخش، برای عبور از دشواری‌های مرتبط با مسأله ایده یا مفهوم «بیلدونگ»، روشی مبتنی بر تحلیل مفهومی با تعدیلاتی جزئی پیشنهاد شده است. سپس اندیشه هومبولت در صورت‌بندی و ارائه ایده «بیلدونگ» در بستر چهارچوب‌های کلان فکری و تاریخی زمانه او بررسی می‌شود؛ زیرا به باور ما، فهم دقیق دیدگاه‌های او بدون توجه به این زمینه‌ها ممکن نیست. در ادامه، بر پایه برخی آثار هومبولت، بنیان‌ها و ساختار مفهوم «بیلدونگ» توضیح داده می‌شود و نشان داده می‌شود که وحدت و انسجام اندیشه هومبولت تنها در پرتو آنچه می‌توان «متافیزیک بیلدونگ» نامید قابل درک است؛ نگرشی فلسفی که می‌کوشد ماهیت و جایگاه مقولات بنیادینی چون انسان، جهان، دانش و کنش انسانی را به‌صورت مابعدالطبیعی و منسجم تبیین کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Critical Analysis of the Idea of "Bildung" According to Humboldt

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Nazari-Roodbali 1
  • , Masoud Safaei-Moghadam 2
  • Seyyed-Mansour Maraashi 3
  • Seyyed-Jalal Hashemi 4
1 PhD of Philosophy of Education, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
2 Professor of Educational Sciences Department, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 Professor of Philosophy of Education Department, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
4 Associate Professor of Educational Sciences Department, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Objective: The present paper analyzes and critically evaluates the concept of “Bildung” in the thought of Wilhelm von Humboldt and seeks to provide the necessary foundations for a proper understanding of this idea based on his major works. It first examines the difficulties involved in interpreting and translating the notion of Bildung, showing that due to its deep philosophical and cultural dimensions, this concept cannot be easily transferred across languages or contexts, and therefore requires a careful and context-sensitive approach within Humboldt’s intellectual framework.
Conclusion: To address the challenges surrounding the idea or concept of Bildung, the study proposes a methodology grounded in conceptual analysis with certain minor modifications. It then examines Humboldt’s formulation of the idea within the broader intellectual and historical frameworks of his time, arguing that any accurate understanding of his thought is impossible without reference to these contexts. Based on several of Humboldt’s works, the paper further explains the foundations and structure of Bildung and demonstrates that the unity and coherence of Humboldt’s philosophy can only be understood through what may be called the Metaphysics of Bildung—a philosophical perspective that seeks to interpret, in a metaphysical and systematic way, the nature and position of fundamental categories such as the human being, the world, knowledge, and human action.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The idea of Bildung
  • Wilhelm von Humboldt
  • the Metaphysics of Bildung
  • Man
  • Humanity
CAPTCHA Image