Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز

2 استاد گروه فلسفه تعلیم‌ و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

4 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.22034/jpiut.2025.66271.4029

چکیده

نوشتۀ پیش‌رو به تحلیل و ارزیابیِ انتقادیِ ایدۀ «بیلدونگ» آن‌گونه که در آثار و نوشته‌های موجودِ ویلهلم فون هومبولت (1767-1835) روایت شده است می‌پردازد. کوشیده‌ایم تا مقدمات و لوازم اساسی خوانش درست و دقیق این ایده را بر پایۀ بعضی از آثار مهم هومبولت فراهم کنیم. ابتدا مسألۀ مواجهه با ایده یا مفهوم «بیلدونگ» را و این‌که چرا ایدۀ «بیلدونگ» و در‌نتیجه مفهوم «بیلدونگ» به‌سادگی قابل ترجمه و انتقال نیست را تبیین کرده‌ایم.

بحث و نتیجه‌گیری: پس از این و به‌گونه‌ای برای عبور از دشواری مطرح در ذیل مسألۀ ایده یا مفهوم «بیلدونگ» پیشنهاداتی در خصوص روش‌شناسی متناسب با این مسأله ارائه گردیده است، که البته بر پایۀ استفاده از روش تحلیل مفهومی و برخی تعدیلات جزئی در آن است. در ادامه به این مسئله پرداخته‌ایم که هومبولت در صورت‌بندی و عرضۀ ایدۀ «بیلدونگ» در کدام چهارچوب‌های کلان فکریِ زمانه و زمینۀ خویش می‌‌اندیشیده است، چهارچوب‌هایی که به ‌باور ما هر فهمی از آراء هومبولت بدون رجوع به این چهارچوب‌ها به‌عنوان منابع کلان فکری هومبولت، فهمی نادقیق خواهد بود. سپس بر پایۀ شماری از آثار هومبولت به تبیین بنیان‌ها و ساختار «بیلدونگ» به ‌روایت هومبولت پرداخته‌ و نشان داده‌ایم که جنبۀ وحدت و یکپارچگیِ آراء هومبولت را تنها ذیل عنوان «متافیزیکِ بیلدونگ» می‌توان درک و بیان‌آوری کرد، یعنی یک دیدگاه فلسفی که می‌کوشد تا به‌طور فلسفی و مابعدالطبیعی ماهیّت و جایگاه مقولات اساسی‌ای همچون انسان، جهان، علم و فعل انسان را تحلیل و تبیین کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Critical analysis of the idea of "Bildung" according to Humboldt

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Nazari Roodbali 1
  • , Masoud Safaei Moghadam 2
  • Sayed Mansour Maraashi 3
  • Sayed Jalal Hashemi 4

1 PhD Graduate in Philosophy of Education from Shahid Chamran University of Ahvaz

2 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

3 Professor,, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology,, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

4 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

The following article deals with the analysis and critical evaluation of the idea of "Bildung" as narrated in the existing works and writings of Wilhelm von Humboldt (1835-1767). We have tried to provide the basics and basic equipment for a correct and accurate reading of this idea based on some of Humboldt's important works. First, we have explained the issue of encountering the idea or concept of "Bildung" and why the idea of "Bildung" and as a result the concept of "Bildung" cannot be easily translated and transferred.

Conclusion: After this, in order to overcome the difficulty raised under the issue of the idea or concept of "Bildung", suggestions have been made regarding the appropriate methodology for this issue, which is of course based on the use of the conceptual analysis method and some minor adjustments in it. In the following, we have dealt with the problem of which Humboldt thought in the framework of his time and context in formulating and presenting the idea of "Bildung", frameworks that we believe any understanding of Humboldt's opinions without referring to these frameworks as sources of Humboldt's macro-thought, It will be inaccurate. Then, based on a number of Humboldt's works, we have explained the foundations and structure of "Bildung" in Humboldt's narrative, and we have shown that the aspect of unity and integrity of Humboldt's opinions can only be understood and expressed under the title of "Bildung Metaphysics", that is, a philosophical perspective

کلیدواژه‌ها [English]

  • The idea of Bildung
  • Wilhelm von Humboldt
  • the metaphysics of Bildung
  • human
  • humanity
CAPTCHA Image