کارکرد استعاره در هرمنوتیکِ فلسفیِ گادامر و پراگماتیسم دیویدسون

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات آلمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری فلسفة هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

هانس‌گئورگ گادامر و دونالد دیویدسون دو تن از متفکرانی هستند که استعاره را در ساحت فلسفه مفهوم‌پردازی می‌کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی مفهومِ «استعاره» به‌مثابه مدخلی برای نیل به حقیقت از منظر دو فیلسوف یاد شده است. یافته‌های پژوهش؛ افقی را پیش‌روی ما می‌گشایند تا در پرتو امتزاج افق‌های گادامر و مفهوم مفاهمه دیویدسون؛ انسان را به‌مثابه موجودی مفسر فهم کنیم که در تلاشی مداوم برای رسیدن به فهمِ حقیقت است. هر دو فیلسوف معتقداند که فهم ، تفسیر و استعاره مبتنی بر زبان هستند، با این تفاوت که نزد گادامر، استعاره به‌صورت هستی‌شناختی و در چارچوب کاربرد فهم، که همان تفسیر است، بنیادگذاری می‌شود. فهم همواره تفسیری متضمن کاربرد است-، از سویی دیگر نزد دیویدسون، استعاره در قامتی معرفت‌شناختی صورت‌بندی شده و در واقع آنچه به عنوان معنای استعاری شناخته می‌شود، معنا نیست، بلکه کاربردی خاص از آن است. پرسش اصلیِ جستار حاضر به چگونگی بنیادگذاریِ مفهوم حقیقت از خلال کارکرد استعاره می‌پردازد؟ بر اساس روش توصیفی-تحلیلیِ صورت پذیرفته شده بیان می‌شود که: استعاره نزد گادامر کارکردی فلسفی و فراگیر دارد، اما نزد دیویدسون در قامت آرایه‌ای ادبی ظاهر می‌شود. با این‌حال استعاره می‌تواند ذیل مفاهیم «افق» از منظر گادامر و «جهان مشترک» از منظر دیویدسون، مدخلی برای تبیین حقیقت باشد. همچنین، بنیادگذاری مفهوم حقیقت به‌واسطة استعاره، نوآوری جستار حاضر لحاظ می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Application of Metaphor in Philosophical Hermeneutics of Gadamer and Pragmatism of Davidson

نویسندگان [English]

  • Raed Faridzadeh 1
  • Sepehr Salimi 2
1 Assistant Professor, Department of Germany Language and Literature, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 PhD Candidate, of philosophy of art, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

Many theorists have been developing their concepts on metaphor, among which Gadamer and Davidson are two thinkers for whom metaphor plays a key role in their philosophical project—and, interestingly, both disagree with Aristotle’s view which considers metaphor as a shortened simile. Both philosophers believe that there is no definite method or systematic procedure for understanding truth; every interpretation is based on language, and the foundation of understanding is also structured by interpretation and language. Additionally, any act of understanding requires a prior background agreement, principle of charity. Metaphor, too, is a concept entirely dependent on understanding, therefore on language. For Gadamer, the conception of understanding is based on the "fusion of horizons". This fusion does not at all mean the suppression of difference; rather, he considers understanding as a fusion that occurs in metaphor. On the other hand, Davidson believes that what is recognized as metaphorical meaning is not meaning, but rather, in fact, its particular use. Now, considering both philosophers’ serious attention to the concept of metaphor, the main question of this research is: How can metaphor be grounded as a central concept in Gadamer and Davidson`s view on elucidating “understanding truth”? Through the investigation carried out, it becomes clear that for Gadamer, metaphor has a hermeneutic and ontological function, whereas for Davidson, it is examined as a literary device with epistemological implications. Nevertheless, this concept can be considered a foundational point through the determination of “Horizon”.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metaphor
  • Hermeneutics
  • Gadamer
  • Davidson
  • Pragmatism
  • Understanding
ارسطو. (1402). مابعدالطبیعه، مترجم محمدحسن لطفی، چاپ ششم، تهران، انتشارات طرح نو.
اسمخانی، محمدرضا. (1397). معنا، معرفت و دیگری در فلسفۀ دیویدسون، چاپ اول، تهران، ققنوس.
خاتمی، محمود. (1401). گادامر و مسئلۀ هرمنوتیک، چاپ دوم، تهران، انتشارات علم.
رورتی، ریچارد. (1397). جستارهایی دربارة هایدگر، دریدا و دیگران، مترجم مرتضی نوری، تهران، انتشارات شبخیز.
موحد، رضا. (1385). استعاره، نظریة علّی دیویدسون، زبان و ذهن، 1 (1)، 23-28.
هاگبرگ، گری. (1400). در دانشنامة زیباشناسی، ویراستار انگلیسی بریس گات، دومینیک مک آیور، ویراستار فارسی مشیت علایی، چاپ هشتم، صص 207-215. تهران، انتشارات فرهنگستان هنر.
Aristotle. (2023). Metaphysics, trans. Lotfi, M. H., ed. 6, Tehran, Tarhe No (in Persian).
Black, M. (1955). Visual Metaphor, Journal of Aesthetic Education, University of Illinois, 2(1), 73-86.
Cochetti, S. (2004). Differenztheorie der Metapher. Ein konstruktivistischer Ansatz zur Metapherntheorie im Ausgang vom erlebten Raum. Hrsg. Constanze Breuer. Münster: Lit Verlag.
Davidson, D. (1997). Gadamer and Plato`s Philebus, in The Philosophy of Hans-Georg Gadamer, ed. Lewis Hahn, The Library of Living Philosophers, Vol. 24, pp. 421-423, Chicago: Open Court.
Davidson, D. (2001). What metaphors mean, in Inquiries into Truth and Interpretation, ed. 2nd, Oxford: Clarendon Press.
Davidson, D. (2001a). Subjective, Intersubjective, Objective, Oxford: Clarendon Press.
Davidson, D. (2004). Problems of Rationality, Oxford: Clarendon Press.
Dryfoos, H. (1980). Holism and Hermenutics, in Review of Metaphysics 34, 1(3), pp. 3-23.
Esmkhani, M. R. (2018). Meaning, Knowledge and the Other in Davidson's Philosophy, ed. 1, Tehran, Qoqnoos Pub. (in Persian)
Gadamer, H. G. (1960). Wahrheit und Methode: Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik. Tübingen: Mohr Verlag.
Gadamer, H. G. (1971). Hegels Dialektik, fünf hermeneutische Studien. Tübingen: Mohr Verlag.
Gadamer, H. G. (1972). Kleine Schriften III, Idee und Sprache. Tübingen: Mohr Verlag.
Gadamer, H. G. (1985). Philosophical Apprenticeships, trans. Robert Sullivan, Cambridge: MIT Press.
Gadamer, H. G. (1987). Gesammelte Werke 4. Tübingen: Paul Siebeck Verlag.
Gadamer, H. G. (1991a). Platon im Dialog. Tübingen: Mohr Verlag.
Gadamer, H. G. (1991b). Truth and Method, trans. Joel Weinsheimer, New York: Seanbury Press.
Gadamer, H. G. (1993). Anschauung und Anschaulichkeit. In: Ästhetik und Poetik I. Tübingen: Mohr Verlag.
Grondin, J. (2003). The Philosophy of Gadamer, trans: kathryn Plant, Acumen.
Hagberg, G. (2021). In Encyclopedia of Aesthetics, ed. English: B. Gutt & D. McIver, Translated by M. Alaei, ed. 8, pp. 207-215, Tehran, Iranian Academy of Art. (in Persian)
Hoy, D. (1997). The Post-Cartesian Interpretation: Gadamer and Davidson, in The Philosophy of Gadamer, pp. 111-128.
Khatami, M. (2022). Gadamer and the Problem of Hermeneutics, ed. 2nd, Tehran, Elm Pub. (in Persian)
Movahed, R. (2006). Metaphor, Davidson's Causal Theory, Language and Mind, 1(1), 23-28. (in Persian)
Rorty, R. (2018). Essays on Heidegger, Derrida and Others, translated by M. Nouri, Tehran, Shabkhiz Pub. (in Persian).
Weinsheimer, J. (1991). The philosophical Hermeneutics and Literary Theory. Connecticut: Yale University Press.
CAPTCHA Image