امانیسم به روایت و نقد هایدگر

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه غرب، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران

چکیده

امانیسم از دو جهت برای ما در ایران اهمیت دارد: اولا در مسئلة علوم انسانی و برساختن مقوله‌ای موسوم به «علوم انسانی اسلامی»؛ ثانیا اصولا مبنایی شده‌است برای غرب‌ستیزی. از امانیسم مفهوم درآمیختة خداستیزانه و هیچ‌انگارانه می‌سازند، که از سوء‌برداشتی از فلسفة هایدگر، که باید رفع شود. ازسوی‌دیگر امانیسم را اصلا او تبدیل به یکی از مسائل اختلاقی مهم در فلسفة معاصر کرد، سپس آن را مبنای نقد برخی فیلسوفان معاصر و اصلا تاریخ مابعدالطبیعه قرارداد. بنابراین پرداختن به مسئلة امانیسم از نظر هایدگر بسیار پراهمیت است. او امانیسم را برخلاف نظرورزی‌های مفهومی همة دیگر اندیشمندان در موردش، با بازگشت به واقعیت تاریخی‌اش تفسیر می‌کند و بعد هم برمبنای همین واقعیت یگانة تاریخی فلسفه‌ورزی می‌کند. پس‌از پیش‌درآمدی کلی دربارة دو نوع فهم «تاریخی» و «مفهومی» از امانیسم، مقدمه حدود کلی آن را نزد هایدگر توضیح می‌دهد. سپس بخش نخست روایت تاریخی هایدگر را تفسیر می‌کند، که بخشِ جدایی‌ناپذیرِ مسئلة امانیسم هایدگر است. او در مباحث تاریخی‌اش بر ذات رومی-یونانی امانیسم تأکید می‌کند، که ازسویی در امانیسم قرن 14 و 15 و بعد در امانیسم دوم در آلمان قرن 18 باز بروز می‌کند و ازسوی‌دیگر در مابعدالطبیعه‌های مارکس، مسیحیت، سارتر و هوسرل. سرانجام بخش دوم به نقد هایدگر بر امانیسم می‌پردازد، که مبنایش فهم خاص وی‌ست از مابعدالطبیعه. او اولا پرسش بنیادین مابعدالطبیعه را پرسش از انسان می‌داند و ثانیا به‌زعم او مابعدالطبیعة تاریخی از آغاز ارسطویی خود مبتنی بر فهم خاصی از انسان بوده است: «انسان حیوان ناطق/ عاقل است».

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Heidegger's Version of Humanism and his Critique of it

نویسنده [English]

  • Seyyed Masoud Zamani
Assistant Professor of Western Philosophy Department, Iranian Institute of Philosophy, Tehran, Iran
چکیده [English]

The question concerning humanism ask we from Martin Heidegger, who has that about a famous Text: Biref über den Humanismus. The Text contains a historical version that about, that is important for our Iranian, because it can help to overcoming of our misunderstandings of Humanism. Anyway, both Heidegger's historical version and critique must be understood as parts of his philosophy. After a general preface about Humanism and an introduction to the importance of Heidegger's discussion on it, the first part represents his historical version, that which is not much different from the common understanding of the western popular intellectuals. Heidegger in his historical discussion stress its Romano-Greek essence, which emerges in Italian humanism of 14-15th century, in German second Humanism in 19th century and metaphysics of Marx, Christianity, Husserl and Sartre. The second part briefly describes Heidegger's critique of Humanism, which is based on his totally special understanding of metaphysics. The main pillar of Heidegger's historical-philosophical critique on metaphysics is heir based on the common understanding of human Being in it: "man is animal rational". Humanism and metaphysics need at the same time each other necessarily.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Humanism Renaissance
  • Heidegger
  • Metaphysics
  • Human science
ادواردز، پل (ویراستار). (1375). فلسفه تاریخ: مجموعه مقالات از دایره‌المعارف فلسفه به سرپرستی پل ادواردز، ترجمه بهزاد سالکی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بورکهارت، یاکوب. (1376). فرهنگ رنسانس در ایتالیا، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، طرح نو.
زمانی، سیدمسعود. (1401). پژوهشی دربارة دازاین، انسان و مابعدالطبیعه در اندیشه هایدگر، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
سارتر، ژان پل. (1361). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، ترجمه مصطفی رحیمی، چاپ هشتم، تهران، مروارید.
کاسیرر، ارنست. (1370). فلسفة روشنگری، ترجمه یدالله موقن، چاپ اول، تهران، انتشارات نیلوفر.
Bär-Kupperberg, M. (1909). Die Welt der Natur- und Geisteswissenschaften, die Metaphysik und die Philosophie, in: Archiv für systematische Philosophie, Vol. 15, pp. 523-542.
Böhm, Winfried (2010). Geschichte der Pädagogik von Plato bis zur Gegenwart, 3. Auf., C. H. Beck.
Brahn, M. (1918). Das Eindringen der naturwissenschaftlichen Methoden in die Geisteswissenschaften, in: Die Naturwissenschaften: Organ der Gesellschaft Deutscher Naturforscher und Ärzte, Organ der Hermann von Helmholtz-Gemeinschaft Deutscher Forschungszentren, Vol. 8, pp. 66-69.
Burckhardt, J. (1998). Renaissance Culture in Italy, Translated by M. H. Lotfi, Tehran, Tarhe No Pub. (in Persian)
Cassirer, E. (1932). Die Philosophie der Aufklärung, zweite unveränderte Auflage, Mohr (Siebeck), Tübingen.
Cassirer, E. (1992). The Philosophy of Enlightenment, Translated by Y. Moqhen, Tehran, Niloofar. (in Persian)
Dilthey, W. (1992). Der Aufbau der geschichtlichen Welt in den Geisteswissenschaften, Gesammelte Schriften Bd. 7, hrsg. Bernhard Groethuysen, 8. Aufl., Vandenhock & Ruprecht, Göttingen.
Edwards, P. (ed.) (1967). Humanism, in: Encyclopedia of Philosophy, Vol. 3-4, New York, Macmillan. 1967.
Edwards, P. (ed.) (1967). Geisteswissenschaften, in: Encyclopedia of Philosophy, Vol. 3-4, New York, Macmillan.
Edwards, P. (ed.) (1997). Philosophy of History (Selectins of Paul Edward's Encyclopedia of Philosophy), Translated by B. Saleki, Tehran, Institute for Humanities and Cultural Studies. (in Persian)
Heidegger, M. (1976). Brief über den Humanismus (1946) in: Gesamtausgabe Bd. 9: Wegmarken, S. 313-364, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main.
Heidegger, M. (1977). Nietzsches Wort: Gott ist tot (1943), Holzwege, Gesamtausgabe Bd. 5, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main.
Heidegger, M. (1996). Nietzsche I, Gesamtausgabe Bd. 6.1, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main.
Heidegger, M. (1997). Nietzsche II, Gesamtausgabe Bd. 6.2, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main.
Heidegger, M. (1976). Wegmarken, Gesamtausgabe Bd. 9, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main.
Heidegger, M. (2006). Identität und Differenz, Gesamtausgabe Bd. 11, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main.
Heidegger, M. (1983). Die Grundbegriffe der Metaphysik: Welt-Endlichkeit-Einsamkeit, Gesamtausgabe Bd. 29/30, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main.
Heidegger, M. (1994). Beiträge zur Philosophie (Vom Ereignis), Gesamtausgabe Bd. 65, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main.
Höflechner, W. (2008a). Reader zur Allgemeinen Wissenschaftsgeschichte. Teil 2: Wissenschaftliche Institutionen, Zentrum für Wissenschaftsgeschichte der Karl-Franzens-Universität Graz, Graz.
Höflechner, W. (2008b). Reader zur Allgemeinen Wissenschaftsgeschichte. Teil 3: Geisteswissen-schaften I, Zentrum für Wissenschaftsgeschichte der Karl-Franzens-Universität Graz, Graz.
Kjørup, S. (2008). Humanities/ Geisteswissenschaften/ humaines Sciences, Über. aus Dän. von Elisabeth Bense, Metzler, Stuttgart.
Klemenz, D. (1974). Homaniora, in: Historisches Wörterbuch der Philosophie, Herausgegeben von Joachim Ritter, Band 3, Schwabe & Co, Basel.
Klüners, M. (2014). Die Dialektik von Natur und Geschichte Einige psychoanalytische Antworten auf klassische Fragen der Geschichtsphilosophie, Psychosozial-Verlag, Gießen.
Kraye, J. (2006). Humanism, in: Encyclopedia of Philosophy, D. M. Borchert (Ed.), vol. 4, Pp. 477-481. 2nd Edition, Macmillan.
Müller-Lüneschloß, V. (2012). Über das Verhältnis von Natur und Geisterwelt, frommann-holzboog Verlag e.K., Stuttgart-Bad Cannstatt.
Mainzer, K. (1990). Natur- und Geisteswissenschaten. Perspektiven und Erfahrungen mit Fachübergreifenden Ausbildungsinhalten, Berlin, Springerverlag.
Reble, A. (1985). Geschichte der Pädagogik, 15 Auf. Klett-Cotta, Ullstein.
Ritter, J. (Hrsg.) (1974). Humanismus, Humanität, in: Historisches Wörterbuch der Philosophie, Herausgegeben von Joachim Ritter, Band 3, Schwabe & Co, Basel.
Ritter, J. (Hrsg.) (1992). Renaissance, in: Historisches Wörterbuch der Philosophie, Herausgegeben von Joachim Ritter, Bd. 8, , S. 783-790, Schwabe & Co, Basel.
Rüegg, W. (1993). Geschichte der Universität in Europa, Bd I: Mittelalter, C. H. Beck.
Sottili, A. (2006). Renaissance humanism and university studies, Italian universities and their influence on the studia humanitatis in Northern Europ, Leiden, Brill.
Sandkühler, H. J. (Ed.) (2002). Humanismus, in: Enzyklopädie Philosophie, S. 566-570.
Sartre, J. P. (1983). L'existentialisme est un Humanime, Translated by M. Rahimi, Tehran, Morwarid Pub. (in Persian)
Tiersch, F. W. (1854). Über das Verhältnis der Wissenschaft des Geistes und der Natur ..., München, Verlag der Akademie.
Zamani, S. M. (2022). Heidegger on Dasein, Human and Metaphysics, Tehran, Iranian Institute of Philosophy (IRIP). (in Persian)
CAPTCHA Image