Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

گروه فلسفة غرب- مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران- تهران- ایران

10.22034/jpiut.2025.66925.4079

چکیده

پرسش از امانیسم را از هایدگر می‌پرسیم، که متنی مشهور درباره‌اش دارد: نامه دربارة امانیسم. متن متضمن روایتی تاریخی از آن نیز هست، که بخصوص برای ما ایرانیان پراهمیت‌ است، چراکه هم در اصلاح فهم‌مان از امانیسم کمک می‌کند و هم پرتوی بر نسبت‌اش با علوم انسانی می‌افکند. نقدش بر امانیسم را هم می‌باید بخشی از نقادی بر مابعدالطبیعه فهمید، که بیشتر از آن غافل مانده‌اند. به‌هرحال روایت و نقد هایدگر را می‌باید بخش‌هایی مهم از فلسفة وی دانست.

پس‌از پیش‌درآمدی کلی دربارة امانیسم و درآمدی در اهمیت خود بحث امانیسم نزد هایدگر، بخش نخست روایت تاریخی هایدگر را بازمی‌گوید، که با درک عامة اهل فرهنگ در اروپا تفاوت چندانی ندارد. هایدگر در مباحث تاریخی‌اش ذات رومی-یونانی امانیسم را نشان می‌دهد، که در امانیسم قرن 14 و 15، در امانیسم دوم در آلمان قرن 19 و به‌طورکلی در مابعدالطبیعه‌های مارکس، مسیحیت، سارتر و هوسرل بروز پیدا کرده‌است. بخش دوم صَرف بیان اجمالی نقد هایدگر بر امانیسم می‌شود، که مبنایش فهم خاص وی‌ست از مابعدالطبیعه. رکن اصلی نقد تاریخی-فلسفی هایدگر بر مابعدالطبیعه در اینجا بر فهم عامی مبتنی‌ست که در آن از انسان وجود دارد: انسان همچون حیوانی ناطق یا عاقل. درعین‌حال اساسا امانیسم و مابعدالطبیعه از نظر هایدگر لازم‌وملزوم هم‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Heidegger's Version of Humanism and His Critique of It

نویسنده [English]

  • Seyed Masoud Zamani

Faculty Member - Western Philosophy - Iranian Institute of Philosophy (IRIP) - Tehran - Iran

چکیده [English]

The question concerning humanism ask we from Martin Heidegger, who has that about a famous Text: Biref über den Humanismus. The Text contains a historical version that about, that is important for our Iranian, because it can help to overcoming of our misunderstandings of Humanism. Anyway, both Heidegger's historical version and critique must be understood as parts of his philosophy.

After a general preface about Humanism and an introduction to the importance of Heidegger's discussion on it, the first part represents his historical version, that which is not much different from the common understanding of the western popular intellectuals. Heidegger in his historical discussion stress its raoman-greek essence, which emerges in Italian humanism of 14-15th century, in German second Humanism in 19th century and metaphysics of Marx, Christianity, Husserl and Sartre. The second part briefly describes Heidegger's critique of Humanism, which is based on his totally special understanding of metaphysics. The main pillar of Heidegger's historical-philosophical critique on metaphysics is heir based on the common understanding of human Being in it: "man is animal rationale". Humanism and metaphysics need at the same time each other necessarily.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Humanism
  • renaissance
  • Heidegger
  • Metaphysics
  • Human Science
CAPTCHA Image