نقدی بر تفسیر پل گایر از استنتاج احکام ذوقی در زیباشناسی کانت

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروۀ فلسفۀ هنر، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

چکیده

پل گایر یکی از برجسته‌ترین شارحان آثار کانت است. وی تفسیر خاصی از مبحث استنتاج زیباشناختی کانت دارد که نقدهای تأمل‌برانگیزی بر آن وارد بوده است. این تفسیر موسوم است به «تفسیر معرفتی-غیرهنجاری» که به گزاره‌ای از کانت در بند 32 تکیه دارد: «گفتن اینکه 'این گل زیباست'، معادل آن است که بگوییم مدعای [جزئی] آن هرکسی را راضی می‌کند»؛ گایر با استناد به این متن، بر آن است که «استنتاج حکم استتیکی باید استدلالی باشد که برای «نسبت‌دادن» احساس‌های خاص به دیگران در شرایط خاص کافی باشد» و دست‌آخر مدعی می‌شود «تحلیل خود کانت لازم می‌آورد که استنتاج او به جزئیات بپردازد» و به‌زعم او، همین امر استنتاجش را به شکست می‌کشاند. با وصف این، پژوهش حاضر کوشیده است به این دو پرسش پاسخ دهد: 1. دلایل گایر برای طرح تفسیر معرفتی-غیرهنجاری از استنتاج کانت چیست؟ 2. آیا او موفق می‌شود از عهدۀ تبیین استنتاج کانت برآید؟ لذا این پژوهش بر آن بوده تا پس از طرح چندوچون این تفسیر و دلایل طرح آن، کامیابی یا ناکامی آن را در منظورکردن استنتاج کانتی بررسی کند. به نظر می‌رسد گایر با نادیده گرفتن وظایفی که خود کانت بر عهدۀ استنتاج نهاده، نهایتاً نمی‌تواند از عهدۀ تفسیر درست استنتاج کانتی در نقد سوم برآید. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی بر اساس داده‌های کتابخانه‌ای بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Critique of Paul Guyer's Interpretation of the Deduction of Aesthetic Judgments in Kant's Aesthetics

نویسنده [English]

  • Davoud Mirzaei
Assistant Professor, Department of Philosophy of Art, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

Paul Guyer is one of the most prominent commentators of Kant's works, whose opinions have always been respected by Kant scholars. He offers a unique interpretation of Kant's doctrine of aesthetic deduction, which has prompted thought-provoking critiques. This interpretation is known as the "epistemic-non-normative interpretation," which relies on a statement by Kant in §32: "to say 'this rose is beautiful' is equivalent to saying that the claim [particular] satisfies everyone"; this interpretation argues that the inference of aesthetic judgment must be an argument sufficient for "attributing" specific feelings to others under specific conditions, ultimately claiming that Kant's own analysis necessitates addressing details, which could lead to the failure of his deduction. Accordingly, the present study has sought to answer these two questions: 1. What are Guyer's reasons for proposing the epistemic-non-normative interpretation of Kant's Deduction? 2. Does he succeed in explaining Kant's Deduction? Therefore, this study aims to explore the intricacies of this interpretation and the reasons behind its proposal, and then to examine its success or failure in accounting for Kantian inference. It seems that this interpretation, by overlooking the responsibilities Kant himself assigned to deduction, ultimately cannot adequately interpret Kant's deduction in the Critique of Judgment. The methodology of this research is descriptive-analytical based on library data. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Deduction of Aesthetic Judgments
  • Subjective Judgment
  • Universality
  • Necessity
  • Paul Guyer
  • Epistemic-Non-Normative Interpretation
کانت، ایمانوئل. (1388). نقد قوۀ حکم. ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان. چاپ پنجم. تهران، نشر نی.
میرزایی، داود و سلمانی، علی. (1398). نقد و بررسی تفسیر اخلاقی از استنتاج زیباشناختی در اندیشۀ کانت. پژوهش‌های فلسفی. 13(26)، 213-232.
ونزل، کریستین هلموت. (1395). مسائل و مفاهیم کلیدی زیباشناسی کانت. ترجمۀ داود میرزایی و مانیا نوریان. تهران، نشر حکمت.
ویکس، رابرت. (1401). راهنمای کامل نقد قوۀ حکم کانت. ترجمۀ داود میرزایی. تهران، فرهنگ معاصر.
Allison, H. E. (2001). Kant's theory of taste. Cambridge University Press.
Crawford, D. (1974). Kant’s aesthetic theory. University of Wisconsin Press.
Elliott, R. K. (1968). The unity of Kant’s ‘Critique of Aesthetic Judgment’. British Journal of Aesthetics, 8, 244–259.
Guyer, P. (1979). Kant and the claims of taste. Harvard University Press.
Guyer, P. (1997). Kant and the claims of taste (2nd ed.). Harvard University Press.
Kant, I. (1987). Critique of judgment (W. S. Pluhar, Trans.). Hackett Publishing.
Kant, I. (1998). Critique of pure reason (P. Guyer & A. Wood, Trans.; P. Guyer, Ed.). Cambridge University Press.
Kant, I. (2000). Critique of the power of judgement (P. Guyer & E. Matthews, Trans.; P. Guyer, Ed.). Cambridge University Press.
Kant, I. (2007). Critique of judgment (C. Meredith, Trans.; N. Walker, Rev. & Ed.). Oxford University Press.
Kant, I. (2009). Critique of judgment (A. Rashidian, Trans. 5th ed.). Ney Publication. (In Persian)
Kemal, S. (2002). Kant’s aesthetic theory: An introduction. MacMillan.
Kemal, S. (2014). Kant and fine art (2nd ed.). Oxford University Press.
MacMillan, C. (1985). Kant’s deduction of pure aesthetic judgments. Kant-Studien, 76, 43–54.
Mirzaei, D., & Salmani, A. (2019). A critical study of the moral interpretation of the aesthetic deduction in Kant's thought. Philosophical Investigations, 13(26), 213–232. (In Persian)
Pippin, R. (1996). The significance of taste: Kant, aesthetic and reflective judgment. Journal of the History of Philosophy, 34(4), 549–569.
Rind, M. (2000). What is claimed in a Kantian judgment of taste? Journal of the History of Philosophy, 38(1), 63–85.
Rind, M. (2002). Can Kant’s deduction of judgments of taste be saved? Archiv für Geschichte der Philosophie, 84, 20–45.
Rogerson, K. F. (1982). The meaning of universal validity in Kant’s aesthetics. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 4(3), 301–308.
Rogerson, K. F. (2008). The problem of free harmony in Kant's aesthetics. SUNY Press.
Savile, A. (1987). Aesthetic reconstructions: The seminal writings of Lessing, Kant, and Schiller. Blackwell.
Wenzel, Ch. H. (2016). Key principles and concepts in Kant's aesthetics (D. Mirzaei & M. Nourian, Trans.). Tehran, Hekmat Publishing. (In Persian)
Wicks, R. (2022). The complete guide to Kant's Critique of Judgment (D. Mirzaei, Trans.). Tehran, Farhang-e Moaser Publication. (In Persian)
CAPTCHA Image