نسبت تاریخ و فهم از منظر مکتب تاریخی آلمان

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

در قرن نوزدهم توجه ویژه‌ای به تاریخ و نسبت آن با فهم شد. ابتدا هگل با نگاهی فلسفی و فراتاریخی به تاریخ و بر پایة یک اصل پیشین و غایت‌شناختی، حرکت تاریخ را جبری و در عین حال رو به کمال دانست، اما  ظهور مکتب تاریخی آلمان در قرن نوزدهم واکنشی به فلسفه تاریخ هگل بود. رانکه، درویزن و دیلتای که بنیان‌گذاران این مکتب بودند بر این اصل پافشاری کردند که تاریخِ جهان را نباید بر پایة اصلی پیشین و فراتاریخی فهم کرد، زیرا انسان به‌منزلة موجودی تاریخی نمی‌تواند از موضعی فراتاریخی نظاره‌گر جریان تاریخ باشد. از این رو، مکتب تاریخی ضمن پیوند زدن فهم تاریخ به هرمنوتیک، فهم تاریخِ جهان را صرفا به نحو پسین و با تکیه بر تحقیق تجربی ممکن دانست. مکتب تاریخی از سوی دیگر در ارتباط با امکان فهم دوره‌های تاریخیِ گذشته بر این اصل تاکید کرد که فهم عینیِ دوره‌های تاریخی پیشین در صورتی ممکن است که گذشته را نه با معیارهای امروزین خود، بلکه با معیارهای خودشان بشناسیم، اما  مکتب تاریخی با دو مشکل بزرگ مواجه شد؛ مشکل اول غلبه یافتن باور به تاریخمندی انسان بود که فهم عینی گذشته را ناممکن می‌دانست. مشکل بزرگ‌تر این بود که مکتب تاریخی با کنار گذاشتن خدا یا روح به‌منزلة عوامل فراتاریخیِ تعین‌بخش به رویدادهای تاریخی، با معضل توجیه انسجام و وحدت تاریخ مواجه شد. در این مقاله ضمن تبیین دیدگاه‌های رانکه و درویزن در خصوص چگونگی فهم تاریخ، نقدهای وارد بر آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between History and Understanding from the Perspective of the German Historical School

نویسنده [English]

  • Asghar Vaezi
Associate Professor, Department of Philosophy, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the nineteenth century, special attention was given to history and its relationship with understanding. Initially, Hegel, adopting a philosophical and meta-historical perspective on history grounded in an a priori and teleological principle, viewed the movement of history as deterministic yet progressing toward perfection. However, the emergence of the German Historical School in the nineteenth century arose as a reaction to Hegel’s philosophy of history. Ranke, Droysen, and Dilthey, the founders of this school, firmly maintained that the history of the world should not be understood through an a priori or meta-historical framework, arguing that humans, as historical beings, cannot observe the course of history from a meta-historical standpoint. Consequently, the Historical School, by connecting the understanding of history to hermeneutics, deemed the comprehension of world history possible only some posteriori, relying on empirical research. Furthermore, concerning the possibility of understanding past historical periods, the Historical School emphasized that an objective understanding of earlier eras is feasible only if we interpret the past not by our contemporary standards but by the standards of those times. Nevertheless, the Historical School encountered two significant challenges. The first was the prevailing belief in human historicity, which considered an objective understanding of the past unattainable. The more substantial issue was that, by rejecting God or Spirit as meta-historical factors determining historical events, the Historical School struggled to justify the coherence and unity of history. This article will elucidate the perspectives of Ranke and Droysen on how history should be understood while also addressing the criticisms directed at them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ranke
  • Droysen
  • Gadamer
  • history
  • understanding
  • historian
شرت، ایون. (۱۳۸۷). فلسفه علوم اجتماعی قاره‌ای، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نشر نی.
فروند، ژولین. (۱۳۷۲). نظریه‌های مربوط به علوم انسانی، ترجمه علی محمد کاردان، ج 2. تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
وارنکه، جورجیا. (۱۴۰۲).  گادامر: هرمنوتیک، سنت و عقل، ترجمه اصغر واعظی، تهران، نشر نی.
هگل، گئورگ ویلهلم فریدریش. (۱۳۹۶). درس‌هایی دربارة فلسفة تاریخ، ترجمه ابراهیم ملک‌اسماعیلی، تهران، موسسة انتشارات نگاه.
هگل، گئورگ ویلهلم فریدریش. (۱۳۵۶). عقل در تاریخ، ترجمه حمید عنایت، تهران، موسسة انتشارات علمی دانشگاه صنعتی.
Assis, A. A. (2014). What is History for, Berghahn Books.
Bleicher, J. (1980). Contemporary Hermeneutics, Routledge and Kegan Paul.
Droysen, J. G. (1897). Outline of the Principle of History, translation by E. Benjamin Andrews, GINN & COMPANY.
Gadamer, H. G. (2004). Truth and Method, translation by J. Weinsheimer & D. G. Marshall, Continuum Publishing Group.
Hegel, G. W. F. (1977). Phenomenology of Spirit, translated by A. V. Miller, Oxford University Press.
Hegel, G. W. F. (1977). Reason in History, translated by H. Enayat. Tehran, Scientific Publications of the University of Technology. (In Persian)
Hegel, G. W. F. (2017). Lectures on the History of Philosophy, translated by E. Malak-Esmaili. Tehran, Negah Publication. (In Persian)
Julien, F. (1993). The Theories of Human Sciences, translated by A. M. Kardan. Tehran, Academic Publication Center. (In Persian)
Ranke, L. V. (1881). Weltgeschichte, Leipzig, Duncker & Humblot.
Ranke, L. V. (1981). The Secret of World History; Selected Writings on the Art and Science of History, Fordham University Press.
Shirt, E. (2008). The Philosophy of the Continental Social Sciences, translated by H. Jalili. Tehran, Ney Publication. (In Persian)
Warnke, G. (2023). Gadamer: Hermeneutics, Tradition and Reason, translated by A. Vaezi. Tehran, Ney Publication. (In Persian)
Weinsheimer, J. C. (1985). Gadamer’s Hermeneutics, Yale University Press.
CAPTCHA Image