زبان و روان خودآگاه: زبان شنیداری به‌مثابه پاسخی به مسأله دشوار دیوید چالمرز

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استاد گروه روان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛ مرکز تحقیقات خوارزمی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

مسأله دشوار آگاهی دیوید چالمرز به پرسش بنیادینی می‌پردازد: چگونه فرایندهای فیزیکی مغز مانند حرکت الکترون‌ها و تعاملات شیمیایی، می‌توانند منجر به تجربه‌های ذهنی و آگاهانه‌ای مانند احساسات، تجسم و تفکر شوند؟ این مقاله با تکیه بر نقش زبان- بویژه زبان درونی- پیشنهاد می‌کند که زبان بعنوان سازوکار میانجی، نقشی بنیادی در پیوند دادن فرآیندهای مادی مغز با تجربه‌های روانی از طریق اثرگذاری بر حافظه و برانگیختگی ایفا می‌کند. بر پایه شواهد زبان‌شناختی، عصب‌شناختی و تکاملی، استدلال می‌شود که زبان از طریق هم‌زمان‌سازی حواس، مفهوم‌سازی برای حس‌های ورودی قبل از پردازش آگاهانه، سازماندهی حافظه، روایت‌سازی پیوسته و اثرگذاری بر برانگیختگی، می‌تواند سازوکار احتمالی برای ظهور کیفیات ذهنی (کوالیا) فراهم کند. از طرف دیگر، زبان از طریق اثرگذاری بر برانگیختگی درونی، قادر به ایجاد حال و هوای متناسب با تصاویر استخراج شده از حافظه گردیده و به این ترتیب به شکل‌گیری کوالیا منجر شده است. در این مقاله بیان شده که زبان انسانی در طی چند صد هزار سال تکامل بی‌وقفه، بتدریج از ابزار ارتباطی بین فردی، به زبان درونی درون فردی (طبق نظر ویگوتسگی) گسترش یافته و در این مرحله نیز متوقف نگردیده و به تمامی کارکردهای روانی بشر اعم از درک و نیز توصیف تصاویر ذهنی تسرّی یافته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Language and the Conscious Psyche: Auditory Language as an Answer to the Difficult Problem of David Chalmers

نویسنده [English]

  • Alireza Farnam
MD, Professor of Psychiatry Department, Tabriz University of Medical Sciences; Kharazmi Research Center, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The topic under review, formulated by David Chalmers, addresses a fundamental question: How can brain processes, such as the movements of electrons and chemicals, be translated into mental and conscious experiences, such as emotions, visualizations, and thoughts? Focusing on the role of language—especially inner language—this article suggests that language, as a mediating mechanism, plays a fundamental role in linking the material processes of the brain with psychological experiences through its influence on memory and arousal. Based on linguistic, neurological, and evolutionary evidence, it is argued that language can provide a possible mechanism for the emergence of mental qualities through sensory synchronization, conceptualization of sensory input before conscious processing, memory organization, continuous narrative formation, and influence on arousal. All of these events occur in memory, and memory is both a platform for the emergence and continuation of language and, over the course of evolution, has become capable of retrieving images and information from memory. On the other hand, by influencing internal arousal, language has been able to create a mood appropriate to the images extracted from memory, thus leading to the formation of qualia. This article emphasizes that human language has gradually developed from an interpersonal communication tool to an internal language within an individual (according to Vygotsky) over several hundred thousand years of uninterrupted evolution, and has not stopped at this stage and it is relevant to all human psychological functions, including perception and the description of mental images.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Consciousness
  • Inner Language
  • Chalmers's Dilemma
  • Qualia
  • Vygotsky
  • Synchronization of Senses
ویتگنشتاین، لودویگ. (۱۳۸۵). پژوهش‌های فلسفی، ترجمه فریدون فاطمی، چاپ سوم، تهران، نشر مرکز.
ویگوتسکی، لی‌یِف سِمینویچ. (۱۳۸۷). اندیشه و زبان، ترجمه حبیب‌الله قاسم‌زاده، چاپ چهارم، تهران، انتشارات ارجمند.
Brynie, F. H. (2009). Brain sense: The science of the senses and how we process the world around us. New York, NY: American Management Association. ISBN 978-0-8144-1326-5.
Chalmers, D. (1995). Facing up to the problem of consciousness. Journal of Consciousness Studies, 2(3), 200–219.
Chaudhary, A., & Singh, S. (2024). Noam Chomsky’s contribution to linguistics. International Journal for Multidisciplinary Research, 6(3), 1-5. https://doi.org/gt24v3
Chomsky, N. (1965). Aspects of the theory of syntax. Cambridge, MA: MIT Press.
Chomsky, N. (1976). Reflections on language. New York, NY: Pantheon Books.
Chomsky, N. (1986). Knowledge of language. New York, NY: Prager Publishing
Cohen, L., Lehéricy, S., Chochon, F., Lemer, C., Rivaud, S., & Dehaene, S. (2002). Language-specific tuning of visual cortex? Functional properties of the visual word form area. Brain, 125(Pt 5), 1054–1069. https://doi.org/10.1093/brain/awf094
Dehaene, S., & Cohen, L. (2007). Cultural recycling of cortical maps. Neuron, 56(2), 384–398. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2007.10.004
Dehaene, S., & Cohen, L. (2011). The unique role of the visual word form area in reading. Trends in Cognitive Sciences, 15(6), 254–262. https://doi.org/10.1016/j.tics.2011.04.003
Dehaene, S., Cohen, L., Sigman, M., & Vinckier, F. (2005). The neural code for written words: A proposal. Trends in Cognitive Sciences, 9(7), 335–341. https://doi.org/10.1016/j.tics.2005.05.004
Dehaene, S., Le Clec’h, G., Poline, J. B., Le Bihan, D., & Cohen, L. (2002). The visual word form area: A prelexical representation of visual words in the fusiform gyrus. NeuroReport, 13(3), 321–325. https://doi.org/10.1097/00001756-200203040-00015
Gaillard, R., Naccache, L., Pinel, P., Clémenceau, S., Volle, E., Hasboun, D., Dupont, S., Baulac, M., Dehaene, S., Adam, C., & Cohen, L. (2006). Direct intracranial, fMRI, and lesion evidence for the causal role of left inferotemporal cortex in reading. Neuron, 50(2), 191–204. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2006.03.031
Harnad, S. (1995). Why and how we are not zombies. Journal of Consciousness Studies, 1, 164–167.
Harnad, S. (2000). How/why the mind–body problem is hard. Journal of Consciousness Studies, 7(4), 54–61.
Krantz, J. (2012). What is sensation and perception? In Experiencing Sensation and Perception (p. 1.6). Pearson Education, Limited. ISBN 978-0-13-097793-9.
Lagerlund, H. (2010). Introduction. In H. Lagerlund (Ed.), Forming the Mind: Essays on the internal senses and the mind/body problem from Avicenna to the Medical Enlightenment (Paperback reprint of 2007 ed., p. 3). Springer Science+Business Media. ISBN 978-9048175307.
Luck, S. J. (2005). An introduction to the event-related potential technique. Cambridge, MA: MIT Press. ISBN 978-0-262-12277-1.
McCandliss, B. D., Cohen, L., & Dehaene, S. (2003). The visual word form area: Expertise for reading in the fusiform gyrus. Trends in Cognitive Sciences, 7(7), 293–299. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(03)00134-7
McKeeff, T. J., & Tong, F. (2007). The timing of perceptual decisions for ambiguous face stimuli in the human ventral visual cortex. Cerebral Cortex, 17(3), 669–678. https://doi.org/10.1093/cercor/bhk015
Nida-Rümelin, M., & O Conaill, D. (2019). Qualia: The knowledge argument. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (2019 ed.). Metaphysics Research Lab, Stanford University. Retrieved September 3, 2020: https://plato.stanford.edu/archives/win2019/entries/qualia-knowledge
Vinckier, F., Dehaene, S., Jobert, A., Dubus, J. P., Sigman, M., & Cohen, L. (2007). Hierarchical coding of letter strings in the ventral stream: Dissecting the inner organization of the visual word-form system. Neuron, 55(1), 143–156. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2007.05.031
Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press.
Vygotsky, L. S. (2008). Thought and language. Translated by H. Qasemzadeh, 4th edition, Tehran, Arjmand Pub. (in Persian)
Wittgenstein, L. (2006). Philosophical Investigations, Translated by F. Fatemi, 3rd edition, Tehran, Markaz Pub. (in Persian)
CAPTCHA Image