رنج به‌مثابه لطف الهی: مواجهه سورن کی یرکگور با مسئله شر

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

یکی از مسائل مهم در حوزه فلسفه دین، مسئله شرّ است. مسئله شر به این می‌پردازد که اگر وجود خدایی قادر مطلق و خیر محض را قبول داشته باشیم، چگونه می‌توانیم تمامی شرور موجود در عالم را باوجود این خدا خیر محض جمع کنیم. در این مقاله سعی شده باتوجه‌به آثار و اندیشه‌های سورن کیرکگور، پاسخی ایمان‌گرایانه و اگزیستانسیالیستی برای مسئله شر ارائه شود. وی با تأکید بر اصالت فرد، تنها راه وصول به آن را زندگی دینی می‌دانست. فرد در زندگی دینی تنها با خداوند مواجه است و از جمع و قراردادهای آن فاصله می‌گیرد و به انزوا و تنهایی کشیده می‌شود. این تنهایی رنجی برایش به همراه خواهد داشت که نشانه‌ای در جهت اصیل شدن وی است. فرد با آزادی و ایمان‌اش این رنج را می‌پذیرد و این رنج برایش شیرین می‌شود. وی دین‌دار واقعی را کسی می‌داند که شر و رنج را به‌عنوان امری ضروری می‌داند و آماده پذیرش آن است. پاسخی که می‌توانیم برای مسئله رنج باتوجه‌به اندیشه‌های کیرکگور ارائه دهیم این است که فرد مومن با رویکرد مثبت به رنج، چالش‌های زندگی را لطف الهی برای پرورش خود می‌داند. پس شرور و رنج نه‌تنها برایش نقصی بر خیر محض و قادر مطلق بودن خداوند نیست، بلکه هدیه و لطفی از جانب خدا برای بنده است تا توانایی‌های او را به فعلیت رسانده و او را به اصالت هدایت کند. فرد با آزادی این رنج را می‌پذیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Suffering as Divine Grace: Kierkegaard's Confrontation with the Problem of Evil

نویسندگان [English]

  • Asma Fanni-Asl 1
  • Mahdi Akhavan 2
1 M.A. Student, Department of Philosophy, University of Allameh Tabataba'i, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Philosophy, University of Allameh Tabataba'i, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the important issues in the field of philosophy of religion is the problem of evil. The problem of evil deals with how, if we accept the existence of an omnipotent and purely good God, we can accumulate all the evil in the world despite this purely good God. This article attempts to present a faith-based and existentialist response to the problem of evil, taking into account the works and thoughts of Søren Kierkegaard. Emphasizing the originality of the individual, he considered religious life to be the only way to achieve it. In religious life, a person faces only with God and distances himself from society and its conventions, and is drawn into isolation and loneliness. This loneliness will bring him suffering, which is a sign of his becoming authentic. The person accepts this suffering with his faith, and this suffering becomes sweet to him. He considers a true believer someone who considers evil and suffering as necessary and is ready to accept it. The answer we can give to the problem of suffering, considering Kierkegaard's thoughts, is that a believer with a positive approach to suffering considers the challenges of life as divine grace for his development. Therefore, evil and suffering are not only not a defect in the pure goodness and omnipotence of God, but are also a gift and grace from God to the servant to actualize his abilities and guide him to authenticity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The issue of evil
  • suffering
  • divine grace
  • faith
  • surrender
  • passion
اسلامی، شهلا. (۱۳۹۶). نسبت حقیقت و ایمان از نظر کیرکگور، فلسفه و کلام اسلامی، 50 (1)، ۱۷-۳۰.
اصغری، محمد. (1388). رابطه آشتی‌ناپذیر «عقل» و «ایمان» در اندیشه سورن کی‌یرکگور، حکمت و فلسفه، 5 (3)،  103-116.
اصغری، محمد. (1389). تفسیر فلسفی کرکگور و لویناس از داستان ابراهیم (ع)، پژوهش‌نامه فلسفه دین، 8 (2)، 51-74.
پیلین، دیوید. (۱۳۸۳). مبانی فلسفه دین، ترجمه گروه مترجمان، قم، بوستان کتاب.
خسروی سرشکی، مهدی. (۱۳۹۶). تبیین دیدگاه «کنث سورین» در نقد گفتمانی تئودیسه‌ها، پایان‌نامه کارشناسی ارشد فلسفه دین، دانشگاه ادیان و مذاهب.
کارلایل، کلر. (۱۴۰۲). راهنمای خواننده ترس‌ولرز کیرکگور، ترجمه علی حسن‌زاده، تهران، نشر نی.
کاوندی، سحر و قرجالو، داود. (1392). پاسخ بوئتیوس به دشوارۀ شر. الهیات تطبیقی, 4 (10)، 93-104.
کیرکگور، سورن. (۱۳۷۴). گزیده‌ای از یادداشت‌های واپسین سال‌ها، ترجمه فضل‌الله پاکزاد، فصلنامه ارغنون، شماره ۵ و ۶،  97-107.
کیرکگور، سورن. (1386). انفسی بودن حقیقت است در: سیری در سپهر جان، ترجمه مصطفی ملکیان، تهران، نگاه معاصر.
کیرکگور، سورن. (۱۴۰۰). سوسن دشت و پرنده آسمان، ترجمه الهام دلاور، تهران، نشر شبگیر.
کیرکگور، سورن. (۱۴۰۲ الف). ترس ‌و لرز، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران، نشر نی.
کیرکگور، سورن. (۱۴۰۲ ب). خلوص دل تمنای یک چیز است، ترجمه پوریا پرندوش، تهران، نشر آشیان.
محمد، فاطمه و اکوان، محمد. (۱۳۹۷). کیرکگور و خواستگاه آموزه‌های دینی اگزیستانسیالیست، تاریخ فلسفه، 9(3)، ۹۹-۱۲۷.
محمدی، اصغر، کاوندی، سحر و جاهد، محسن. (1401). واکاوی تساویِ مفهومیِ ایمان با معرفت و تصدیق در آراء متکلّمان مسلمان، حکمت معاصر، 13(1)، 329-356.
مستعان، مهتاب. (۱۳۸۶). کیرکگور: متفکر عارف‌پیشه، اصفهان، نشر پرسش.
نصرتی، یحیی. (۱۳۸۵). مکتب رنج: قرائت کیرکگور از رنج در مسیحیت، نقد و نظر، 11(3-4)، 247-278.
Asghari, M. (2009). Irreconcilable relation of "Reason" and "Faith" in Kierkegaard's Thought, Hekmat Va Falsafeh (Wisdom and Philosophy), 5(3), 103-116. (in persian)
Asghari, M. (2009). Kierkegaard and Levinas’ philosophical interpretation of the story of Abraham. Journal of Philosophy of Religion, 8 (2), 51-74. (in persian)
Carlisle, C. (2010). A Reader's Guide to Kierkegaard's Fears and Wollers, trans. A. Hassanzadeh, Tehran, Ney Publications. (in persian)
Egbuchunam, B. (2021). Exploring The Theme of Suffering in Soren Kierkegaard's Philosophy, pp. 34-58. Department of Philosophy Seminary of All Saints, Uhiele-Ekpoma.
Eslami, S. (2017). The relationship between truth and faith according to Kierkegaard, Philosophy and Kalam, 50 (1), 17-30. https://doi.org/10.22059/jitp.2017.62331 (in persian)
Evans, C. S. (1983). Kierkegaard's Fragments and Postscript: The Religious Philosophy of Johannes Climacus, Atlantic Highlands, N. J.: Humanity Books.
Evans, C. S. (2006). Kierkegaard on Faith and the Self, Baylor University Press.
Evans, C. S. (2009). Kierkegaard An Introduction, New York: Cambridge University Press.
Hanson, J. (2021). Imagination, Suffering, and Perfection: A Kierkegaardian Reflection on Meaning in Life. History of Philosophy Quarterly, 38(4), 337-356. https://doi.org/10.5406/21521026.38.4.03
Kavandi, S. & Gharejalo, D. (2013). Boethius on the Problem of Evil, Comparative Theology, 4 (10), 93-104. (in persian)
Kellenberger, J. (1997). Kierkegaard and Nietzsche: Faith and Eternal Acceptance, Hampshire: Macmillan Press Ltd & New York: St Martin Press Ltd.
Khosravi Sereshki, M. (2017). Kenneth J. Surin’s Viewpoint to Discourse Criticism of Theodicy, M.A. Thesis, The University of Religions and Denominations of Qom. (in persian)
Kierkegaard, S. (1849). The lily of the field and the bird of the air, ، Trans. E. Delavar, Tehran, Shabgir Publications. (in persian)
Kierkegaard, S. (1948). The Gospel of Sufferings and The Lillies of the Field, First Edition, Augsburg Publishing House.
Kierkegaard, S. (1968). A Selection of Notes from The Last Years, Trans. Pakzad, Arganoon, No. 5-6, 99-107. (in persian)
Kierkegaard, S. (1985). Philosophical Fragments, Howard and Edna Hong, Princeton University Press.
Kierkegaard, S. (1991). Practice in Christianity. Kierkegaard's Writings. Vol. 20. Ed. and trans. by Howard V. & Edna H. Hong (ebook ed.). Princeton: Princeton University Press.
Kierkegaard, S. (1992). Concluding Unscientific Postscript, trans. H. V. Hong & Edna H. Hong, Princeton: Princeton University Press.
Kierkegaard, S. (1996). Papers and Journals, a Selection, Alastair Hannay, (Editor, Translator, Introduction), England. USA; Penguin Books Ltd.
Kierkegaard, S. (2007). Truth is Subjectivity. In A Journey through the Realm of the Soul, trans. M. Malekian, Tehran: Negah-e Mo’aser. (in persian)
Kierkegaard, S. (2023a). Fear and Trembling, trans. A. Rashidian, Tehran: Ney Pub. (in persian)
Kierkegaard, S. (2023b). Purity of Heart is to Will One Thing, Trans. P. Parandvash, Ashian Pub. (in persian)
Mohammad, F. & Akvan, M. (2019). Kierkegaard and the Origin of Existentialism Religious Doctrines, Journal of History of Philosophy, 9 (3), 91-122 (in persian).
Mohammadi, A., Kavandi, S. & Jahed, M. (2022). Analyzing the conceptual equality of faith with knowledge and confirmation in the opinions of Muslim theologians, Contemporary Wisdom, 13 (34), 329-356. (in persian). https://doi.org/10.30465/cw.2023.39270.1858
Mostaan, M. (2010). Kierkegaard: The Mystical Thinker, Isfahan, Porsesh Pub. (in persian)
Nosrati, Y. (2006). Kierkegaard's reading of suffering in Christianity, Journal of Naghd va Nazar, 11(3-4), 247-278. (in persian)
Pailin, A. D. (1986). Groundwork of Philosophy of Religion, Qom, Bustan-e Ketab Pub. (in persian).
Regis, J. (1963). Introduction to Kierkegaard, New York: P. J. Kennedy & Sons.
CAPTCHA Image