نقدی بر کاربست بینش‌های معرفت‌شناختی ویتگنشتاین در اخلاق

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه، مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران

چکیده

هرچند ویتگنشتاین، خصوصاً در فلسفه پسین خود، درباره اخلاق سخن نگفته است، اهمیتِ به‌خصوصِ روش فلسفه‌ورزی او ما را به استفاده از بینش‌های او در حوزه اخلاق امیدوار می‌سازد. بعضی از فیلسوفان به سراغ درباب یقین رفته و مدعی شده‌اند گزاره‌های یقینی ‌اخلاقی‌ درست همان نقشی را در زندگی اخلاقی ما ایفا می‌کنند که گزاره‌های یقینی مورد بحث ویتگنشتاین در درباب یقین برعهده دارند. من می‌خواهم نشان دهم که، درعین‌حال که این گزاره‌ها نقش مشابهی را برعهده دارند، از جهات مهمی با گزاره‌های یقینی مورد نظر ویتگنشتاین تفاوت دارند: بازی‌های‌زبانی اخلاقی متعددند و مبانی متفاوتی دارند؛ این مبانی خود متکی‌ به یقین معرفتی‌اند؛ درعین‌حال، مبانیِ یقینیِ بازی‌های زبانی اخلاقی، برخلاف یقین معرفتی، نهفته‌ در عمل غریزی ما نیستند؛ همچنین، گزاره‌های بیانگر آنها گزاره‌هایی کلی‌ اند که گاه ابهام دارند و گاه استثنا می‌پذیرند؛ رفع ابهام از آنها و یافتن شرایط استثناء در را به روی تفسیرهای متفاوت باز کرده و موجب اختلافات و مناقشات می‌گردد؛ و بالاخره اینکه، برخلاف یقین معرفتی، برای تردید در عمل به یقینیات اخلاقی بدیلی وجود دارد. همه اینها موجب تفاوت عمده‌ای میان یقین مورد بحث ویتگنشتاین با گزاره‌های یقینی اخلاقی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Critique of Applying Wittgenstein's Epistemic Insights to Ethics

نویسنده [English]

  • Minoo Hojjat
Assistant Professor, Department of Philosophy, Iranian Institute of Philosophy, Tehran, Iran
چکیده [English]

Although Wittgenstein, especially in his later philosophy, did not explicitly discuss ethics, his method of philosophizing holds particular significance and gives hope that some of his insights may be applied in that domain as well. Some philosophers, referring to On Certainty, have argued that there are moral certainties that function analogously to the epistemic certainties Wittgenstein discusses. I aim to show that, although moral propositions may serve a similar structural role, they differ in several crucial respects from the certainties Wittgenstein examined: There are multiple moral language-games, each grounded in different certainties; these certainties themselves rest upon epistemic ones; yet, unlike epistemic certainties, the basic certainties of moral language-games are not embedded in our instinctive actions. Moreover, the propositions expressing them are typically general statements- often ambiguous or allowing exceptions. Clarifying their meaning or specifying the conditions of exception opens the door to divergent interpretations and ensuing disagreements. Finally, unlike epistemic certainties, there are alternatives to acting in accordance with moral certainties. All these considerations point to a significant difference between moral certainties and the kind of certainty Wittgenstein discusses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Language Game
  • Wittgenstein
  • On Certainty
  • Moral Certainty
  • Epistemic Certainty
حجّت، مینو. (۱۳۸۷). بی‌دلیلیِ باور: تأملی بر در باب یقین ویتگنشتاین، تهران، انتشارات هرمس.
Christensen, A. M. S. (2024). Wittgenstein and ethics. Cambridge University Press.
Conant, J. (2002). On going the Bloody Hard Way in Philosophy. In The Possibilities of Sense, ed. John H. Whittaker, 85–129. Basingstoke: Palgrave.
Crary, A. (2005). Wittgenstein and ethics: a discussion with reference to On Certainty. In Readings of Wittgenstein’s on Certainty (pp. 275-301). London: Palgrave Macmillan UK.
Diamond, C. (2000). Wittgenstein, Mathematics, and Ethics. Resisting the Attractions of Realism. In The Cambridge Companion to Wittgenstein, ed. Hans Sluga and David G. Stern, 226–260. Cambridge: Cambridge University Press.
Feldman, F. (1994). Confrontations with the reaper: A philosophical study of the nature and value of death. Oxford University Press.
Goodman, R. B. (1982). Wittgenstein and ethics. Metaphilosophy13(2), 138-148. https://doi.org/10.1111/j.1467-9973. 1982.tb00671.x
Hermann, J. (2015). Moral Certainty (pp. 86-118). Palgrave Macmillan UK.
Hertzberg, L. 2002. Moral Escapism and Applied Ethics. Philosophical Papers 31: 251–270. https://doi.org/10.1080/05568640209485105
Hojjat, M. (2008). The Groundlessness of Belief: A Reflection on Wittgenstein's On Certainty. Hermes Publishers. (in Persian)
Kober, M. (1996). Certainties of a world-picture: The epistemological investigations of On Certainty. in H. Sluga, D. G. Stern (eds.). The Cambridge Companion to Wittgenstein. 411-442. Cambridge: Cambridge University Press.
Kober, M. (1997). On epistemic and moral certainty: A Wittgensteinian approach. International Journal of Philosophical Studies5(3), 365-381. https://doi.org/10.1080/09672559708570863
Marquis, D. (1989). Why abortion is immoral. The Journal of Philosophy, 86, 183–202. https://doi.org/10.2307/2026961
Mulhall, S. (2002). Ethics in the Light of Wittgenstein. Philosophical Papers 31: 293–321. https://doi.org/10.1080/05568640209485107
Pleasants, N. (2009). Wittgenstein and basic moral certainty. Philosophia, 37(4), 669-679. https://doi.org/10.1007/s11406-009-9198-0
Richter, D. (1996). Nothing to be said: Wittgenstein and Wittgensteinian ethics. The Southern Journal of Philosophy34(2), 243-256. https://doi.org/10.1111/j.2041-6962.1996.tb00788.x
Rummens, S. (2013, June). On the Possibility of a Wittgensteinian Account of Moral Certainty. In Philosophical forum (Vol. 44, No. 2). https://doi.org/10.1111/phil.12006
Williams, B. (2006). Ethics and the Limits of Philosophy. Routledge.
Wisnewski, J. (2007). Wittgenstein and Ethical Inquiry: a defense of ethics as clarification.
Wittgenstein, L. (1994). Culture and Value. University of Chicago Press.
Wittgenstein, L., Anscombe, G. E. M., von Wright, G. H., Paul, D. & Anscombe, G. E. M. (1969). On Certainty. Oxford: Blackwell.
Wittgenstein, L. (2009). Philosophical Investigations. John Wiley & Sons.
Wittgenstein, L. (1993). Philosophical Occasions 1912-1951.
Wittgenstein, L. ‘Philosophy’ (sections 86–93 of the Big Typescript), in PO, 160–99.
Wittgenstein, L. (2007). Zettel. University of California Press.
CAPTCHA Image