Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

no.1. 6th allay. Sadeghi street. azadi street

چکیده

محیط طبیعی یا مصنوع، متشکل از یک سری خطوط، فرم‌ها و احجامی است که ایجاد یک حس و ذهنیت در انسان دارد که با حواس پنجگانه احساس می‌شود و گاه منجر به درک متافیزیکی خاصی از محیط می‌گردد؛ مثلاً گاه یک محیط ترسناک و یک ممکن است آرامش‌بخش ادراک ‌شود. در طبیعت هندسه‌ای پنهان است که امروزه برخی از قوانین ریاضی و هندسه اقلیدسی و نااقلیدسی آن شناسایی شده است. افلاطون معتقد است، هندسه، روح را به سمت حقیقت می‌کشاند؛ در حالی که هنر دروغ را نمایان می‌کند. فلاسفه‌ ایدئالیست، نوعی اولویت را برای ذهن قائل بودند. هگل از جمله فلاسفه‌ای است که ایدئالیست محسوب می‌شود و به نقش روح در اثر هنری اعتقاد وافری داشته است. از این رو اندیشه هگل به گونه‌ای مرتبط با روح اثر و هندسه است. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که رابطه هنر و هندسه چگونه است و قوانین هندسی چه نقشی در ادراک متافیزیکی فضا دارد و اندیشه و آراء هگل چه تأثیری در بیان روح پدیدارها در فرم‌ی هندسی دارد؟روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. پژوهش حاضر بیشتر به مبحث آراء هگل درباره تاریخ هنر و اهمیت روش هندسی در کنار روش دیالکتیک برای ادراک و شناخت پدیدارها می‌پردازد. هگل هنر را همان زیبایی می‌داند؛ چرا که با روح سروکار دارد. از نظر وی آبژه در درون خود منفییت دارد؛ با ویرانی آبژه میل مجدد ظاهر می‌شود. میل از پدید آمدن منفیت است؛ موضوعی که بعدها در قرن بیستم ژیژک و لکان مفصل از آن بهره برده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship between lines and Geometric Forms in Creating Metaphysical Understanding Based on Hegel's Ideas

نویسنده [English]

  • Ahmad Heidari

Associated Professor

چکیده [English]

The natural or artificial environment consists of a series of lines, forms and volumes that create a feeling and mentality in humans that is felt with the five senses and sometimes leads to a specific metaphysical understanding of the environment; for example, sometimes a frightening environment is perceived and sometimes a relaxing one. There is a hidden geometry in nature, some of whose mathematical laws and Euclidean and non-Euclidean geometry have been identified today. Plato believes that geometry draws the soul towards truth; while art reveals lies. Idealist philosophers gave a kind of priority to the mind. Hegel is one of the philosophers who is considered an idealist and strongly believed in the role of the soul in a work of art. Hence, Hegel's thought is somehow related to the soul of the work and geometry. The present research mainly deals with the topic of Hegel's ideas about the history of art and the importance of the geometric method along with the dialectical method for the perception and recognition of phenomena. Hegel considers art to be the same as beauty; because it deals with the spirit. In his opinion, the object has negativity within itself; with the destruction of the object, desire reappears. Desire is the emergence of negativity; a topic that later in the twentieth century, Žižek and Lacan have used in detail.

کلیدواژه‌ها [English]

  • art
  • geometry
  • Hegel
  • fractal
  • non-Euclidean
CAPTCHA Image