نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار / گروه فلسفه اخلاق / دانشکده الهیات دانشگاه قم/قم/ایران
2 دانش آموخته فلسفه اخلاق دانشگاه قم
چکیده
عدالت خاص، فضیلتی است که بر روابط و تعاملات ما با افراد جامعه حاکم بوده و برخلاف عدالت عام، نه ما را بهسوی خیر مشترک، بلکه به خیر همسایگان، همکاران و دیگر افرادی که بهطور مداوم با آنها در ارتباط هستیم، هدایت میکند. توماس آکوئیناس دو نوع عدالت خاص را معرفی میکند: عدالت توزیعی و عدالت مبادلهای. عدالت مبادلهای نیز به دو بخش تقسیم میشود: عدالت تأدیبی (اصلاحی)و عدالت متقابلی (تناسبی). عدالت توزیعی به نحوه توزیع منصفانه خیرات و مسئولیتهای جمعی، مانند افتخارات و شایستگیها، میپردازد. این عدالت تضمین میکند که این منابع و وظایف بهطور عادلانه میان افراد توزیع شوند. در مقابل، عدالت مبادلهای بر اطمینان از رعایت انصاف در خریدوفروش، کسبوکار و مسائل کیفری و جزائی تمرکز دارد. هر دو نوع عدالت (توزیعی و مبادلهای) زمانی تحقق مییابند که برابری میان افراد حفظ شود؛ یعنی هر شخص به حق خود برسد یا دین او ادا شود. آکوئیناس حاکمان سیاسی را عاملان اصلی تحقق عدالت توزیعی میداند و معتقد است که عدالت توزیعی زیربنای عدالت مبادلهای است و بر آن اولویت دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Reappraisal of Particular Justice: Aquinas’s Interpretation and Evaluation of Aristotelian Justice
نویسندگان [English]
- Maryam Ardeshir Larijani 1
- Abdollah Abedifar 2
1 Assistant Professor / Department of Moral Philosophy / Faculty of Theology/Qom University/ Qom/ Iran
2 Ph.D. in the Philosophy of Ethics, University of Qom
چکیده [English]
Particular justice is a virtue that governs our relationships and interactions with members of society, and unlike general justice, it directs us not toward the common good, but toward the good of neighbors, colleagues, and other individuals with whom we are in constant contact. Thomas Aquinas introduces two types of particular justice: distributive justice and commutative justice. Commutative justice is also divided into two parts: corrective (remedial) justice and reciprocal (proportional) justice. Distributive justice addresses the fair distribution of collective goods and responsibilities, such as honors and merits. This justice ensures that these resources and duties are distributed equitably among individuals. In contrast, commutative justice focuses on ensuring fairness in buying and selling, business, and criminal and penal matters. Both types of justice (distributive and commutative) are realized when equality among individuals is preserved; that is, each person receives their right or their debt is fulfilled. Aquinas regards political rulers as the primary agents for achieving distributive justice and believes that distributive justice forms the foundation of commutative justice and holds priority over it.
کلیدواژهها [English]
- Aquinas
- Aristotle
- Justice
- Particular Justice
- General Justice
- Distributive Justice
- Commutative Justice
ارسال نظر در مورد این مقاله