دگردیسی‌های مدرسه نوافلاطونی مطالعه موردی: پروکلوس و داماسکیوس

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

در طول تاریخ شکل گیری و بسط مدرسه(مکتب، سنت) نوافلاطونی، همانند بسیاری از سنت‌های فلسفی، دگرگونی ها - و به تعبیر ما در اینجا، دگردیسی‌ها - ی مختلفی را از نوع تغییر در آراء و دیدگاه‌های اخلاف نسبت به اسلاف، حتی در اصول و مبانی فکری می توان تشخیص داد. بحث در اینکه چگونه تغییر و تحول در مبانی اندیشه‌ها را می‌توان همچنان ذیل یک عنوان قرار داد و آنها را متعلق به یک مدرسه فلسفی دانست و اینکه ملاک وحدت یا کثرت در اندیشه‌های مابعدالطبیعی چیست، به مجال دیگری نیاز دارد، ولی همینقدر می‌توان گفت در ذیل عنوان مکتب نوافلاطونی، طیف وسیعی از اندیشه‌ها و جستارهای متفاوت و متنوع را می‌توان لحاظ کرد که بعضاً در تقابل یا یکدیگر قرار دارند، اما به رغم این اختلافات و تمایزات، روح مشترکی در میان آنها قابل تشخیص است که به تنهایی ضامن وحدت معنوی آنهاست و بیراه نیست که تحت یک سنت واحد فلسفی قرار گیرند. از زمره این دگردیسی‌ها، از مقایسه اندیشه‌های دو چهره نامدار این سنت فلسفی یعنی پروکلوس و شاگرد او داماسکیوس بدست می آید که با وجود همه اشتراکات نظری، در عناصر مهمی از دستگاه مابعدالطبیعی از یکدیگر فاصله گرفته اند. در این نوشتار، به جهت شهرت افزون تر پروکلوس، ابتدا خلاصه‌ای از مختصات نظام فلسفی و دیدگاه مابعدالطبیعی او را معرفی و سپس به نحو تفصیلی‌تر به بیان اندیشه خلف فلسفی او - داماسکیوس - در این عرصه خواهیم پرداخت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Transformations of the Neoplatonic School; A Case Study: Proclus and Damascius

نویسنده [English]

  • Hosein kalbasi ashtari
professor , philosophy department, Allame Tabataba'i university
چکیده [English]

Throughout the history of its formation and development, the Neoplatonic school (or tradition), like many other philosophical traditions, underwent various changes —or, as we refer to them here, "transformations." These are discernible as shifts in the doctrines and viewpoints of later thinkers compared to their predecessors, even concerning fundamental principles. While the question of how changes in foundational ideas can still be subsumed under a single heading and considered part of one philosophical school—and what the criterion for unity or plurality in metaphysical thought might be—requires a separate discussion, it can be stated that under the title of Neoplatonism, a wide spectrum of diverse and often contrasting ideas and inquiries can be observed. Despite these differences and distinctions, a common spirit discernible among them alone guarantees their spiritual unity, and it is not unfounded to place them within a single philosophical tradition.



Among these transformations are those revealed by comparing the thought of two prominent figures of this tradition: Proclus and his student, Damascius. Despite all their theoretical commonalities, they diverged from one another in significant elements of their metaphysical systems. In this paper, due to Proclus's greater renown, we will first outline the key features of his philosophical system and metaphysical views. Subsequently, we will discuss the ideas of his philosophical successor, Damascius, in greater detail.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Plotinus
  • Proclus
  • Damascius
  • Intermediate Beings
  • Enneads
  • Triadic Hypostases
CAPTCHA Image