The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه قم

2 استادیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان

چکیده

مارتین هایدگر موضوع فلسفه‌ی خود را وجود قرار می‌دهد و معتقد است این موضوع در تاریخ تفکر مورد غفلت قرار گرفته و باید توجه خود را به آن معطوف داشت‌‌. وی اساس تفکر خود را توجه به هستی و پرسش از وجود می‌داند ولی نقطه‌ی آغاز و روش پژوهش او متفاوت است. او برای این کار از وجود خاص انسان (دازاین) شروع می‌کند که پرسش از وجود، از ویژگی‌های اساسی اوست. روش وی که به پدیدارشناسی هرمنوتیکی معروف شده است با روش‌های استدلالی فلاسفه‌ای چون دکارت و کانت و روش کشف و شهود عرفانی و نیز روش پدیدارشناسی استعلایی هوسرل کاملاً تفاوت دارد. در این روش، رابطه‌ی انسان (دازاین) با ساختارهای وجودی او و نحوه‌ی وجود خاص او مورد تحلیل قرار گرفته و به معنی وجود تقرب حاصل می‌گردد. روش وی می‌تواند در فلسفه و عرفان اسلامی الهام‌بخش باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Method of Heidegger’s Research in “Being and Time”

نویسندگان [English]

  • Hossein Tarigatpor 1
  • Mohammadjavad Safian 2

چکیده [English]

Martin Heidegger chooses Being as his subject matter for his philosophy and believes that it has been neglected throughout the history of thinking. So he calls attention to it. According to him, the basis of his thought is to regard Being and to question it .Therefore he begins his job by men’s special being (Dasein), for it is he who asks of Being, and the question of Being is his essential characteristic. His method introduced as “hermeneutic phenomenology” differs completely from reasoning method of philosophers, intuitive method of mysticism, and also the transcendental phenomenology of Husserl. In this method, the relation of man (Dasein) to his existential structures, and, its special mode of being has been analyzed. In fact, he approaches being by analyzing its meaning. We believe that his method can be used in Islamic philosophy and mysticism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Heidegger’s method
  • Phenomenology
  • Hermeneutic
  • Dasein
  • Question of being
  • بیمل، والتر. (1387)، بررسی روشنگرانه اندیشه‌های مارتین هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران، سروش.

  • جانسون، پ.ا. (1387)، هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران، علم.

  • جمادی، سیاوش. (1385)، زمینه و زمانه‌ی پدیدارشناسی، تهران، ققنوس.

  • دارتیگ، آندره. (1384)، پدیدارشناسی چیست؟ ترجمه محمود نوالی، تهران، سمت.

  • صافیان، محمدجواد. (1387)، نگاهی به روش تحقیق پدیدارشناسی- هرمنوتیک هایدگر پیرامون کار هنری، پژوهشنامه فرهنگستان هنر8، تهران، فرهنگستان هنر.

  • کوکلمانس، یوزف‌ ی. (1382)، هیدگر و هنر، ترجمه محمدجواد صافیان، آبادان، پرسش.

  • مصلح، علی‌اصغر (1/1384)، تقریری از فلسفه‌های اگزیستانس، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،

  • ---------- (2/1384)، پرسش از حقیقت انسان، تهران، طه،

  • مک کواری، جان. (1376)،ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، گروس.

  • هایدگر، مارتین. (1383)، متافیزیک چیست؟ ترجمه سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.

  • --------- (1/1386)، وجود و زمان، ترجمه محمود نوالی، تبریز، دانشگاه تبریز.

  • --------- (2/1386)،هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.

  • Dreyfus,Hubert L. (1991), Being-in-the-World: Commentary on Heidegger's "Being and Time",Cambridge,Mass.:MIT Press.

  • Heidegger,Martin. (1988), Being and Time, translated by John Macqurrie & Edward Robinson, Oxford.

  • ------------------(2000), Introduction to Metaphysics,translated by Gregory Fried and Richard Polt,Yale.

  • Krell,David Farrell. (1978), Martin Heidegger basic writings, London, Routlege.

  • Mulhall,Stefen. (2005),Heidegger and Being and Time,London, Routledge.

  • Reddan, Marion. (2009), Heidegger and the mystery of being, University of Wollongong.

  • Richardson, S.J. (1974), Heidegger through phenomenology to thought, The Hague.

Spiegelberg, Herbrt. (1965), The phenomenological movement, a historical introduction. The Hague

  • بیمل، والتر. (1387)، بررسی روشنگرانه اندیشه‌های مارتین هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران، سروش.

  • جانسون، پ.ا. (1387)، هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران، علم.

  • جمادی، سیاوش. (1385)، زمینه و زمانه‌ی پدیدارشناسی، تهران، ققنوس.

  • دارتیگ، آندره. (1384)، پدیدارشناسی چیست؟ ترجمه محمود نوالی، تهران، سمت.

  • صافیان، محمدجواد. (1387)، نگاهی به روش تحقیق پدیدارشناسی- هرمنوتیک هایدگر پیرامون کار هنری، پژوهشنامه فرهنگستان هنر8، تهران، فرهنگستان هنر.

  • کوکلمانس، یوزف‌ ی. (1382)، هیدگر و هنر، ترجمه محمدجواد صافیان، آبادان، پرسش.

  • مصلح، علی‌اصغر (1/1384)، تقریری از فلسفه‌های اگزیستانس، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،

  • ---------- (2/1384)، پرسش از حقیقت انسان، تهران، طه،

  • مک کواری، جان. (1376)،ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، گروس.

  • هایدگر، مارتین. (1383)، متافیزیک چیست؟ ترجمه سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.

  • --------- (1/1386)، وجود و زمان، ترجمه محمود نوالی، تبریز، دانشگاه تبریز.

  • --------- (2/1386)،هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.

  • Dreyfus,Hubert L. (1991), Being-in-the-World: Commentary on Heidegger's "Being and Time",Cambridge,Mass.:MIT Press.

  • Heidegger,Martin. (1988), Being and Time, translated by John Macqurrie & Edward Robinson, Oxford.

  • ------------------(2000), Introduction to Metaphysics,translated by Gregory Fried and Richard Polt,Yale.

  • Krell,David Farrell. (1978), Martin Heidegger basic writings, London, Routlege.

  • Mulhall,Stefen. (2005),Heidegger and Being and Time,London, Routledge.

  • Reddan, Marion. (2009), Heidegger and the mystery of being, University of Wollongong.

  • Richardson, S.J. (1974), Heidegger through phenomenology to thought, The Hague.

Spiegelberg, Herbrt. (1965), The phenomenological movement, a historical introduction. The Hague

  • بیمل، والتر. (1387)، بررسی روشنگرانه اندیشه‌های مارتین هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران، سروش.

  • جانسون، پ.ا. (1387)، هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران، علم.

  • جمادی، سیاوش. (1385)، زمینه و زمانه‌ی پدیدارشناسی، تهران، ققنوس.

  • دارتیگ، آندره. (1384)، پدیدارشناسی چیست؟ ترجمه محمود نوالی، تهران، سمت.

  • صافیان، محمدجواد. (1387)، نگاهی به روش تحقیق پدیدارشناسی- هرمنوتیک هایدگر پیرامون کار هنری، پژوهشنامه فرهنگستان هنر8، تهران، فرهنگستان هنر.

  • کوکلمانس، یوزف‌ ی. (1382)، هیدگر و هنر، ترجمه محمدجواد صافیان، آبادان، پرسش.

  • مصلح، علی‌اصغر (1/1384)، تقریری از فلسفه‌های اگزیستانس، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،

  • ---------- (2/1384)، پرسش از حقیقت انسان، تهران، طه،

  • مک کواری، جان. (1376)،ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، گروس.

  • هایدگر، مارتین. (1383)، متافیزیک چیست؟ ترجمه سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.

  • --------- (1/1386)، وجود و زمان، ترجمه محمود نوالی، تبریز، دانشگاه تبریز.

  • --------- (2/1386)،هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.

  • Dreyfus,Hubert L. (1991), Being-in-the-World: Commentary on Heidegger's "Being and Time",Cambridge,Mass.:MIT Press.

  • Heidegger,Martin. (1988), Being and Time, translated by John Macqurrie & Edward Robinson, Oxford.

  • ------------------(2000), Introduction to Metaphysics,translated by Gregory Fried and Richard Polt,Yale.

  • Krell,David Farrell. (1978), Martin Heidegger basic writings, London, Routlege.

  • Mulhall,Stefen. (2005),Heidegger and Being and Time,London, Routledge.

  • Reddan, Marion. (2009), Heidegger and the mystery of being, University of Wollongong.

  • Richardson, S.J. (1974), Heidegger through phenomenology to thought, The Hague.

Spiegelberg, Herbrt. (1965), The phenomenological movement, a historical introduction. The Hague

CAPTCHA Image