نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی
2 فوق لیسانس فلسفه از دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
پل ت یلیش ( 1965-1886 ) متکلم م سیحی آلمان ی- آمر یکایی است که زبان
دین را نماد ین می داند. به ا ین معنا که حوزة د ین سرشار از نمادها ی د ین ی
است. این نمادها دارا ی ویژگی هایی هستند که آنها را برا ی بی ان آموزه ها و
مقاصد د ینی توانمند می سازد. از جمله ویژگی های نمادها بازنما یی است که
همچون نشانه ها به امر ی ورا ی خود اشاره می نمایند. اما نمادها (بر خلاف
نشانه ها که امور ی قرارداد ی و اخت ی اری هستند ) امور ی هستند که از
ناخودآگاه جمع ی انسان ناش ی شده اند و از قدرت و معنا ی متعال ی امر نماد ین
بهره مند هستند.
نمادهای د ینی در قالب های مختلف، مانند اش یا و اشخاص و رو ی دادهای
طبیعی، ظهور می کنند و تنها قابل یت آنها برا ی موقع یت د ینی است که به آنها
معنای نماد ین می بخشد. بنابراین نماد د ینی با ید در معنا ی متناه ی نف ی گردد
تا معنای اصیل آن در اشاره به امر متعالی اثبات گردد
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Symblic Language in Paul Tilieh
نویسندگان [English]
- mohammad elkhani 1
- seyyed mehdi mir hashemi esfahlan 2
چکیده [English]
Paul Tillich (1886-1965) is a German-American Christian theologian
who suggests that language of religion is symbolic; it means that the
realm of the religion is full of religious symbols. These symbols have
properties which empower them to express the religious believes and
purposes. One of the symbols properties is representation; i.c. similar
to signs. they refer to something beyond. But symbols (unlike signs
which are arbitrary and conventional things) are grown from the
collective unconscious, and participate in transcendent power and
concept of the symbolic object.
The religious symbols appear in different forms such as objects,
persons and natural events, and only their capacity for religious
situation gives them symbolic meaning. Therefore, to affirm the
original of religious symbols in referring to the Transcendent. They
must be negated in finite meaning.
کلیدواژهها [English]
- Paul Tillich
- symbolic language
- religious symbols
- affirmation and negation
- representation
- Participation
ارسال نظر در مورد این مقاله