Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان

2 دانشجوی دکتری فلسفه غرب دانشگاه اصفهان

چکیده

فلسفۀ شوپنهاور، تا آنجا که به جهان به عنوان بازنم ود، نحوة شناخت و رابط ۀ
میان فاعل شناسا و متعلق شناخت می پردازد، هم سو با فلسف ۀ نظری کانت و
شناختشناسی اوست. هم رسالۀ دکترای شوپنهاور و هم بخش اول اثر مشهور
جهان به عنوان اراده و بازنمود او صبغ ۀ شناخت شناسی کانتی دارند . خود
شوپنهاور نیز اذعان کرده است که ف لسفهاش مبتنی بر فلسف ۀ کانت است . وی
در حوز ة شناخت شناسی انقلاب کپرنیکی کانت را می پذیرد. هر چند جنب ۀ
شناختشناسی (جهان به عنوان بازنمود ) فلسف ۀ او مبتنی بر فلسف ۀ کانت
است، اما او از پیروی صرف اندیش ۀ کانت اجتناب میکند. یکی گرفتن علیت با
ماده، تقلیل مق ولات دوازده گانۀ فاهمه به یک مقوله، زمان و مکان و علیت را
صور اصل جهت کافی دانستن و ... نمونههای ابتکاری وی در برابر دیدگاه
کانتی هستند. لذا میتوان گفت او در صدد گذر از فلسفۀ کانت است.
از طرف دیگر، فلسف ۀ شوپنهاور ایدئالیستی است . وی متعلق شناخت را
بازنمود و تصور فاعل شناسا می داند. اما جنب ۀ ایدئالیستی فلسف ۀ وی تنها در
ساختار جهان به عنوان بازنمود مطرح است، نه جهان به عنوان اراده . به بیان
دیگر، ایدئالیسم تنها جنب ۀ برون ذاتی و پدیداری جهان را در برمی گیرد . این
نوشتار در صدد است تا جایگاه شناخت شناختی و ایدئالیستی فلسفۀ شوپنهاور
را از دریچۀ فلسفۀ نظری کانت نشان دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Epistemological and Idealistic Aspects of Schopenhauer's philosophy

نویسندگان [English]

  • Mohammad javad Safian 1
  • Abdollah Amini 2

چکیده [English]

As far as Schopenhauer’s philosophy sees the world as representation,
and deals with the way of knowing and the relation between subject and
object, it is consistent with the Kant’s philosophy and epistemology.
Both Schopenhauer’s Dissertation and the first part of his famous work
The Word as Will and Representation reflect the Kantian epistemology.
Schopenhauer himself has admitted that his philosophy is based on the
Kant’s philosophy. In epistemology. he accepts the Kant’s Copernician
revolution. Even though the epistemology aspect of his philosophy (The
world as representation) is based on the Kant’s philosophy, But he
never likes thoroughly to follow Kant's philosophy. Uniting the
causality with the matter, reducing the twelve categories of
understanding to one category, considering time, space and causality as
the forms of the principle of sufficient reason, etc. are his innovative
cases versus Kantian view. Then it can be said that, he intended to go
beyond the Kant’s philosophy. On the other hand, Schopenhauer’s
philosophy is idealistic. He considers the object as the representation of
the subject. But the idealistic aspect of his philosophy is considered only
in the structure of the world as representation rather as will. In other
words, idealism contains only the phenomenal aspect of the world.
This paper tries to illustrate the epistemological and idealistic status
of Schopenhauer’s philosophy from the perspective of Kant’s
theoretical philosophy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The principle of sufficient reason
  • Idealism
  • The world as representation
  • The world as will
  • Epistemology
  • Subject
  • object
CAPTCHA Image