• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1398)
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
شماره شماره 15
مقالات
شماره شماره 14
مقالات
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
معیرزاده, مریم, اکرمی, موسی. (1393). ذاتی‌گرایی علمی از کریپکی تا اِلیس. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 8(15), 1-23.
مریم معیرزاده; موسی اکرمی. "ذاتی‌گرایی علمی از کریپکی تا اِلیس". مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 8, 15, 1393, 1-23.
معیرزاده, مریم, اکرمی, موسی. (1393). 'ذاتی‌گرایی علمی از کریپکی تا اِلیس', مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 8(15), pp. 1-23.
معیرزاده, مریم, اکرمی, موسی. ذاتی‌گرایی علمی از کریپکی تا اِلیس. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1393; 8(15): 1-23.

ذاتی‌گرایی علمی از کریپکی تا اِلیس

مقاله 1، دوره 8، شماره 15، پاییز 1393، صفحه 1-23  XML اصل مقاله (707.32 K)
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
مریم معیرزاده email 1؛ موسی اکرمی2
1دکتری فلسفه‌ی علم، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران(نویسنده‌ی مسئول)
2دانشیار گروه فلسفه‌ی علم، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده
ذاتی‌گرایی(Essentialism) نظریه‌ای متافیزیکی است که ریشه در سنت پربار ارسطو دارد. در این نظریه برخی ویژگی‌ها، هویت یک شی‌ء را تعیین می‌کنند. قائلان به چنین دیدگاهی، هر شی‌ء را دارای ذات مختص به خود می‌دانند. نفی امکان شناخت ذات اشیاء، نقدی است که بر نظریه­ی ذاتی‌گرایی ارسطو وارد شده است. این انکار به­ویژه در آموزه‌های پوزیتیویسم منطقی با رد مابعدالطبیعه به اوج خود رسید. علاوه بر متن دست‌آوردهای دکارت، لایب‌نیتس، نیوتن، لاک، هیوم، و بحث‌های معناشناختی کریپکی و پاتنم، رویکرد نوینی از ذاتی‌گرایی در چهر­ه­ی علمی آن مطرح گردید. اِلیس با ارائه­ی متافیریکی نوین به این ذاتی‌گرایی کمک کرد. این ذاتی‌گرایی با طرح نوع طبیعی در چارچوب مابعدالطبیعه علم، غنای درخور توجهی یافت و انواع طبیعی و ویژگی‌های ذاتی آن‌ها از جایگاه خاصی در ذاتی‌گرایی علمی برخوردار شدند. بر هر دو جریان در پیوند با مسئله­ی ارجاع، ارتباط میان ویژگی‌های میکروسکوپیک و ماکروسکوپیک و این­همانی نوع طبیعی و ساختار شیمیایی نقدهایی وارد شده است. هدف این مقاله، این است که ضمن طرح ذاتی‌گرایی و نوع طبیعی از منظر فیلسوفان علم نام­برده، نشان داده شود که کدام یک از دیدگاه‌های فیلسوفان فوق، توان پاسخ­گویی به نقدهای موجود را دارد. پاسخ به نقدهای موجود، اهمیت توجه به واقعیت به­جای زبان را نشان می‌دهد. دست­آورد چنین دیدگاهی در مباحث مربوط به جهان‌های ممکن، تمایز میان تحلیل و معناشناسی ویژگی­های گرایشی، ارجاع به آن‌ها و چرایی عدم تحویل کلی ساختاری به غیرساختاری بازتاب می‌یابد.
 
کلیدواژه‌ها
نوع طبیعی؛ ذاتی‌گرایی؛ ذاتی‌گرایی علمی؛ ویژگی‌های گرایشی؛ جهان‌های ممکن
عنوان مقاله [English]
Scientific Essentialism from Kripke to Ellis
نویسندگان [English]
Maryam Moayerzadeh1؛ Musa Akrami2
چکیده [English]
Rooted in Aristotelian tradition, Scientific Essentialism is an important metaphysical theory. According to this theory, some properties determine the nature of a physical entity. The proponents of such a view hold that all physical entities have their own essences. Denying the possibility of knowing the essences of the entities, some philosophers have criticized Aristotle essentialism. This criticism came to the peak with the denial of metaphysics in Logical Positivism.
Essentialism was developed with a scientific appearance by philosophers such as; Kripke and Putnam. Introducing a new metaphysics, Ellis contributed in revival of essentialism. This metaphysics was enriched with the concept of natural kind, such that the natural kinds and their essential features reached an important place in scientific essentialism. Introducing scientific essentialism and natural kind thesis, this paper tries to show the capabilities of the philosopher’s views to defend the essentialism. The achievements of scientific essentialism are reflected in the topics such as; possible worlds, distinction between analysis and semantics of dispositional properties, the problem of referring to these properties, and the problem that why it is not possible to reduce the structural universal to nonstructural universal.
کلیدواژه‌ها [English]
Natural Kind, Essentialism, Scientific Essentialism, Dispositional Properties, Possible Worlds
مراجع
  • ارسطو(1).(1384) متافیزیک، ترجمه­ی شرف‌الدین خراسانی، چاپ سوم، تهران، انتشارات حکمت.

  • ارسطو(2).(1385) متافیزیک، ترجمه­ی محمدحسن لطفی، چاپ دوم، تهران، انتشارات طرح‌نو.

  • استیفن، ش.(1380) «نامگذاری، ضرورت و نوع طبیعی»، ترجمه مرتضی قرآیی، فصلنامه­ی ذهن، تابستان و پاییز، شماره 6 و 7 صص 23-44.

  • خراسانی، شرف‌الدین، «پیش­گفتار مترجم»، در ارسطو(1384) متافیزیک، ترجمه­ی شرف‌الدین خراسانی، چاپ سوم، تهران، انتشارات حکمت.

  • زاهدی، م. ص.(1384) «ک‍ری‍پ‍ک‍ی و گ‍ذر از اسم خ‍اص ب‍ه ذات ف‍ردی»، مجله­یع‍ل‍وم ان‍س‍ان‍یدانشگاه ال‍زه‍را، س‍ال ۵، ش‍م‍اره ۵۴ صص 14-54.

  • -------(1385) «آیا نام‌های ع‍ام ن‍اظر ب‍ر ان‍واع طب‍ی‍عی دارای م‍ع‍ن‍ا ه‍س‍ت‍ن‍د؟»، نامه­ی حکمت، ش. 8، صص 23-44.

  • دیوانی، ا .(1382) قوانین طبیعت، قم، انتشارات دانشگاه قم.

  • سعیدی‌مهر، م.(1383) «جهان‌های ممکن، بررسی دیدگاه سول کریپکی، الوین پلنتینگا و دیویدلوئیس»، نامه مفید، 81-108.

  • کریپکی، س.(1381) نام­گذاری و ضرورت، ترجمه­ی کاوه لاجوردی، انتشارات هرمس.

Akrami, M.(2011) “Indispensability of Metaphysics to Physics in Monadistic Scientific Essentialism of Leibniz” Discourse on Metaphysics, IX. Internationaler Leibniz-Kongress unter der Schirmherrschaft des Bundesprasidenten, Vortage 1. Teil, 2011, pp. 11-17.

  • Bird, A. & Tobin, E.(2010)“Natural Kinds”,The Stanford Encyclopedia of Philosophy at http://plato.stanford.edu/entries/natural-kinds/

  • Ellis, B.(1996) “Natural Kinds and Natural Kinds Reasoning” in P.J. Riggs(ed.), Natural Kinds, Laws of Nature and Scientific Methodology, Kluwer Academic Publisher, pp.11-28.

  • ---------(2001) Scientific Essentialism, Cambridge: Cambridge University Press.

  • ----------(2002) The Philosophy of Nature: A Guide To the New Essentialism, Mcgill: Queen's University Press.

  • Ellis, B. and Lierse, C. E.(1994) “Dispositional Essentialism”Australian Journal of Philosophy, no. 72, 1994, pp.27-45.

  • La Porte, J.(2004) Natural Kinds and Conceptual Change, Cambridge: Cambridge University Press.

  • Oderberg, D.(2007) Real Essentialism, London and New York: Routledge Press.

  • Tobin, E.(2010) “Microstructuralism and Macromolecules: The Case of Moonlighting Proteins”,Foundations of Chemistry, 12(1), pp.41-54.

  • VanBrakel, J.(2000)Philosophy of Chemistry, Leuven: Leuven University Press.

  • Weisberg, M.(2006)“Water is not H2o” in D. Baird, et al.(eds.), Philosophy of Chemistry, pp. 337–345.

    آمار
    تعداد مشاهده مقاله: 4,743
    تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,989


    با تشکر از شما؛ نظر شما با موفقیت ذخیره شد و پس از بررسی در سامانه نمایش داده خواهد شد.
    ارسال نظر در مورد این مقاله


    نام را وارد کنید.

    نشانی پست الکترونیکی را به درستی وارد کنید.

    سمت / سازمان را به درستی وارد کنید.

    توضیحات را وارد کنید (حداقل 10 کلمه)
    صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
    ابتدای صفحه ابتدای صفحه

    Web
Analytics Made Easy - StatCounter
    Journal Management System. Designed by sinaweb.