مبلغی, عبدالمجید. (1393). نسبت زیباییشناسی و عقلانیت ارتباطی منطق زیباییشناسانه «عقلانیت ارتباطی» در اندیشه هابرماس و نسبت آن با «نقد قوه حکم» کانت و «هنر مدرن» آدورنو. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 8(15), 91-110.
عبدالمجید مبلغی. "نسبت زیباییشناسی و عقلانیت ارتباطی منطق زیباییشناسانه «عقلانیت ارتباطی» در اندیشه هابرماس و نسبت آن با «نقد قوه حکم» کانت و «هنر مدرن» آدورنو". مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 8, 15, 1393, 91-110.
مبلغی, عبدالمجید. (1393). 'نسبت زیباییشناسی و عقلانیت ارتباطی منطق زیباییشناسانه «عقلانیت ارتباطی» در اندیشه هابرماس و نسبت آن با «نقد قوه حکم» کانت و «هنر مدرن» آدورنو', مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 8(15), pp. 91-110.
مبلغی, عبدالمجید. نسبت زیباییشناسی و عقلانیت ارتباطی منطق زیباییشناسانه «عقلانیت ارتباطی» در اندیشه هابرماس و نسبت آن با «نقد قوه حکم» کانت و «هنر مدرن» آدورنو. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1393; 8(15): 91-110.
نسبت زیباییشناسی و عقلانیت ارتباطی منطق زیباییشناسانه «عقلانیت ارتباطی» در اندیشه هابرماس و نسبت آن با «نقد قوه حکم» کانت و «هنر مدرن» آدورنو
این نوشتار در پی توضیح مبنای زیباییشناختی نگرش یورگن هابرماس به «عقلانیت ارتباطی» است. مطابق مدعا تعریف امانئول کانت در مبحث نقد قوه حکم از امر زیبا، و توضیح وی از قضاوت ذوقی و زیباییشناسانه، به فهم ابعاد ژرفتر رویکرد هابرماس به «عقلانیت ارتباطی» و مقوله کنش ارتباطی و زبانی میانجامد. هم چنان که توجه به پرسشهای مطرح در مکتب انتقادی فرانکفورت و دیدگاههای تئودور آدورنو در توضیح جریان از خود بیگانه شدن انسان مدرن و جایگاه هنر مدرن نیز به فهم انگیزه انتقادی هابرماس از موقعیت آدمی در جهان امروز و دلایل توجه وی به عقلانیت ارتباطی مدد میرساند. گام دیگر نوشتار توضیح تفاوتهای هابرماس با آدورنو، در توجه اولی به عقلانیت ارتباطی و توجه دومی به «هنر مدرن» است. توضیحی که به شناسایی مؤثرتر سرشت زبانی رویکرد هابرماس به حوزه عمومی میانجامد.
Aesthetic logic of Communicative Rationality in Habermas’s Thoughts and Its Relation with Kant's Critique of the Power of Judgment and Adorno's Modern Art
نویسندگان [English]
Abdolmajeed Moballeghi
چکیده [English]
This paper aims to provide an aesthetic foundation for Jürgen Habermas’s theory of “Communicative Rationality.” It argues that Immanuel Kant's Critique of the Power of Judgment and his unique understanding of aesthetics is efficiently useful to illustrating the logic by which Habermas’s innovative theory of communicative rationality. In addition, it investigates the claimed relation between Theodor Adorno’s explanation of independent modern art and the Habermas’s solutions for getting over the unwelcomed self-alienation process within the contemporary society. Finally, it suggests that Adorno’s attention to the independent art, unlike the Kant’s explanation of aesthetics, is not helpful in shedding light on hidden aesthetic aspects of “communicative rationality.”
کلیدواژهها [English]
Jürgen Habermas, Immanuel Kant, Theodor Adorno, Communicative Rationality, aesthetic, modern art
مراجع
- احمدی، بابک.(1375)، حقیقت و زیبایی. تهران: نشرمرکز.
- بشیریه، حسین.(1378)، نظریههای جدید در علوم سیاسی. تهران: موسسه نشر علوم نوین.
- ژولین، فروند.(1372)، نظریههای مربوط به علوم انسانی. ترجمه: محمد علی کاردان. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- فوکو، میشل.(1375)، این یک چپق نیست. ترجمه: مانی حقیقی، تهران: مرکز.
- مهرگان، امید(مترجم).(1382)، گزیده نوشتههایی در باب زیباییشناسی از والتر بنیامین، هربرت مارکوزه و تئودور آدورنو. تهران: گام نو.
- نوذری، حسینعلی.(1381)، هابرماس. تهران: چشمه.
- وایت، استیون.(1380)، خرد عدالت و نوگرایی: نوشتههای اخیر یورگن هابرماس. ترجمه: محمد حریری اکبری ، تهران: قطره.
- Adorno, Theodor.(2004), Aesthetic Theory. Ed and trans. Robert Hullot-Kentor. London: Continuum.
- Cooke, Maeve.(1997), Language and Reason: A Study of Habermas's Pragmatics. Cambridge, Mass, and London: MIT Press.
- Delanty, Gerard.(2000), Modernity and Postmodernity: Knowledge, Power and the Self. London: SAGE Publications.
- D'Entrèves, Maurizio Passerin and Benhabib, Seyla(Eds).(1997), Habermas and the Unfinished Project of Modernity: Critical Essays on The Philosophical Discourse of Modernity. Cambridge, Mass: MIT Press.
- Guilherme, Manuela.(2002), Critical Citizens for an Intercultural World: Foreign Language Education as Cultural Politics. Clevedon: Multilingual Matters.
- Gutting, Gary.(1999), Pragmatic Liberalism and the Critique of Modernity. Cambridge: Cambridge University Press.
- Karatani, Kojin.(2005), Transcritique:On Kant and Marx. Cambridge, MA: MIT Press.
- Kant, Immanuel.(2008), The Critique of Judgement. Radford, VA: Wilder Publications.
- Marx, Karl.(1970), Critique of the Gotha Program(Marx/Engels Selected Works, Volume Three. Moscow: : Progress Publishers.
- O'Connor, Brian.(2012), . Adorno New York: Routledge.
- Thornhill, Chris.(2007), German Political Philosophy: The Metaphysics of Law. Abingdon, Oxon: Routledge.
- Ward, Graham.(2005), Cultural Transformation and Religious Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
- Wiggershaus, Rolf.(1995), The Frankfurt School: Its History, Theories, and Political Significance(Studies in contemporary German social thought). Trans. Michael Robertson. Cambridge, Mass.: MIT Press.