The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

چکیده

کانت در نقد قوه حکم که سومین کتاب اصلی وی است، تلاش دارد داوری زیباشناختی را به قوه حکم تأملی اختصاص داده و آن را از احکام معرفتی فاهمه در نقد اول و احکام اخلاقی عقل در نقد دوم متمایز سازد. با این حال از آنجا که نقد سوم می‌بایست شکاف بین دو نقد نخست را پر کرده و بنابراین ارتباط بین دو قلمرو فلسفه را امکان پذیر سازد، قوه حکم تأملی می‌بایست در مواضع متعدد، پیوند قوای فاهمه، خیال و عقل را خواه در تأملات زیباشناختی و یا غایت‌شناختی برقرار کند. این نوشتار درصدد است پس از تقریر اصول کلی حاکم بر قوه حکم زیباشناختی و بازی آزاد خیال و فاهمه جهت نیل به صورت محض و غایی اعیان، چگونگی پیوند این قوه با عقل در زیبایی هنری و دو قسم برجسته آن، یعنی هنر مکانیکی و هنر زیبا (نبوغ) را نشان دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Kant and the Relation between Imagination and Reason in the Beauty of Art

نویسنده [English]

  • Reza Mahouzi

چکیده [English]

Kant in Critique of Judgment tries to introduce aesthetical judgment as a product of reflective judgment, and he, in the First Critique, separates it from the cognitive judgments of understanding, but in the Second Critique, from the ethical judgments of reason. Because the Third Critique must fill the gap between those two, and thus enable communication between two realms of philosophy, it has to establish a relation between faculties of understanding, reason, and imagination in an aesthetical and a teleological reflective. This paper, introducing the general principles governing on aesthetical reflective judgment and the free play of imagination and understanding for abstraction of pure and final form of objects, wants to justify the relation between imagination and reason in the beauty of art and its two parts, i.e., the mechanical arts, and fine art (genius).

کلیدواژه‌ها [English]

  • reflective judgment
  • the beauty of art
  • fine art
  • genius
  • aesthetic
- اسکروتن، راجر. (1383)، کانت، ترجمه علی پایا، چاپ اول، انتشارات طرح نو.
- کانت، ا. (1381)، نقد قوه‌ حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، چاپ دوم، نشر نی.
-------------. (1387) «زیبایی و استقراء در فلسفه نقادی کانت»، دو فصلنامه نامه حکمت، سال ششم- شماره اول، بهار و تابستان، صص 68-53.
-------------. (1388) «نقد قوه حکم و گذر از طبیعت به آزادی در فلسفه کانت»، فصلنامه علمی- پژوهشی شناخت دانشگاه شهید بهشتی، شماره 1/60، بهار و تابستان، صص 131-113.
-------------، (1389الف) «جدال مکانیسم و غایت‌مندی در نقدهای اول و سوم کانت و راه‌حل استعلایی کانت برای آن»، دو فصلنامه پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز، سال 53، شماره مسلسل 216، بهار و تابستان، صص 154-131.
-------------. (1389ب) «مفهوم نظام کامل فلسفی در اندیشه کانت»، فصلنامه علمی- پژوهشی تاریخ فلسفه بنیاد حکمت اسلامی صدرا، شماره 3، زمستان، صص 157-143.
-------------. (1389ج) «زیبایی آزاد و زیبایی مقید در اندیشه کانت»، فصلنامه علمی- پژوهشی معرفت فلسفی، زمستان، شماره 30، صص 168-151.
-------------. (1389د) «مفهوم فرهنگ در فلسفه کانت»، فصلنامه علمی- ترویجی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، شماره 8، تابستان 1389، صص 30-15.
-------------، (1390) «اهمیت والا در فلسفه هنر کانت»، فصلنامه علمی و پژوهشی حکمت و فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، سال هفتم، شماره 2، پیاپی 26، صص 75-53.
- ماحوزی، رضا، (1391الف) «جایگاه فرولایه فوق محسوس در نظام فلسفه کانت»، فصلنامه علمی و پژوهشی متافیزیک دانشگاه اصفهان، سال پنجم، بهار و تابستان 1392، شماره 15، صص 112-97.
-------------، (1391ب) «کانت و نمایش غایت فرهنگ انضباط به مثابه ایده‌آل زیبایی»، فصلنامه علمی و پژوهشی معرفت فلسفی، بهار، سال نهم، شماره 3، صص 172-151.
 
-Allison, H. E. (2001), Kant's Theory of Taste, Cambridge University Press, First Published.
- Buchdahl, G. (1996), The Relation Between Understanding and Reason in the Architectonic of Kant’s Philosophy”, Immanuel Kant Critical Assessment. vol. 4.
-Elliott, R. K. (1996), “The Unity of Kant's Critique of Aesthetic Judgment”, Immanuel Kant Critical Assessment. vol.4.
- Freydberg, Bernard (2005), Imagination in Kant's Critique of Practical Reason, Indiana University press.
-Kraft, M. (1996), Kant's Theory of teleology”, Immanuel Kant Critical Assessment. vol. 4.
-Ginsborg, H. (2005), Kant's Aesthetics and Teleology, Stanford Encyclopedia of Philosophy.
-Schaper, E. (1996), Taste, Sublimity, and Genius: The aesthetics of nature and art, in The Cambridge Companion to Kant, Cambridge university press.
-Gotshalk, D. W. (1996), “Form and Expression in Kant's Aesthetic”, Immanuel Kant Critical Assessment. vol. 4.
-Kemal, S. (1996), “The Importance of Artistic Beauty”, Immanuel Kant, Critical Assessment. vol. 40.
 
CAPTCHA Image