The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام

چکیده

در این مقاله از طریق شرح اجمالی نظر هوسرل دربارۀ زمان-آگاهی و به­خصوص تمرکز بر سطح سوم زمانمندی، استدلال شده است که در واپسین تأملات وی درباب زمان که در دست­نوشته­های C منتشر شده است، چرخشی در پدیدارشناسی هوسرل به نحو عام و پدیدارشناسی زمان به نحو خاص پدید آمده است. به این صورت که هوسرل از طریق قائل شدن به زمانمند بودن آگاهی مطلق و در نتیجه کنار گذاشتن تلقی پیشین خود از یک نقطۀ بی­زمان آگاهی به عنوان سنگ بنای تأسیس فلسفه به مثابه علم متقن، از سه دهه کوشش خود در راستای تأسیس فلسفۀ استعلایی گذر کرده و در حقیقت رؤیای فلسفه به مثابه علم متقن را کنار گذاشته است. در نتیجه سنتی که از دکارت آغاز شده بود و هدفش مبتنی ساختن بنای معرفت بر پایه­ای محکم و شک­ناپذیر و تغییرناپذیر بود، به این صورت در پدیدارشناسی هوسرل که آخرین وارث آن است به پایان می­رسد و راه برای ظهور روایتی جدید از پدیدارشناسی در آثار متفکران بعدی این جنبش هموار می­شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Temporality and Historicity of Consciousness: Husserl’s Withdrawal of Transcendental Project

نویسنده [English]

  • AliReza Hassanpour

Assistant professor of Islamic philosopy at Ilam University

چکیده [English]

In this essay, through a brief sketch of Husserl’s thesis about time-consciousness, especially concentrating on its third level, I will argue that a turn has been taken during his last reflections on time published in the C-Manuskripte in his phenomenology in general, and his phenomenology of time in particular. Husserl, by holding the view that the absolute consciousness is temporal; therefor, by denying a non-temporal point for consciousness as keystone of philosophy as a rigorous science, has abandoned three decades of seeking to founding the transcendental philosophy; and indeed his dream of philosophy as a rigorous science is over. Therefore, the philosophical tradition that had begun with Descartes and aimed to base the edifice of knowledge on the rigorous, undoubtable and unchangeable ground, comes to end in Husserl’s phenomenology, its last heir, and thus clears the way for the appearance of a new version of phenomenology in the works of the frequent thinkers of this movement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Temporality
  • Historicity
  • Absolute Consciousness
  • Phenomenology
  • Husserl
  • Transcendental Project
  • اسپیگلبرگ، هربرت. (1391)، جنبش پدیدارشناختی: درآمدی تاریخی، جلد اول، ترجمه مسعود علیا، تهران: مینوی خرد.

  • دکارت، رنه. (1369)، تأملات در فلسفه اولی، ترجمه احمد احمدی، چاپ دوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

  • رشیدیان، عبدالکریم. (1384)، هوسرل در متن آثارش، تهران: نشر نی.

  • هوسرل، ادموند. (1390)، تأملات دکارتی، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، چاپ چهارم، تهران: نشر نی.

  • Bell, David. (1999) Husserl, London: Routledge.

  • Brough, J. Barnett. (1972) “The Emergence of an Absolute Consciousness in Husserl's Early Writings on Time-Consciousness”, in Man and World; vol. 5, no. 3, pp. 298-326.

  • ----------. (2010) “Notes on the Absolute Time-Consciousness”, in On Time- New Contributions to the Husserlian Phenomenology of Time, edited by Dieter Lohmar and Ichiro Yamaguchi, Dordrecht Springer.

  • Husserl, Edmund. (1970), The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology: An Introduction to Phenomenological Philosophy, tr. by David Carr, Evanston: Nortwestern University Press.

  • . (1983), Ideas pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, First Book: General Introduction to a Pure Phenomenology; tr. by F. Kersten; ….

  • (1991), On the Phenomenology of the Consciousness of Internal Time (1893-1917), tr. by John Barnett Brough; Dordrecht/ Boston/ London: Kluwer Academic Publishers.

  • . (2006), Späte Texte über Zeitkonstitution (1929-1934): Die C-Manuskripte, edited byDieter Lohmar, Springer.

  • Kortoome, Toine. (2002), Phenomenology of Time, Edmund Husserl's Analysis of Time-Consciousness; Dordrecht/ Boston/ London: Kluwer Academic Publishers.

  • Mohanty, J. N. (1999), “The Development of Husserl’s Thought” in The Cambridge Companion to Husserl, edited by Barry Smith and David Woodruff Smith, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 45-77.

  • Moran, Dermot. (2000), Introduction to Phenomenology, London and New York: Routledge.

  • Moran, Dermot and Joseph Cohen. (2012), The Husserl Dictionary; New York: Continuum.

  • Sokolowski, Robert; (2000), Introduction to Phenomenology; Cambridge University Press.

  •  (1964) “Immanent Constitution in Husserl's Lectures on Time”; Philosophy andPhenomenological Research, Vol. 24, No. 4; June.

CAPTCHA Image