The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز

چکیده

ماسون اُرسِل پدر فلسفه‌ی تطبیقی است. او با تأثر از دو جریان تاریخ‌گرایی و پوزیتیویسم سدهی نوزده، می‌کوشید تا فلسفه‌ها را در مقام پدیده‌هایی تاریخی، در درون سنّت پوزیتیویستی، به گفت‌وگو وادارد. موفقیت روش تطبیقی در دیگر حوزه‌های معرفت خصوصاً فیلولوژی (فقه‌اللغه)، الهام‌بخش او در اتخاذ این اندیشه بود که مطالعه‌ی تطبیقیِ الگوهای تفکر در تمدّن‌های مختلف می‌تواند دانش ما را در جهت آنچه فلسفه می‌خوانیم، وسعت و وضوح بخشد. او پژوهش خود را بر بررسی تاریخی سه تمدّن هند، چین و اروپا متمرکز می‌کند و معتقد است تاریخ و غنای حِکمی این سه تمدّن، بخشی از حکمت خالده‌ی جهان را تشکیل می‌دهد. اُرسِل در کتاب فلسفه‌ی تطبیقی می‌کوشد با طرح روش تطبیقی، فلسفه را از جزمیت و نسبیت مطلق برهاند. برای این کار، توجه خویش را به حقایق تاریخی فلسفی با توجه به بسترهای شکل‌گیری تاریخی‌شان معطوف می‌کند. در واقع او تطبیق را چونان مجرایی می‌داند که فلسفه با آن، از مطلق‌گرایی مابعدالطبیعی و نظری رهایی می‌یابد و به عمل و کاربردپذیری می‌گراید. ما در این مقاله می‌کوشیم تا با رویکردی توصیفی به معرفی آرا و نظریات اُرسِل در باب فلسفه‌ی تطبیقی بپردازیم.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Paul. Masson Oursel's view on Comparative Philosophy

نویسندگان [English]

  • Sina Mirzai 1
  • Mostafa Shahraini 2

چکیده [English]

Masson Oursel is mainly known as the father of the comparative philosophy. Inspired by two streams, i. e. historicism and positivism, he tried to make philosophies, as the historical phenomena, to have some dialogue with each other within the positivistic tradition. As a result of the successfulness of the comparative method in such field as philology, Oursel believed that if the models of thought in different civilizations are studied comparatively, our knowledge of what we call philosophy would be developed and clarified. His study has been focused on three civilizations: Indian, Chinese and Western; since he regarded their history and theosophical richness as an inseparable part of the perennial philosophy of the universe. By invoking the comparative method, Oursel, in his comparative philosophy, tries to make philosophy relieved from both dogmatism and relativism in their absolute face. In order to do so, he focuses on philosophical facts with regard to their historical contexts. Comparison, for him, is a channel through which philosophy can be relieved from theoretical and metaphysical absolutism and moved towards practice and applicability. The present paper tries to describe Oursel's view on comparative philosophy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • comparative philosophy
  • History
  • historical facts
  • context
  • positivism
  • applicability
  • دیلتای، ویلهلم.(1388)، مقدمه بر علوم انسانی، منوچهر صانعی دره­بیدی، ققنوس، تهران.

  • Bahm, Archie J. (1977) Comparative Philosophy: Western, Indian and Chinese philosophies compared. New delhi: Vikas publishing House.

  • Brocchieri, Paolo. B. "Problems of Philosophical Historiography Validity and Limits Of A Comparative Philosophy". East and West, Vol.11, No.1 (March 1960): 21–27.

  • BEYOND ORIENTALISM (2007) The Work of Wilhelm Halbfass and its Impact on Indian and Cross-Cultural Studies Edited by ELI FRANCO KARIN PREISENDANZ MOTILAL BANARSIDASS PUBLISHERSPR DELHI.

  • Gupta, C., & Chattopadhyaya, D. P. (Eds.). (1998). Cultural otherness and beyond (Vol. 19). Brill Academic Publishers.

  • Kaipayil, J. (1995). The Epistemology of comparative Philosophy:A Critique with reference to P.T. Raju’s views. Centre for Indian and inter-religious studies.

  • Oursel, Paul.Masson."True Philosophy is Comparative Philosophy". East and West1 (1951): 6–9.

  • Oursel, Paul. Masson. (2000). Comparative Philosophy. London: Kegan Paul, Trench, Trubner & Co., 1926. Reprinted London, Routledge.

  • Skof, Lenart.(2008). Thinking between Cultures: Pragmatism, Rorty and Intercultural Philosophy. Ideas y Valores: Revista Colombiana de Filosofia.

  • Harriet Martineau The positive philosophy of Auguste Comte: freely translated and condensed by, with an introduction by Frederic Harrison. (2000) (Vols. 1-3, Vol. 1).

CAPTCHA Image