The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

چکیده

ماهیت عقل در آثار ارسطو با ابهام مواجه است، و فلاسفه مشائی و بویژه ابن­رشد برای رفع آن تلاشها نموده­اند. ابن­رشد در فلسفه خود عقل هیولانی را زیربنای تحلیل ماهیت عقل نزد ارسطو قرار می­دهد، و آن را در کتاب تفسیر­ کبیر بر رساله نفس ارسطو، و با توجه به نظرات مفسران پیشین مطرح می­کند. او در این تفسیر به دنبال ارائه شرحی منسجم درباره کیفیت شناخت و تعیین ماهیت قوه­عقلانی انسان است و عقل هیولانی را قوه­ای مفارق و مجرد، اما دارای ماهیت پذیرندگی می­شناسد. در این مقاله با توجه به آثار ابن‌رشد، ابتدا سه تعریف مختلف از عقل هیولانی آورده شده، سپس نقدهای وی را بر تفاسیر سایر مفسران پبشین ارسطو و نیز پاسخ وی به اشکالات مطرح در زمینه عقل هیولانی آورده ­شده تا نیل به مقصود اصلی ابن‌رشد درباب عقل هیولانی میسر گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Separate Material Intellect in Philosophy of Averroes

نویسنده [English]

  • Ali Qorbani

چکیده [English]

The Explanation of the De Anima of Aristotle is the most important issue for Scholastic Philosophers. Averroes as the Commentator of Aristotle, explains De Anima of Aristotle in three works: Short Commentary, Middle Commentary and Long Commentary on de Anima. The latter contains the latest and most perfect of Averroes view about material intellect. He is trying to present a coherent explain about human knowledge that is vague in Aristotle philosophy. For Averroes this faculty must be the identical receptive of external forms and before its thinking, not anyone of them. According to Averroes this intellect is one and shared for all, thae is, Material Intellect provides the one and shared knowledge for men .In this article we will investigate the point of Averroes in his explanations of Aristotle, particularly in Long Commentary on de anima.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Soul
  • Intellect
  • material Intellect
  • Agent Intellect
  • Imagination power
  • sensitive power
  • ابن‌رشد، محمد ابن‌احمد (1384)،تهافت التهافت، علی اصغر حلبی، تهران: نشر جامی.

  • ارسطاطالیس (1366)، درباره نفس، علی مراد داودی، تهران: انتشارات حکمت، چاپ دوم.

  • داودی،علی مراد (1349)، عقل در حکمت مشاء از ارسطو تا ابن‌سینا، تهران: حکمت.

  • خراسانی، شرف الدین، (1369)، «ابن‌رشد» در: دایره المعارف بزرگ اسلامی، جلد سوم، تهران: نشر مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.

  • فتحی، حسن و کریمی، بیان، «موضع میانی یوحنای نحوی نسبت به اسکندر افرودویسی و ابن‌رشد در تفسیر نظر ارسطو در باب عقل منفعل»، فلسفه و کلام، بهار و تابستان 90، شماره 30.

  • قوام صفری مهدی (1387)، نظریه صورت در فلسفه ارسطو، تهران: نشر حکمت.

  • کمالی طاهره، «عقل در فلسفه ارسطو به روایت اسکندر و فارابی»، فلسفه و کلام اسلامی، شماره دوم، سال چهل و پنجم، پاییز و زمستان 91.

  • Averroes, (2009). Long Commentary on the De Anima of Aristotle, Translated and with introduction and notes by Richard C. Taylor, Yale University press.

  • _________, (2002). Middle Commentary on Aristotle's De Anima, Translated into English by Alfred L. Ivry, Brigham Young University Press.

  • Richard, C. Taylor, (2004). "Separate Material intellect in Averroes mature Philosophy”. Marquette University

  • Davidson, A. Herbert, (1992). Alfarabi, Avicenna, and Averroes on Intellect, Oxford University Press.

CAPTCHA Image