نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 هیأت علمی گروه معارف دانشگاه پیام نور کرمان
2 کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور کرمان
چکیده
مسألة تکنولوژی در کنار بسیاری از مسائل دیگر از جمله مباحث مطالعات میان رشتهای هم محسوب میشود که از نیمة دوم سدة بیستم بدین سو با توجه به عاجز بودن یک شاخه از پاسخ به پرسشهای مهم به وجود آمدهاند. این مسأله ابتدا در فلسفة تکنولوژی به صورت نسبت میان فلسفه و تکنولوژی خود را عیان نمود. به این معنا که پیشتر این نکته مدنظر قرار گرفت که فیلسوفان در باب تکنولوژی چگونه و به چه طریق سخن میگویند و دیدگاه تحلیلی در مورد تکنولوژی واجد چه ویژگیهایی است. مارتین هایدگر مهمترین متفکری است که در باب تکنولوژی سخن گفته و تأمل فلسفی در باب تکنولوژی را از دیگر تأملات در این مورد جدا کرده است و همچنین نسبت میان این دو عرصه را موضوع تفکرات فلسفی خویش قرار داده است. رویکردهایی که این نسبت را پررنگ میکنند اکثراً یا آرمانشهری یا ویرانشهری هستند. یعنی یا از تکنولوژی به مثابه محوری برای رسیدن به یک جامعه ایدهآل یاد میکنند یا آن را عاملی برای اضمحلال شخصیت و هویت بشر قلمداد می نمایند.
اولاً از آنجا که در پدیدارشناسی تکنولوژی، آنچه به مرحله ظهور میرسد، در پرتوی نسبت علت و معلولی آشکار میشود، خداوند در این پرتو می تواند به یک علت فاعلی صرف تقلیل یابد، دیگر جایی برای لحاظ خداوند به عنوان منشاء ذاتی تمام علل باقی نمیماند. ثانیاً بنابر تصور عرفی، تکنولوژی ابزار است و پیشرفت آن ما را به آرمانشهر هدایت میکند اما ظاهراً سر از ویرانشهر درآوردهایم. ویرانشهری که انسان در آن در برابر خداوند قد علم نموده و محور همه چیز دانسته میشود و ثالثاً الهیات عقلی با تکنولوژی به عنوان یک پروسه که از درون آن، مفهوم جهانی شدن بیرون میآید، تعامل و سازگاری دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Clarifying the Issues of Technology and Its Position in Theism
نویسندگان [English]
- masomeh salari rad 1
- Monireh Faridi khorshidi 2
چکیده [English]
The question of technology, due to inability of a branch of knowledge to answer our contemporary important questions, is one of the interdisciplinary studies that was introduced since the second half of the 20th century to see the human world from a critical viewpoint. The issue appeared first in philosophy of technology as the issue of the relation between philosophy and technology. Martin Heidegger, the most important feature of contemporary philosophy distinguishes the philosophical deliberation on technology from others, and considers technology philosophically. There are two approaches to technology: positive and negative, i.e., technology as a key factor for achieving to a utopia or as a tool leading us dystopia. Heidegger goes to the basis and roots of this relationship and considers it from an ontological viewpoint.
First of all, since what appears in the phenomenology of technology becomes apparent to us in the light of causality, and since God, according to this idea, can be reduced to a mere cause, there is no room for God as the cause of causes. Secondly, according to common sense, technology is a mere tool which its development will lead us to utopia, but unlike, it seems we are interred to dystopia. Thirdly, the rational theology is in consistent with the technology as a process from which emerges the concept of globalization.
Technology, Theism, Geshtell, globalization, Heidegger.
وسبیت در تلقّیهای دیىی ییتگىشتایه 97
-Wittgenstein, (1999), Philosophical Investigations, ed. G. E. M. Anscombe and G. H. Von Wright, trans. G. E. M. Anscombe Oxford: Blackwell. - بٔ ىِٛ ،ْ ٛ٘س ،ٔٗ 1382 دس ٚیت ٍٙتبی ٚ تجیٝ ف٘غ ثٝ »ٗ ؿشح احٛا ٚ آسای ٚیت ٍٙتبی « ،
چ ،ٓ تٟشا :ٖ ٞش غٔ.
ارسال نظر در مورد این مقاله