The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

 تحلیل بحث نیستی در فلسفۀ هایدگر به خصوص در آثار متأخر وی، و جایگاهی که وی برای نیستی در وصول به حقیقت هستی و آشکارگی قائل است، اهمیتی به سزا در تاریخ فلسفۀ غرب دارد. هایدگر این بحث را در فرازهای مختلف، از جمله در تبیین دازاین و اگزیستانس و در راهیابی به نسبت­های انتولوژیک به صورتی ایجابی و نه سلبی مطرح می­کند. وی دازاین را در سیر به سوی نیستی و در حالت ترس­آگاهی(Angst) به تصویر می­کشد. از طرف دیگر چنین می­نماید که مفهوم نیستی در فلسفه­های چینی از مفاهیم اصلی و کلیدی محسوب می­شود. در تفکر چینی، درهم تنیدگی هستی (Yu) و نیستی(Wu) عامل مؤثری برای درک وحدت و همبستگی میان نیروها و پدیده­ها، فعّالیت­ها و انفعالات و معنا بخشی به کنش­های میان هستنده­ها تلقی می­شود که با نگرشی هستی­شناختی قابل تشخیص است. مسئلۀ اصلی این جستار، ویژگی نیستی و کارکرد آن در تعامل «هستی»(Being) و «ناهستی»(Non Being) است. در این نوشتار برآنیم تا ضمن بررسی معناهای مختلف «نیستی» در دو فلسفه، به تحلیلی تطبیقی در مورد کارکرد این مفهوم در ارتباط میان «نیستی» و «هستی» بپردازیم. همچنین تلاش شده مفهوم غیر پوچ­گرایانه و غیرسلبی «نیستی» در فلسفۀ چین به خصوص در آیین­های دائویی(Daoism) و ذن بودیسم Zen Buddhism)) با معنای نیستی در اندیشۀ هایدگر مورد مقایسه قرار گیرد و ضمن بررسی مفاهیمی مانند «حقیقت و گشایش»، «راه» و «رهایی از تفکر»، تقرب به سوی هستی مورد کاوش قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

"Non-Being" in Heidegger's Thought and Chinese Philosophy

نویسندگان [English]

  • Ali Asghar Mosleh 1
  • Morteza Gudarzi 2

چکیده [English]

The analysis of the issue of "Non-Being" in the philosophy of Heidegger, and the position he considers for "Non-Being" in achieving the reality of Being and discloseness, has a great importance in the history of western philosophy. Heidegger puts forward this issue in a variety of places, including the explanation of Dasein and the Existence (Existenz) in ontological relations. He demonstrates Dasein in a course toward "Non-Being" and in the state of anxiety (Angst).                               
  From the other hand, the concept of "Non-Being" in Chinese schools of philosophy is considered to be among original and leading concepts. In Chinese thinking, intertwining of being (Yu) and Non Being (Wu) is deemed to be an effective factor for understanding the unity and coherence among forces and phenomena. The main issue in this inquiry is clarifying the characteristic of Non Being and its function in the interaction of "Being" and "Non Being" in Heideggarian view and Daoism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dao
  • Zen
  • Non-being
  • being
  • concealment
  • Angst
- سارتر، ژان پل.(1350)، هستی و نیستی، چاپ اول، ترجمۀ عنایت ا... شکیباپور، تهران.
- خراسانی، شرف­الدین.(1387)، نخستین فیلسوفان یونان، تهران، علمی و فرهنگی.
- هایدگر، مارتین.(1386)، هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.
- هایدگر، مارتین.(1383)، متافیزیک چیست؟، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.
- هایدگر، مارتین.(1385)، معنای تفکر چیست؟، ترجمۀ فرهاد سلیمانیان، تهران، مرکز.
- هایدگر، مارتین.(1378)، راه­های جنگلی، ترجمۀ منوچهر اسدی، تهران، درج.
- لائو، تزو.(1389)، دائو د جینگ، ترجمۀ لادن جهانسوز، تهران، بهجت.
- والگانیو، دانیلا.(1386)، درآمدی بر افادات به فلسفۀ هایدگر، ترجمۀ محمدرضا قربانی، تهران، گام نو.
- Anderson,H.(1959). Introduction to Discourse on Thinking by Martin Heidegger, New York: Harper & Row.
-Benoit, H.(1959).The supreme doctrine, New York: Viking.-
- Chang, Chung-yuan.(1970).Commentary on J. Glenn Gray's "Splendor of the simple", Philosophy East and West V.20, P241-246, USA, Honolulu: University Press of Hawaii.
- Eckartsberg, Rolf von and Valle, Ronald S.(1981). Heideggerian Thinking and the Eastern Mind, From: Metaphors of Consciousness, Edited by Ronald S. Valle and Rolf von Eckartsberg, New York and London: Plenum Press.
- Encyclopædia Britannica.(2011). Chinese philosophy: 112694
- Gullette, Alan.(1976).The Concept of Nothing in Zen, Religious Studies 3770: Zen Buddhism, University of Tennessee-Knoxville.
- Heidegger,Martin.(1949). "What is Metaphysics?", translted by R. F. C. Hull and Alan Crick, Chicago: Henry Regnery.
- Heidegger, Martin. (1968). What is called thinking?, New York: Harper & Row. Heidegger, - Martin. (1957), Identity and Difference, translated by Joan Stambaugh, NewYork: Harper & Row, 16.
-Lao Tsu.(1972). Tao te ching, New York: Random House.
-May, Reinhard. (1996).Heidegger's hidden sources: Translated by Graham Parkes, Oxon: Routledge.
-Pang, Pu (1999). Shuo-Wu‘‖ [On ―Nothing‖], in Dang-Dai-Xue-Zhe-Zi-Xuan- Wen-Ku: Pang-Pu-Juan [Selected Works of Contemporary Scholars: Pang Pu] (Hefei: Anhui-Jiao-Yu-Chu-Ban-She), 348-63
- Paluch, S. J.(1970). Heidegger's "What is Metaphysics?” Philosophy and Phenomenological Research, Vol. 30, No. 4.
-Reid, Gilbert. (1917). "Taoism, an Appreciation", The Biblical World, Vol.49, No. 2, The University of Chicago Press.
-Sheehan, Thomas.(2001). READING HEIDEGGER'S “WHAT IS METAPHYSICS?”The New Yearbook for Phenomenology and Phenomenological Philosophy, Stanford University.
-Steffney, John,(1977),Transmetaphysical thinking in Heidegger and Zen Buddhism, Philosophy East & West, Vol. 27, No. 3. 323-335, USA: University of Hawaii Press.
-Stewart, Harold, Journal of Shin Buddhism, O. Box 3944, Manuka A.C.T. 2603, AUSTRALIA
-Yao, Zhihua. (2010). Typology of nothing: Heidegger, Daoism and Buddhism, Comparative Philosophy, Volume 1, No. 1 : 78-89 Open Access / ISSN 2151-6014
- Zhuangzi.(1998).Wandering on the way: early Taoist tales and parables ofChuangTzu, translated by Victor H. Mair, University of Hawaii Press, (1998)
CAPTCHA Image