رضاعلی نوروزی؛ فهیمه حاجیانی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش تحلیل موانع تربیت عقلی از دیدگاه هگل است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی و روش تحقیق بهکاررفته، روش تحلیل محتوای کیفی است. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع فردی تربیت عقلانی از ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش تحلیل موانع تربیت عقلی از دیدگاه هگل است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی و روش تحقیق بهکاررفته، روش تحلیل محتوای کیفی است. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع فردی تربیت عقلانی از دیدگاه هگل عبارتند از: خودمحوری، ترس، تجریدگرایی، شکاکیت سلبی، ریاضتکشی و موانع اجتماعی تربیت عقلانی عبارتند از: فایده باوری، جماعت باوری، تظاهر و ریاکاری و ترس از قضاوت منفی. از نگاه هگل موانع تربیت عقلی زمانی آغاز میگردد که فرد به دلیل عدم وجود استقلال شخصی، نبود آزادی اراده و عدم وجود جایگاه متقابل و برابر نسبت به دیگری، نتواند خود را بهعنوان موجود مستقل عقلانی فعلیت بخشد و یا زمانی که فعلیت یابد بهعنوان موجود مستقل عقلانی فعلیت نیابد؛ بلکه بهعنوان ابژهای در خدمت منافع و مقاصد افراد دیگر قرار گیرد. بااینحال هگل موانع تربیت عقلانی را همچون سایر مراحل ارتقای آگاهی گامی در جهت رشد و ارتقاء شخصیت فرد بهحساب میآورد چرا که آگاهی با روبرو شدن با این محدودیتها و موانع عقلی و رنجی که در این میان متحمل میگردد، میتواند به نابسندگیهای خود وقوف یافته که این امر منجر به این میگردد که خود را بهمثابه ابژه در مقابل خود نهد و با کندوکاو در خود، خود را به سنجش مجدد فهمش از خود، شناخت چیستی خود و غلبه بر یکجانبهنگریهای خود وادارد.