علی اقبالی؛ ژیلا کاردان حلوائی
چکیده
هدف این پژوهش، مروری تحلیلی بر تعریف تفکر انتقادی و اهمیت آموزش آن، مفهوم باورهای معرفتشناختی و نقش آنها در تفکر انتقادی بود.روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بود. به این منظور، مقالات مرتبط با متغیرهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مروری تحلیلی بر تعریف تفکر انتقادی و اهمیت آموزش آن، مفهوم باورهای معرفتشناختی و نقش آنها در تفکر انتقادی بود.روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بود. به این منظور، مقالات مرتبط با متغیرهای پژوهش جستجو و بررسی شد. یافتهها نشان داد تفکر انتقادی یک اصطلاح پیچیده و چندوجهی است که آن را توانایی تجزیه و تحلیل مؤثر اطلاعات و قضاوت میدانند، همچنین باورهای معرفتشناختی به عنوان باورهای افراد در مورد چیستی دانش، چگونگی کسب آن، قطعیت و حدود آن تعریف شده است. بخش دیگری از نتایج نشان داد که فعالیتهای یادگیری دانشآموزمحور به رشد تفکر انتقادی دانشآموزان کمک میکند و آموزش آن باید به عنوان بخشی جداییناپذیر آموزش و یادگیری مورد توجه قرار گیرد. همچنین باورهای معرفتشناختی و تفکر انتقادی با هم مرتبط هستند و باورهای معرفتشناختی پیشنیاز مهمی برای تفکر انتقادی بوده و نقش مهمی در رشد آن دارند. نتایج به دست آمده، بینشهایی را برای دست اندرکاران آموزش و پرورش در ادغام باورهای معرفتشناختی و تفکر انتقادی در برنامههای آموزشی دانشآموزان و استفاده از رویکردهای دانشآموزمحور ارائه میدهد.