حانیه سادات زنده باد؛ محمد منصور فلامکی؛ عبدالکریم رشیدیان؛ شادی عزیزی
چکیده
کتاب "دگرگونی آرمان ها در معماری مدرن1750-1950" اثر پیتر کالینز را می توان به عنوان یکی از رفرنس های مهم تاریخ تئوری معماری نام برد که درآن کالینز تلاش می کند با بهره گیری از تفاوت آرای تاریخ کلاسیک و ...
بیشتر
کتاب "دگرگونی آرمان ها در معماری مدرن1750-1950" اثر پیتر کالینز را می توان به عنوان یکی از رفرنس های مهم تاریخ تئوری معماری نام برد که درآن کالینز تلاش می کند با بهره گیری از تفاوت آرای تاریخ کلاسیک و مدرن در فصل های مختلف کتاب و با فرض بین رشته ای بودن علم معماری به قیاس آن با دیگر رشته ها ی تخصصی بپردازد. به خصوص در فصل قیاس با علم "زبان شناسی" و پیوند آن با "فصاحه" در مبانی بلاغت و کلام، مخاطب را به برداشت تازه ای از پیرامون معماری و زبان می رساند. امری بینا رشته که بنیادی تاریخی-ساختاری دارد و چنان که از تحلیل هایش بر می آید فراتر از صرف نظری معماری به گستره ی فراگیر بینا متن این رشته با دیگران اشاره دارد. در نوشتار پیش رو نگارنده تلاش می کند که ضمن مقاله ای مروری- انتقادی، ابعاد تفکر کالینزی را حول کلید واژه "فصاحه" با استناد به روش دیکانستراکشن دریدایی که برگرفته از متن های ساختاری سوسوری است، در قیاس زبان با معماری، ساختارگشایی کند. که چرا در مصادیق معماری و فصاحت، چنان ترکیب واژگان در زبان، دلالت به متن مطرح می شود؟ چگونه این "تفاوت" در شیوایی معماری موثر است؟ مطابق آنچه از فحوای متن کتاب مذکور در این پژوهش مروری خوانش می شود، فارغ از نتایج مشترک استنباط شده از اشارات صریح یا در لفافه و ابهام کالینز، نقد این کتاب راه را برای مطالعات مهم در زمینه های رابط و بین رشته ای باز می کند.