Journal of Philosophical Investigations
Camera or behind Camera: Ibn al-Haitham vis-à-vis Shaykh Ishraq on Vision
Camera or behind Camera: Ibn al-Haitham vis-à-vis Shaykh Ishraq on Vision

Nadia Maftouni

دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 309-318

https://doi.org/10.22034/jpiut.2024.59157.3630

چکیده
  Developing the empirical method based on observation and experiment, Alhazen is considered the greatest Muslim physicist and the most significant figure in the history of optics between antiquity and the seventeenth century. Inventing a camera obscura, Alhazen rebuilt our conception of eyesight. His theory of vision was enormously prominent and much of our understanding ...  بیشتر
از انگاره خدا در مابعدالطبیعه کلاسیک تا طرح جایگزین نیچه
از انگاره خدا در مابعدالطبیعه کلاسیک تا طرح جایگزین نیچه

محمود ایزدپناه؛ بیژن عبدالکریمی؛ رضا داوری اردکانی؛ بابک عباسی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 1052-1074

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48413.3012

چکیده
  نیچه معتقد بود اهل مابعدالطبیعه، باورهای خود را راستین پنداشته و برای پندارهای خود حقیقتی عینی قائل‌اند. نیچه مدعی است همة ارزش‌ها و باورهای آدمی از جمله باور به خدا، از چشم‌انداز خواست قدرت و به‌منظور ...  بیشتر
اشراق و شهود از نگاه افلاطون
اشراق و شهود از نگاه افلاطون

مریم سلطانی کوهانستانی؛ مجید صدرمجلس

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-26

چکیده
  وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عده‌ای که آن را پذیرفته‌اند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلاف‌نظر دارند. ...  بیشتر