Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 استادیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عده‌ای که آن را پذیرفته‌اند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلاف‌نظر دارند. این نوشته می‌کوشد تا نشان دهد، معرفت از نگاه افلاطون به استدلال عقلی منحصر نبوده و فراتر از آن، متضمن نوعی رؤیت عقلی نیز هست؛ زیرا نزد افلاطون از یک سو، درک عقلی امور به معنای درک ویژگی‌های مشترک اشیا است که در قالب قضایا و احکام ارائه می‌گردد. از سوی دیگر، اگر تبیین همه چیز به صورت تبیین عقلی و معلّل ساختن آنها به مثل و تبیین خود مثل در تعلیل آنها به علت فاعلی و غائی خیر است، دیگر چنین تعلیلی در خصوص خود مثال خیر مطرح نخواهد بود؛ زیرا او خیر و زیبائی بالذات است؛ لذا معرفت وی بدین اعتبار فراتر از درک عقلی در قالب احکام کلی و مفهومی خواهد بود؛ شناختی بی‌واسطه از نوع رویاروئی و رؤیت که در قالب قضایا درنمی‌آید. این شهود، هرچند معرفتی است ناگهانی و کوتاه؛ اما به‌زعم افلاطون ثابت و راسخ است و بر سیری دیالکتیکی تکیه دارد. درباره‌ی متعلَّق آن نمی‌توان چیزی گفت و نگاشت؛ بلکه فقط می‌توان با وجودِ راهنما، ازطریق اشراق مستقیم، آن را تجربه کرد؛ خاص فیلسوف است، نه هر فردی؛ زیرا فقط فیلسوف است که توانسته است نفس خود را سراسر مطیع عقل- یعنی همان پاره‌ی الهی روح و خویشاوند مثل- گرداند و در نتیجه استحقاق چنین تجربه‌ای را پیدا کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Illumination and Intuition on Plato

نویسندگان [English]

  • Maryam Soltani Kouhanestani 1
  • Majid Sadremajles 2

1 PhD Candidate of Philosophy, University of Tabriz, Tabriz, Iran.

2 Assistant Professor of Philosophy, University of Tabriz , Tabriz, Iran.

چکیده [English]

The being of intuitive knowledge and it’s meaning have been conflicted between plato’s interpreters in the all times. some of them haven’t accepted such knowledge at all and those who accepted that, are in disagreement between being rational or mystic such a knowledge.



This paper is attempt to present that knowledge on plato’s view is not only intellectual argument and the higher than it there is a intellectual vision; because on the one hand, for plato intellectual perception of things means perception of common characters of them which they represent in the form of judgments and propositions. On the other hand, if everything is explained in the form of intellectual explanation by the Ideas and explanation of the Ideas themselves is by the agent and final cause of the Good, hence there will not be such an explanation about the Good; because It is a Good and Beautiful in itself. Then Its knowledge is higher than intellectual perception in the form of conceptual and general judgments. Its knowledge is direct and a vision that can not express in the form ofproposition.



this intuition although is a sudden and short knowledge; but according to plato,it is stable and definite and it’s based on dialectical process. We can not say and write anything about its object; but we can only experience it with the help of leader and by direct illumination. It belongs to philosopher, not anybody; .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Plato
  • knowledge
  • intuition
  • The Good
  • vision
  • dialectic
  • recollection
CAPTCHA Image