Journal of Philosophical Investigations
مقایسه آرای دیونوسیوس مجعول و سهروردی درباره زیبایی
مقایسه آرای دیونوسیوس مجعول و سهروردی درباره زیبایی

پروانه قریب گرکانی؛ اسماعیل بنی اردلان؛ شمس الملوک مصطفوی

دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 203-225

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.42130.2679

چکیده
  نوشته­های دیونوسیوس مجعول آمیزه­ای از اندیشه­های مسیحیت، فلسفه متاخر یونان و عمدتا فلسفه نو­افلاطونی است که به دلیل تعالی­گرایی او به آسانی با دین تلفیق شده است. شرح دیدگاه دیونوسیوس درباره ...  بیشتر
The Historical study and gradual change of Art with the emphasis on theory of End of Art in Hegel's Thought
The Historical study and gradual change of Art with the emphasis on theory of End of Art in Hegel's Thought

علی شکرخوار؛ اسماعیل بنی اردلان

دوره 14، شماره 32 ، آذر 1399، ، صفحه 303-315

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.8028

چکیده
  In Hegel's view art is not just an artistic creation. Art is an introduction to liberation. Today, Hegel's philosophy is a substitute for many challenging issues, and also an obsolete for past points, Hegel interprets works of art with key elements of his philosophy such as "absolute", "freedom" and "consciousness." Hegel divides the history of the transformation ...  بیشتر
زیبایی و نسبت آن با خیر در نظام فلسفی توماس آکوئیناس
زیبایی و نسبت آن با خیر در نظام فلسفی توماس آکوئیناس

مرتضی شجاری؛ حسن فتحی؛ زهرا گوزلی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 117-138

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.34040.2343

چکیده
  در نظام فکری توماس زیبایی امری متافیزیکی است. اتخاذ چنین رویکردی نسبت به زیبایی، لزوماً آن را با دیگر مفاهیم فلسفی­ـ­ ارزشی مرتبط می­سازد. می­توان گفت که در بستر تفکر یونانی و قرون وسطایی که غالباً ...  بیشتر
نقد و بررسی تفسیر اخلاقی از استنتاج زیباشناختی در اندیشه کانت
نقد و بررسی تفسیر اخلاقی از استنتاج زیباشناختی در اندیشه کانت

علی سلمانی؛ داوود میرزایی

دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 213-232

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.8008

چکیده
  نیاز به استنتاج در نقد سوم ناشی از ادعای اعتبار کلی و ضروری حکمی است که ابژکتیو نیست، بلکه سوبژکتیو و شخصی است. کانت در بخش استنتاج نقد قوه حکم در صدد پاسخگویی به این مساله است که چگونه یک حکم شخصی می­تواند ...  بیشتر
رابطۀ ادراک حسی با تجربۀ استتیکی و زیبایی در استتیک لایبنیتس
رابطۀ ادراک حسی با تجربۀ استتیکی و زیبایی در استتیک لایبنیتس

داود میرزایی؛ علی سلمانی؛ رضا ماحوزی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1397، ، صفحه 175-194

چکیده
  شرح لایب­نیتس از ادراک حسی برای درک سنت استتیک عقل­گرایانۀ آلمانی در قرن هجدهم بسیار حایز اهمیت است. تأملات او در این باب چارچوبی دکارتی دارد و برای دیدگاه­های او دربارۀ تجربۀ استتیکی بسیار کانونی ...  بیشتر
پدیدارشناسی تجربۀ زیباشناختی مکان: مطالعة موردی میدان نقش جهان
پدیدارشناسی تجربۀ زیباشناختی مکان: مطالعة موردی میدان نقش جهان

منیره پنج تنی؛ یزدان منصوریان؛ مهتاب مبینی

دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 23-60

چکیده
  مفهوم زیبایی یکی از مناقشه­­ برانگیزترین مفاهیم فلسفی در تاریخ اندیشه است. فیلسوفان بسیاری کوشیده‌اند این مفهوم را تعریف و صورت­ بندی کنند. در این پژوهش به دنبال مفهوم زیبایی و تجربۀ زیباشناختی ...  بیشتر
دیدگاه هیوم در باب زیبایی
دیدگاه هیوم در باب زیبایی

علی سلمانی

دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، ، صفحه 71-87

چکیده
  با این که هیوم با توجه به مبانی فلسفه‌اش به صورت صریح، زیبایی را احساس می‌داند، اما از برخی عبارات وی در آثارش چنین مستفاد می‌شود که زیبایی نه یک احساس که کیفیتی واقعی است و از برخی عبارات دیگر این ...  بیشتر