حبیب اله نورانی؛ محمد اکوان
چکیده
در فلسفه معاصر به فلسفه اخلاق و تاریخ فلسفه توجه زیادی میشود، در این دوره با رجوع به فیلسوفان پیشین، تلاش دارند به غنای فلسفه بیفزایند. یکی از دورههایی که هماکنون بسیار به آن پرداخته میشود فلسفه ...
بیشتر
در فلسفه معاصر به فلسفه اخلاق و تاریخ فلسفه توجه زیادی میشود، در این دوره با رجوع به فیلسوفان پیشین، تلاش دارند به غنای فلسفه بیفزایند. یکی از دورههایی که هماکنون بسیار به آن پرداخته میشود فلسفه رواقی است. فلسفه رواقی بیشتر به مسائل اخلاقی و روانشناسی اخلاق با رویکرد تربیتی میپردازد. با توجه به اهمیت مسئله اخلاق و روانشناسی اخلاق با رویکرد تربیتی در دوره معاصر، اکنون تحقیقات زیادی در باب فلسفۀ رواقی در جریان است. در مکتب رواقیان فیلسوفان زیادی وجود دارد و یکی از مهمترین آنان اپیکتتوس است. در باب اندیشۀ اپیکتتوس کتابهای زیادی نوشتهشده است. یکی از بزرگترین مفسران فلسفه رواقی آنتونی لانگ است که کتابهای زیادی در باب آراء و افکار رواقیان و نیز شرح و تفسیر اندیشۀ اپیکتتوس به نگارش در آورده است. لانگ وحدت و انسجام فلسفه اپیکتتوس را در چهار مفهوم بنیادی میداند که این چهار مفهوم با رویکرد تربیتی او پیوندی ناگسستنی دارند. آنها عبارتند از: آزادی، اراده، داوری و بزرگمنشی. در این مقاله این مفاهیم بنیادی فلسفۀ تربیتی اپیکتتوس به روایت آنتونی لانگ مورد واکاوی قرار میگیرد.