زهرا سارا نمایندگی؛ علی فتح طاهری
چکیده
مفهوم سوژه برای فیلسوف فرانسوی معاصر، آلن بدیو، بسیار بااهمیت بوده و در آثاری چون نظریۀ سوژه، اخلاق، هستی و رخداد و منطق جهانها بدان پرداخته میشود. با توجه به سیر اندیشۀ بدیو و بروز تحولات در کلیتِ ...
بیشتر
مفهوم سوژه برای فیلسوف فرانسوی معاصر، آلن بدیو، بسیار بااهمیت بوده و در آثاری چون نظریۀ سوژه، اخلاق، هستی و رخداد و منطق جهانها بدان پرداخته میشود. با توجه به سیر اندیشۀ بدیو و بروز تحولات در کلیتِ نگرۀ وی، تبیین او در باب سوژه نیز دستخوش تفاوتهایی آشکار بوده است. نظریۀ سوژه اثری مربوط به دوران تأثیرپذیریِ مستقیم بدیو از آلتوسر و مائو است لذا توصیف سوژه نیز در این اثر متأثر از سویههای مارکسیستی اندیشۀ او و در نسبت با کردارهای اجتماعی و کارکرد سیاسی است، اما در هستی و رخداد که میتوان آن را مانیفست هستیشناختی بدیو با شاکلههای ریاضیاتی دانست، ویژگیهای سوژه از منظری متفاوت مورد توجه قرار گرفته و نخستین بار در نسبت با حقیقت طرح میشود؛ روالی که بعدها با موضعی متفاوت در منطق جهانها نیز دنبال شدهاست و ما را برآن داشت تا به تفحص در این سیر تطور بپردازیم. در این مقاله نشان دادیم که سوژه چگونه از هیبتی کاملاً انسانی و سیاسی در آغازههای نگاه بدیو به جزئی متناهی و مادی از حقیقت در بستر وضعیتهای تفریقی تبدیل میشود که علیرغم کلیۀ تلاش های این فیلسوف محل انتقادات و ابهاماتی است و به دلیل نسبت مستقیمش با حقیقت باید بدانها پاسخ داد و نمیتوان تبیین بدیو از آنرا به طور کامل پذیرفت.