وحید حیاتی؛ اصغر فهیمی فر؛ احمد پهلوانیان
چکیده
بیتردید توجه به تفکرات فلسفی در شکلدهی به نظریه فیلم و شکلگیری آثار هنری و سینمایی اثرگذاری بسیاری دارد. تحلیل فیلم از منظر نظریههای معاصر، برگرفته از بنیادهای نامگرایی و پندارگرایی است که ...
بیشتر
بیتردید توجه به تفکرات فلسفی در شکلدهی به نظریه فیلم و شکلگیری آثار هنری و سینمایی اثرگذاری بسیاری دارد. تحلیل فیلم از منظر نظریههای معاصر، برگرفته از بنیادهای نامگرایی و پندارگرایی است که باعث ایجاد اشکالات وجودشناختی و معرفتشناختی بسیاری به تبع فلسفه شکل دهنده آن میشود. تحلیل بازنمایی فیلم از منظر پدیدارشناسی، در تحلیل ابعاد مختلف فیلم مانند تصویر، صدا، روایت، محتوا، دریافت و ادراک تماشاگر، ثمرات مهم و متفاوتی به بار میآورد. این مقاله میکوشد با بررسی مختصر ماهیت بازنمایی هنری در نظریه پدیدارشناسی، ضمن توجه به مؤلفههای مهم این نظریه، برخلاف نظریههای سنتی که بر محتوا، ساختار و فرایند ساخت فیلم تمرکز دارند، نگرش متفاوت و تاثیرگذار این اندیشه در بازنمایی فیلم را ارزشگذاری کند. در همین راستا با روش تحلیلی-تفسیری، چگونگی ظاهر شدن واقعیت و معنا در دنیای فیلم از این منظر و افزایش تجربه تماشاگر در تحلیل عمیق و جامع از عناصر مختلف فیلم از جمله زبان تصویری و صدا، زمان و مکان، فضا و مکان پدیدار، نور و رنگ پرداخته میشود. درنتیجه این رویکرد پدیدارشناسانه نه تنها به درک عمیقتر از داستان و شخصیتها کمک میکند، بلکه ارتباط تماشاگر با زمینه و جهان داستانی را تقویت میکند و تجربه سینمایی را برای تماشاگران افزایش میدهد. نظریه پدیدارشناسی فیلم تأکید میکند که شعور ما نه تنها از طریق کنشهایمان با نمودها ارتباط برقرار میکند، بلکه در ساخت آنها نیز نقشی ایفا میکند. این نقش تابع منطق خاصی است که هنوز به طور کامل درک نشده است.