Journal of Philosophical Investigations
واکاوی انتقادی دیدگاه توماس نیگل در باب پوچی زندگی
واکاوی انتقادی دیدگاه توماس نیگل در باب پوچی زندگی

وحید سهرابی فر

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 372-389

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.51591.3209

چکیده
  یکی از مهمترین چالش‌ها در بحث معنای زندگی، مسئله پوچی است. آیا زندگی بشر دارای بنیانی ارزشمند و هدفمند است یا چنین ویژگی‌ای در زندگی دست‌نیافتنی است؟ توماس نیگل یکی از متفکرانی است که با پاسخ منفی به ...  بیشتر
بررسی عقلانیت و ایمان از نگاه رابرت آئودی
بررسی عقلانیت و ایمان از نگاه رابرت آئودی

علیرضا دُرّی نوگورانی

دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، ، صفحه 329-357

چکیده
  رابرت آئودی، معرفت‌شناسِ بنامِ معاصر، رویکرد متفاوتی را در بررسی عقلانیت ایمان در پیش گرفته است که سزاوار طرح و بررسی است. آئودی کوشیده است با نگاهی متفاوت به ماهیت ایمان و تمرکز بر ایمان غیراعتقادی ...  بیشتر
روش پرسش و پاسخ به عنوان یک اصل نیک اندیشی (حسن نظر) در هرمنوتیک گادامر
روش پرسش و پاسخ به عنوان یک اصل نیک اندیشی (حسن نظر) در هرمنوتیک گادامر

دیوید وسی

دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، ، صفحه 1-14

چکیده
  اصول نیک­اندیشی (یا حسن نظر) وجوه محوری هر نظریة قابل قبولِ تفسیر است. این مقاله در صدد توضیح این مسأله است که چگونه حقیقت یک متن، بدون اینکه شخص دیدگاه­های انتقادی خود را در جریان تفسیر رها کند، آشکار ...  بیشتر
فلسفه مدرنیته و نقش آن در تعلیم و تربیت
فلسفه مدرنیته و نقش آن در تعلیم و تربیت

خلیل سلطان القرایی

دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، ، صفحه 45-72

چکیده
  در ساحت تعلیم و تربیت، خوباوری و اعتماد به قدرت تفکر و استنباط انسانی، بسیار ارزنده و یک امر بنیادی است: بدون این که از اهمیت ساحت های دیگر شناخت غفلت کرده باشیم، در این مقاله، به بیان اهمیت تعقل پرداخته ...  بیشتر