Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه دین، دانشگاه ادیان و مذاهب، ایران.

چکیده

یکی از مهمترین چالش‌ها در بحث معنای زندگی، مسئله پوچی است. آیا زندگی بشر دارای بنیانی ارزشمند و هدفمند است یا چنین ویژگی‌ای در زندگی دست‌نیافتنی است؟ توماس نیگل یکی از متفکرانی است که با پاسخ منفی به این سوال از پوچ‌انگاری دفاع کرده است. در این مقاله ابتدا به دو استدلال نیگل پرداخته شده است: استدلال نخست با تکیه بر فاصله پرناشدنی جهان موجود و جهان مطلوب از پوچی دفاع می کند. استدلال دوم که نوآوری نیگل نیز محسوب می‌شود، زندگی را فاقد عقلانیت شمرده و در نتیجه،‌ زندگی را بی‌معنا می‌داند. به باور وی، عقلانیت بشر تنها از نظرگاهی بشری قابل دفاع است و انسان به مدد قدرت فراروی از خویشتن، در اعتبار عقلانیت خویش تردید می‌کند و ازین رو، ارزش‌های برخاسته از آن را نیز بی‌اعتبار می‌سازد. در ادامه مقاله به نقد دیدگاه نیگل می‌پردازد و اموری مانند «اعتبار عقلانیت بشر»، نقش «جدیت در معنای زندگی»، اعتبار«داوری شهود انسان‌ها درباره معنای زندگی» و نیز بازاندیشی در «فراروی انسان» را مطرح می‌کند. در نهایت، از نگاه نگارنده دلایل نیگل برای دفاع از پوچ‌انگاری کافی نیست و  نمی‌توان بر اساس آنها دست از معناداری زندگی شست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Study of Thomas Nagel's View on Absurdity

نویسنده [English]

  • Vahid Sohrabifar

Assistant Professor of Philosophy of Religion Department, University of Religions and Denominations, Iran

چکیده [English]

One of the crucial debates on the meaning of life is the question of absurdity. Is life of human beings has a unifying, valuable, and purposeful ground? one of the thinkers who present a negative answer to the question and advocates absurdity is Thomas Nagel. He offers two accounts of absurdity: "Human and the world" which refers to the unfulfilling gap between the desired world and the existing world and the second account "Human and herself" which relies on the lack of reasonability. He argues that reasonability is only reasonable from a human point of view and there are many doubts about it outside of that. Moreover, when reasonability is doubted, then the values that come from it are also unacceptable. Hence, he arrives at Absurdism. In a critical study of his view, I believe that several criticisms can face his view: "validity of rationality", "the seriousness of life", "the intuitional evaluation of a meaningful life", and "the transcendental ability of human beings". Based on the criticisms, Nagel's arguments cannot support the idea of the absurdity of life. This study is conducted by using library material and the descriptive-analytical method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • meaning of life
  • absurdity
  • Thomas Nagel
  • rationality
Bayat, M. (2012). Religion and Meaning of Life in Analytical Philosophy, University of Religions and denominations. (In Persian)
Camus, A. (1979). The Myth of Sisyphus. Translated by J. O'brien, Penguin Books.
Joske, W. (1974). Philosophy and the Meaning of Life. Australasian Journal of Philosophy, 52(2), 93-104.
Kierkegaard, S. (1996). Subjectivism is Truth, Translated by M. Malekiyan, Journal of Naqd va Nazar, 1(3-4), 62-81 (In Persian).
Levy, N. (2015). Religion and the Meaning of Life. In The Routledge Handbook of Contemporary Philosophy of Religion (pp. 329-399). Routledge.
Metz, T (2004). Could God’s purpose be source of life’s meaning? Translated by M. SaeidiMehr, Journal of Naqd va Nazar, 8(29-30), 149-183 (In Persian).
Metz, T. (2013). Meaning in Life: An Analytic Study. Oxford University Press.
Morreall, J. (2009). Comic Relief: A Comprehensive Philosophy of Humor. West Sussex: Wiley-Blackwell.
Nagel, T. (1971). The Absurd. The Journal of Philosophy, 68(20), 716-727.
Nagel, T. (1986). The View from Nowhere. Oxford University Press.
Nagel, T. (2006). What Does It All Mean: a very short introduction to philosophy, Translated by S. Naji, & M. Moeinzadeh, Hermes (In Persian).
Nagel, T. (2018). Mortal Questions, Translated by M. Malekiyan, & J. Heydari, Negah Moaser. (In Persian).
Shahriyari, H. (2004). Pure (Tayibah) Life: looking differently at absurdity. Naqd wa Nazar, 8(31-32), 44-62 (In Persian).
Sohrabifar, V. & Fanaei, A. (2021). Religious Spirituality and the Meaning of life: the Problem of Absurdity, Journal of Philosophy of Religion Research, 19)38), 1-22, (In Persian) http://doi.org/10.30497/prr.2022.240880.1675
Sohrabifar, V. & Talebi Darabi, B. (2018). The Impacts of Modernity Upon Religiosity: a critical study of Charles Taylor. Sociological Review, 23(14), 261-284. (in Persian) http://doi.org/10.22059/jsr.2016.58815
Sotudeh, Μ. & Bayat, Μ. (2022). A Rereading of Thomas Nigel's View of the Meaning of Life Based on the Function of Life, Journal of Philosophy of Religion Research, 19(38), 177-200. (In Persian) http://doi.org/10.30497/prr.2022.241221.1689
Solaimani-Amiri, A. (2004). The Absurdity of Absurdity, Naqd wa Nazar, 8(31-32), 2-43 (In Persian).
Tartaglia, J. (2016). Philosophy in a Meaningless Life: A System of Nihilism, Consciousness and Reality. Bloomsbury.
Thomas, A. (2009). Thomas Nagel. Acumen Publishing.
Tolstoy, L. (1983). Confession. Norton & Company.
Velleman, D. (2013). Foundations for Moral Relativism. Open Book Publishers
Young, J. (2018). The Death of God and the Meaning of Life, Translated by B. Khodapanah, Hekmat. (In Persian).
CAPTCHA Image