Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فلسفه دین، دانشگاه تهران، ایران

2 دانشجوی دکترای فلسفه دین، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

تدئوس متز از فیلسوفان تحلیلی با ارائه ویژگی‌‌های ‌‌‌یک نظریه معنای زندگی، نظریه خود را با تکیه بر 1) تفکیک ساحات انسان به حیوانی و عقلانی 2) ارائه لذت و معنا به مثابه ملاک‌های ‌‌‌متناسب با دو ساحت فوق، سامان داده و بر این باور است که‌‌‌ اگر هر فرد انسانی اولا نوعی گرایش مثبت به خوبی، حقیقت و زیبایی یا دست کم، گرایش منفی به آنچه این حوزه­‌‌‌ها را تهدید‌‌‌ می‌کند، داشته باشد ثانیا گرایش مثبت و منفی وی مستلزم نقض ارزش‌های ‌‌‌اساسی اخلاقی مانند تحقیر دیگران نباشد ثالثا در ارزیابی معناداری زندگی فرد علاوه بر اجزاء زندگی، کل زندگی وی را نیز در نظر بگیریم، میتوان زندگی وی را معنادار دانست. اگرچه، نظریه وی توانسته است اولا معنای زندگی را از اخلاق و خوشبختی جدا سازد ثانیا تبیینی فراگیر از شهود انسان‌‌‌ها درباره معناداری زندگی انسان‌‌‌ها ارائه کند؛ ولی به باور وی، نتوانسته است تبیینی از پوچ‌‌‌گرایی و معناداری کمک به کاهش درد حیوانات ارائه دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Assessment of Thaddeus Metz’s theory about meaning of life

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Bayat 1
  • Tahereh Eshraghi 2

1 Assistant professor, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 PhD Candidate in philosophy of religion, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

Thaddeus Metz, an analytical philosopher, has established his theory of the meaning of life via two interrelated conceptual activities: first, he distinguishes the realms human life into two animal and rational, second, he assumes that pleasure and meaning are relative criteria to each realm. Hence, he argues the of an individual is meaningful if it meets three requirements; First, that individual has some degree of a positive approach to goodness, truth and beautifulness. Second, such approaches do not require that individual to violate fundamental moral values. Third, in evaluating that individual’s meaningfulness of life, we adopt a holistic perspective. Metz’s theory has been successful in separating the meaning of life from traditional concepts of ethics and happiness. Moreover, this theory advances a throughout and comprehensive view on the meaning of life. However, his theory, according to himself, fails to explain the relationship between nihilism and meaningful life as well as it is limited in reducing animals’ pain.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Thaddeus
  • Metz
  • meaning of life
  • ethics
  • happiness
  • beautifulness
-        Bayat, Mohammadreza (2011) Religion and Meaning of life if the Analytic Philosophy, Tehran: The University of Religion and Denomination Press. (in Persian)
-        Brännmark, Johan (2003) ‘Leading lives’, Philosophical Papers, Vol. 32, pp. 321–43.
-        Campbell, Stephen M, and Sven Nyholm (2015)"Anti-Meaning and Why It Matters", Journal of the American Philosophical Association,Vol. 1, Issue 4, pp. 694–711.
-        Levinson (2004) ‘Intrinsic value and the notion of a life’, Journal of Aesthetics and Art Criticism, 62, pp. 319–29.
-        Metz, Thaddeus (2002) "Recent Work on the Meaning of Life", Ethics 112, pp. 781-814.
-        Metz, Thaddeus (2007) "The Meaning of Life", Stanford Encycolopedia of philisophy, first published Tues.
-        Metz, Thaddeus(2013) Meaning in Life: An Analytic Study, Oxford University Press.
-        Nozick, Robert (2013) "Experienece Machine", in Ethical Theory an Anthology, Wiley & Sons.
-        Parfit, Derek (1984) Reason and Persons, Oxford.
-        Taylor, Richard (1987) 'Time and life’s meaning', The Review of Metaphysics, Vol. 40, pp. 675–86.
-         Wolf, Susan (2010) Meaning in Life and Why it Matters, Princeton: Princeton University Press.
-        Wong, Wai-hung (2008) 'Meaningfulness and Identities', Ethical Theory and Moral Practice 11, pp. 123-148.
CAPTCHA Image