The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه تبریز

10.22034/jpiut.2020.35222.2376

چکیده

یک رابطه بسیار نزدیک بین زبانشناسی و فلسفه وجود دارد. در طول تاریخ، این دو حوزه تاثیرات بسزایی بر روی هم داشته اند. زبانشناسان همواره تلاش کرده اند تا معنی کلمات را از جهات مختلف بررسی کنند. به همین منوال، فلاسفه همیشه کوشیده اند تا کلمات و معانی آنها را در بافت های پیرامونی و زبانی متعدد بکار ببرند. با توجه به اینکه کلمات و عبارات، تنها ابزار و وسیله فلاسفه برای انتقال افکار و عقایدشان می باشد، آنها کلمات و عبارات را با دقت بسیار بالایی انتخاب و بکار می گیرند. زبانشناسان نیز می کوشند تا این کلمات و عبارات را از جنبه های گوناگون از جمله ساختواژشناسی، معناشناسی و منظورشناسی بررسی کنند. در این مقاله، سعی بر آن است تا کلمات و معانی آنها از منظر معناشناسی و منظورشناسی بررسی شود. در این راستا، برخی مفاهیم کلیدی که نقش بسزایی در فاسفه دارند مانند معنای صریح (معنای هسته ای) و معنای ضمنی (معنای مضاعف، احساسی و نگرشی) مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. همچنین، برخی روش های مهم دیگر برای بررسی متون فلسفی بر اساس پیش فرض، انسجام دستور زبانی و انسجام معنایی مورد کنکاش واقع می شوند. امید است که این مقاله بتواند هم برای زبانشناسان و هم برای فلاسفه مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An Inextricable Interaction and Interrelationship between Applied Linguistics and Philosophical-linguistics

نویسنده [English]

  • Mohammad Zohrabi

English Department, University of Tabriz

چکیده [English]

There is a close and narrow relationship between linguistics and philosophy. Throughout the history, they have had tremendous influences upon each other. Linguistics has always tried to look and analyze meaning from different angles. By the same token, philosophers have always tried to use and apply words and their meanings in different physical and linguistic contexts. Philosophers select and use words and phrases very carefully. It is because words and phrases are their only tools and means of transferring their thoughts and ideas. In this way, linguists try to analyze these words and phrases from different points of view, whether morphology, semantics, or pragmatics. In this article, we try to study words and their meanings from semantic and pragmatic perspective. In this regard, the key concepts that play a role in philosophy are scrutinized which include denotation (core meaning) and connotation (additional, emotional, and attitudinal meaning). Meanwhile, some other important ways of analyzing philosophical texts are considered based on presupposition, cohesion, and coherence. It is hoped that this article to be useful and helpful to both linguists and philosophers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • semantics
  • Pragmatics
  • philosophy
  • Linguistics
-         Barnes, J. (1995). The complete works of Aristotle. Princeton: Princeton University Press. 
-         Brown, H. Douglas (2014). Principles of Language Learning and Teaching. Sixth Ed. New York: Pearson Education ESL.
-         Chomsky, Noam (1968). Language and Mind. New York: Harcourt, Brace, Jovanovich.
-         Condillac, Étienne Bonnot de (1746). Œuvres philosophiques de Condillac. Le Roy, Georges (ed.). Paris: Presses Universitaires de France.
-         Cooper, J. M. (1998). Plato: Complete works. USA: Hackett Publishing Company.
-         Crystal, David (1990). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Oxford: Bsil Blackwell.
-         Halliday, M.A.K. & Hasan, Ruqaiya (1976). Cohesion in English. London: Routledge.
-         Herder, Johann Gottfried (1772). Philosophical Writings, ed., Michael N. Forster. Cambridge: Cambridge University Press.
-         Hyland, Ken. (2006). English for Academic Purposes. London: Routledge.
-         Johnston, B. 2002. Values in English Language Teaching. Hillsdale, N. J.: Lawrence Earlbaum Associates.
-         Korta,  Kepa  (2019) "Pragmatic ", First published Tue Nov 28, 2006; substantive revision Wed Aug 21, 2019/ in https://plato.stanford.edu/entries/pragmatics
-         Levinson, Stephen C. (1997).  Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
-         Lyons, John (1990). Language and Linguistics: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
-         Meyer, Charles (2009). Introducing English linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
-         Oxford advanced learner’s dictionary. (2004). Oxford: Oxford University Press.
-         Press, G. A. (2010). Plato: A guide for the perplexed. London: Continuum.
-         Richards, J.C. & Schmidt, R. (2002). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. Third ed. London: Longman.
-         Richards, Jack C., Platt, John, & Platt, Heidi (1992). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. UK: Longman.
-         Rose, Kenneth R. & Kasper, Gabriele (2001). Pragmatics in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
-         Rousseau, Jean-Jacques (1755). Discourse on Political Economy. https://www.files.ethz.ch/isn/125495/5020_Rousseau_A_Discourse_on_Political_Economy.pdf
-         Sapir, E. (1947). Selected writings in language, culture and personality. Edited by D. G. Mandelbaum. Berkeley & Los Angeles: University of California Press.
-         Stumpf, S. E. (1987). Elements of philosophy. London: McGraw-Hill.
-         Whorf, B. L. (1956). Language, Thought and Reality. Selected writings, edited by J. B. Carroll. Cambridge, Mass.: MIT Press & New York: Wiley.
-         Wittgenstein, L. (1961). Tractatus Logico-philosophicus. Translated by D. F. Pears and B. F. McGuiness. London: Routledge and Kegan Paul.
-         Yule, George (2006). The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press.
CAPTCHA Image