The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فلسفه دانشگاه تهران، مدرس فلسفه هنر موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی فردوس، مشهد. ایران.

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران، تهران. ایران.

10.22034/jpiut.2021.30118.2152

چکیده

در دوره‌ معاصر که علم تجربی، همه اطوار وجود را منحصر در طور حس نموده و به معنازدایی از جهان­هستی و اشیا موجود در آن مشغول­است، آیا تامل در میراث معماری مقدس بجای­مانده از تمدن­های سنتی میتواند طریق برون‌رفت از نیهیلیسم بی­معنایی‌ را نشان دهد که انسان امروزین گرفتار آن آمده­است؟ پاسخ مولفان مقاله بدین سوال مثبت است؛ لذا بر آن شدند تا با بررسی کیفیت آشکارگی امر قدسی در معماری مقدس اسلام و هندوئیزم، به­عنوان دو فرهنگ بزرگ سنتی، در جستجوی معنای از دست­ رفته‌ای بکوشند که گمشده انسان معاصر است. روش تحقیق در این مقاله مطالعه­ای تطبیقی در معماری مساجد اسلام و معابد هندوئیسم بر اساس پدیدارشناسی است. البته نویسندگان مقاله عقیده دارند که پدیدارشناسی برای فهم کیفیت تجلی امر قدسی در معماری مقدس، نابسنده است لذا در مقابل تحلیل­های پدیدارشناختی و سمبلیسم، رابطه وجودی با معماری مقدس را مطرح می‌کنند و آن را روشی مناسب برای فهم کیفیت تجلی امر قدسی می‌دانند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The sacred manifestation in Islamic mosques and Hindu temples

نویسندگان [English]

  • Ali Alishir 1
  • Mohammad Ali Dibaji 2

1 PhD of philosophy, Lecturer at Ferdows Institute of Higher Education. Mashhad. Iran.

2 Associate professor of philosophy, University of Tehran. Iran.

چکیده [English]

Reducing Being hierarchies down to the physical entities, empirical science having occupied with destroying the sanctity of the universe; does thinking about Sacred architecture suggests a way to release contemporary man from nihilism?
The authors’ response is affirmative; therefore, investigating the quality of Sacred disclosure in the religious architecture of Islam and Hinduism, they search for understanding a lost meaning that had been manifesting there. The method of research consists of a comparative study about Islamic mosques and Hindu temples according to phenomenology. Offering existential relation with Sacred architecture by a personal experience for understanding the quality of Sacred manifestation, they criticize semiology and phenomenology methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Sacred
  • Mosque
  • temple
  • incarnation
  • manifestation
-       Acharya, Prasanna Kumar (1946) Hindu architecture in India and abroad, Manasara series vol. 6, Oxford University Press.
-       Alishir, Ali and Dibaji, Sayyid Mohammad Ali (2018) "Decoration as a language in explaining the concept of Islamic art and architecture". Journal of contemporary Islamic studies. Vol. 1, No. 2. Summer and Autumn. (in Persian)
-       Bhakti Swami, Prabhupada (1999) Bhagavad Gita as it is. Trans. Farhad Siahpush and others. Tehran: Dari. (in Persian)
-       Ching, Francis D.K. & Jarzombek, Mark M. & Prakash, Vikramaditya (2011) A global history of Architecture. Translated by Mohammad Reza Afzalie. Tehran: Yazdan. (in Persian)
-       Coomaraswamy, Ananda (1983) Symbolism of Indian architecture. Jaipur: The Historical Research Documentation Programmed.
-       Gamperts, Theodore (1997) Greek Thinkers. Trans. Hasan Lotfi. Tehran. (in Persian)
-       Godard, Andre (1997) The art of Iran 1- 2. Trans. Abu l- Hasan Sarv Moghaddam. Mashhad: Astan Quds Razavi. (in Persian)
-       Gonzalez, Valerie (2001) Beauty and Islam. London: I.B. Tauris Publishers.
-       Graber, Oleg (1978) The formation of Islamic Art. Yale University Press.
-       Gupta, S. P. (2002) Elements of Indian art. Indraprastha museum of art and archeology. New Delhi.
-       Guthrie, W. K. C. The Sophists; Part 2. Trans. Hasan Lotfi. Tehran: Fekr Ruz. (in Persian)
-       Havel, E. B. The Ideals of Indian Art. New York: E. P. Dutton And Company.
-       Kamal Kharazmi, Hosein b. Hasan (2006) Jawahar ‘l-asrar VA Zavahru “l-anvar. Vol. 1. Muhammad Javad Shari’at. Tehran: Asatir. (in Persian)
-       Koprulu, Mahmet Fuad (2007) Early Mystics in Turkish Literature. Trans. Toufiq Sobhanie. Tehran: Anjoman Asaar VA Mafakher Farhangie. (in Persian)
-       Malraux, Andre (1996) Anti- memories. Trans. Abu ‘l-Hasan Najafi & Reza Seyed Hoseini. Tehran: kharazmi. (in Persian)
-       Nasafi, Abdu L- Aziz (1966) Kashfu l- Haqaieq. Edited by Ahmad Mahdavi Damqanie. Tehran: Bungah Tarjume va Nashr Ketab. (in Persian)
-       Nasafi, Azizuddin (2010) Al insane ‘l-Kamel. Ed. Marijan Mule. Trans. Seyed Zia Dehshiri. Tehran: Tahuri. (in Persian)
-       Nasr, Seyyed Hossein (1978) An introduction to Islamic cosmological doctrines. Great Britain: Thames and Hudson LTD.
-       Nasr, Seyyed Hossein (1987) Islamic art and spirituality. USA: State University of New York Press.
-       Nasr, Seyyed Hossein (1990) Man and Nature. London: Unwin Paperbacks.
-       Nasr, Seyyed Hossein (2014) Islamic Art and Spirituality. Trans. Rahim Qasemiyan. Tehran: Hikmat. (in Persian)
-       Ping Zhu, Liu Zhi (1995) Islamic Architecture in China. Trans. Maryam Khoram. Tehran. (in Persian)
-       Rumi, Jalaluddin (2003) Mathnavi. Vol. 3. Trans. Reynold A. Nicholson. Tehran: So ‘aad. (in Persian)
-       Rusell, Leno Leota (1929) Religious values in Hindu sculpture. Boston University.
-       Shaygan, Dariush (1968) India Religions and Philosophical Thoughts. Tehran: Amir Kabir. (in Persian)
-       Shaygan, Dariush (2004) Hinduism and Sufism. Trans. Jamshid Arjmand. Tehran: Farzan Ruz. (in Persian)
-       Werner, Karel (1991) Symbols in art and religion. Delhi: Motilal Banarsidass Publishers PVT LTD.
CAPTCHA Image