نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
2 کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
تبیین فروید از نهاد اخلاق و نسبت آن با روان آدمی در دو پروژه جداگانه صورت میپذیرد. در پروژه نخست استقرار احساس اخلاقی در روان فرد توضیح داده میشود و در دیگری توضیحی برای چند و چون پیدایش و استمرار نهاد اخلاق در نوع آدمی ارائه میگردد. تلاش این مقاله بر آن است که به ربط و پیوند این دو پروژه بپردازد. نخست تقریری از این دو پروژه ارائه میگردد به گونهای که امکان مقایسه و سنجش نسبت آن دو را فراهم کند. مدعای اصلی این مقاله که همانا رای مختار فروید است به همارزی این دو پروژه تعلق میگیرد، بدین معنا که میتوان میان مفاهیم بنیادی و سازوکار کلی نهاد اخلاق در این دو پروژه تناظری یک به یک برقرار کرد. جایگاه این اصل در اندیشه فروید، خود محل بحث است. اینکه آیا این اصل نتیجه گفتار اوست و فروید در دفاع از آن ادلهای جداگانه ارائه میکند یا آنکه آن را همچون اصلی موضوعه به خدمت میگیرد. در ادامه توضیح داده میشود که همارزی این دو پروژه را میتوان به همارزی دو مفهوم مرکزی آنها تحویل کرد؛ مفاهیم حکم اخلاقی، در معنای ارسطویی-کانتی آن، و مفهوم تابو، به معنایی که نزد مردمشناسان به کار رفته است. در پایان نیز وجوه اشتراک و تمایز این دو مفهوم به بحث گذاشته میشود و از این رهگذر ملاحظاتی نقادانه در خصوص رهیافت فروید به نهاد اخلاق ارائه میگردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Freud on Ethics: The Equivalence of Evolution of Morality in Individual and Species
نویسندگان [English]
- Heidari Ahmad Ali 1
- Mehdi Hatef 2
چکیده [English]
The explanation made by Freud for the institution of morality and its relation with human psyche proceeded in two separate projects. At the first, it is described the establishment of moral sense in individual’s psyche, and at the second an explanation for its generation and continuity in human species is presented. This essay deals with the relation between these two. First, two description related to these projects are presented in which the possibility of comparison and criticizing them have been provided. The main claim of this essay which is itself an admitted Freud’s idea involved in an equivalence between two projects. It means that it is possible to establish a one-to-one equivalence between the foundational concepts and general mechanisms of moral institution. The place of this principle have not been determined in Freud’s thought; if it is a result of his discussion in that he presented separate arguments, or concerns with that as n axiom. Next, it is explained that this equivalence could be reduced into an equivalence between their two central concepts; The notion of moral judgment in its Aristotelian-Kantian sense, and the notion of Taboo in which anthropologists are concerned with. At the end, the similar and distinct aspects of these two concepts are discussed by which some critical considerations on Freud’s attitude toward moral institution have beed presented.
کلیدواژهها [English]
- Freud
- moral sense
- Super- ego
- Genealogy of Morality
- Moral judgment
- Taboo
ارسال نظر در مورد این مقاله