Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فلسفه، دانشگاه اصفهان، اصفهان. ایران

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان، اصفهان. ایران

چکیده

در این مقاله به بحث درباره چگونگی نقش‌آفرینی بدن در شناسایی می‌پردازیم. بدین منظور، دو رویکرد تقویمی و علّی در علوم شناختی مطرح می‌شود. این بحث معضلاتی را به پیش کشیده است، ازجمله اینکه هر دو رویکرد، درنهایت، فهمی دکارتی-فرادستی از نسبت بدن و شناسایی فراپیش می‌نهند و بدن را به امری فیزیکال فرومی‌کاهند. افزون‌براین، تقویم‌گرایانی همچون کلارک نمی‌توانند صورت‌بندی پدیدارشناسی از تقویم را در سطح علوم شناختی بدن‌مند بازسازی کنند که نتیجۀ ‌آن بازگشت موضع دکارتی در قبال شناسایی است. با توجه به رهیافت پدیدارشناسانه هایدگر این معضلات را تبیین و راهی برای گذار از برخی معضلات این بحث مطرح کنیم. مبانی هایدگری کمک می‌کند دو انگاره از بدن‌مندی یعنی بدن‌مندی تودستی و بدن‌مندی بنیادین را طرح کنیم؛ هر دو انگاره از بدن‌مندی در برابر فهم فیزیکالیستیِ برخی نحله‌های علوم شناختی از بدن‌مندی قرار می‌گیرد. در مرحلۀ ‌بعد با توجه به اشاراتی که هایدگر در هستی و زمان درباره بحث بدن‌مندی مطرح کرده است، تلاش وی برای گذار به سطحی بنیادی‌تر در تحلیل هستی را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم چرا هایدگر در سطح تحلیلی بدن‌مند از هستی نمی‌ماند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Heideggerian Approach to the Embodied Cognition and Problem of Constitution in the Cognitive Science

نویسندگان [English]

  • Seyed Jamal Ghoreyshi Khorasgani 1
  • Ali Karbasizadeh 2

1 PhD in Philosophy, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Associate Professor of Philosophy Department, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

In this article, we discuss how body plays a role in cognition. For this purpose, constitutive and causal approaches in the cognitive science are reviewed. This review addresses the problems of these approaches, including that both of them ultimately lead to a Cartesian-objective understanding of body-cognition relationship as well as reduce the body to the physical body. In addition, proponents of constitutive approach such as Clark cannot reconstruct the phenomenological formulation of constitution at the embodied cognition, which results in return of Cartesian approach to cognition. Given Heidegger's phenomenological approach, we explain these problems and suggest a way to overcome them. Heideggerian foundations help us to formulate two notions of embodiment: ready-to-hand embodiment and fundamental embodiment. Both notions of embodiment deny the physicalist understanding of embodiment which is dominant in cognitive science. In the next step, we examine Heidegger's attempt to move to a more fundamental level in the analysis of being in view of his hints about embodiment in Being and Time and explain why Heidegger does not remain at the embodied analysis of being.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Heidegger
  • Cognitive science
  • Embodiment
  • Constitution
  • Casasanto, Daniel (2009) "Embodiment of Abstract Concepts Good and Bad in Right- and Left-Handers", Journal of Experimental Psychology, Vol. 138 (3): 351–367.
  • Clark, Andy (2008) "Pressing the Flesh: A Tension in the Study of the Embodied, Embedded Mind?", Philosophy and Phenomenological Research, Vol. LXXVI, No. 1.
  • Guignon, Charles (1983) Heidegger and the problem of knowledge, Hackett Publishing.
  • Heidegger, Martin (1962) Being and Time, trans. John Macquarrie & Edward Robinson, Blackwell Publishers.
  • Heidegger, Martin (1968) What is called thinling, trans. Fred D. Wieck and J. Glenn Gray, Harper & Row Publishers.
  • Kiverstein, Julian (2012) "What is Heideggerian cognitive science?" in Kiverstein and Wheeler (ed.) (2012) Heidegger and cognitive Science, Palgrave Macmillan.
  • Macquarrie, John; Robinson, Edward (1962) Footnotes on Being and Time in Heidegger, Martin (1962) Being and Time, trans. John Macquarrie & Edward Robinson, Blackwell Publishers.
  • Merleau-Ponty, Maurice (2002) Phenomenology of Perception, Trans. Colin Smith, Routledge Classics.
  • Shapiro, Lawrence A. (2019a) "Flesh matters: The body in cognition", Mind & Language, 34: 3–20.
  • Shapiro, Lawrence A. (2019b) Embodied Cognition, Routledge.
  • A.D. (2003) Routledge philosophy guidebook to Husserl and the Cartesian Meditations, Routledge.
  • Wilson, Robert (2010) "Extended Vision, in Gangopadhyay", Nivedita et al. (2010) Perception, action, and consciousness: Sensorimotor Dynamics and Two Visual Systems, Oxford University Press.
  • Wilson, Robert A. and Foglia, Lucia (2017) "Embodied Cognition", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/spr2017/entries/embodied-cognition.
CAPTCHA Image