مصلح, علیاصغر, دهقانی, رضا. (1391). تفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 6(10), 159-180.
علیاصغر مصلح; رضا دهقانی. "تفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1". مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 6, 10, 1391, 159-180.
مصلح, علیاصغر, دهقانی, رضا. (1391). 'تفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1', مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 6(10), pp. 159-180.
مصلح, علیاصغر, دهقانی, رضا. تفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1391; 6(10): 159-180.
تفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1
تفسیر هایدگر از افلاطون مربوط به دورة دوم اندیشة وی موسوم به چرخش است. او در کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت به تفسیر تمثیل غار افلاطون میپردازد. هایدگر در این کتاب از طریق واسازی سنت مابعدالطبیعی در افلاطون به ارائه نظر خود میپردازد. پیش از آن در هستی و زمان نیز به مسئله حقیقت پرداخته بود. در آن جا حقیقت به معنای مطابقت و حقیقت به معنای آشکارگی را دو معنا از حقیقت در طول هم میدانست که اولی شرط تحقق دومی بود. لیکن در دوره چرخش این دو معنا را مقابل هم قرار داده، به معنا یا برداشت دوم اصالت بخشید. به نظر هایدگر فیلسوفان پیشاسقراطی هستی را به مثابه امر ناپوشیده (الثس) درک میکردند اما با تمثیل غار افلاطون تغییری در ذات حقیقت روی داد و حقیقت از آشکارگی به مطابقت تبدیل شد، و این آغاز مابعدالطبیعه بود. وی در کتاب آموزه افلاطون در باب حقیقت با تفسیر واسازانه تمثیل غار افلاطون به تفسیر تاریخ مابعدالطبیعه مینشیند. به نظر هایدگر تمامی صور مابعدالطبیعی حتی بشرانگاری یا فلسفههای معاصر ناشی از بسط این تغییر در ذات حقیقت است. اکنون فوریترین وظیفهیما تأمل کردن بر نخستین آغاز و درک فیلسوفان پیشاسقراطی از هستی است.
Heidegger’s Deconstructive Interpretation of Plato
In the Light of
Platons Lehre Von der Wahrheit
نویسندگان [English]
Ali Asghar Mosleh1؛ Reza Dehghani2
چکیده [English]
Heidegger’s interpretation of Plato related to turning (Kehre) period of his thought. In the Platons Lehre Von der Wahrheit (which pertains to this period), by interpreting Plato’s Allegory of Cave and through deconstruction of Plato’s metaphysical tradition, he proceeds to present his own view of truth. While in Being and Time (Which pertains to first period of his thought) he had asserted that Correspondence and Openness as two senses of truth are alongside and in a sense the first is the condition of the realization of the latter, in the Platons Lehre Von der Wahrheit he has contrasted them and given value to Openness instead of Correspondence. Heidegger believes that although Pre-Socratic philosophers have been taking Being as Aletheia, it was Plato’s Allegory of the Cave that has opened the way to change the essence of truth and replaced truth as openness by truth as correspondence. Hence, taking Plato’s movement as the beginning of metaphysics and also by deconstructive interpretation of Plato’s Allegory of Cave, he proceeds to interpret the history of metaphysics. Therefore, the problem, on Heidegger’s view, is that history of metaphysics (even humanism and contemporary philosophies) was in the service of Plato’s movement. In conclusion, our main task, here, is to contemplate on beginning and understand Pre-Socratic philosopher’s view of Being.
کلیدواژهها [English]
Aletheia, truth, metaphysics, Plato, tradition, Kehre, Correspondence, Allegory of the Cave
مراجع
1382 )، هایدگر و تاریخ هستی. تهران: نشر مرکز. ). -- -- -- - - افلاطون. ( 1380 )، "سوفسطایی" در دوره آثار افلاطون . ترجم ۀ محمد حسن لطفی . تهران: انتشارات خوارزمی. - جمادی، سیاوش .( 1385 )، زمینه و زمانه پدیدارشناسی، جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر. تهران. ققنوس. - کریچلی، سایمون. ( 1387 )، فلسفه قاره ای. ترجمۀ خشایار دیهیمی. تهران: نشر ماهی. - هایدگر، مارتین .( 1385 )، متافیزیک چیست؟. ترجمۀ سیاوش جمادی. تهران: ققنوس. 1385 )، "نامه دربارة انسان گرایی" در لارنس کهون (گرد آورنده ). متن هایی ) . - - - - - - - 281 ). تهران: نشر نی. – برگزیده از مدرنیسم تا پست مدرنیس . م ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان. ( 318 منابع لاتین - Clark, Timoty. (2002). Martin Heidegger. London: Routledge. - Dostal, Robert.j. (1992). "Beyond being: Heidegger's plato" in Christopher Macann(ed). Martin Heidegger, critical Assessments.(vol.II). London: Routledge. - Friedländer, paul. (1969). Plato: An Introduction. Translated by H Meyerhoff. Princeton university press. - Guignon. Charles. B. (2006)."Introduction" in Charles. B Guignon (ed). The Cambridge companion to Heidegger. (1-41). New York: cambridge university press. - Heidegger, Martin. (1954). Platons Lehre Von der Wahrheit. Switzerland: Francke vellage Bern. - -- -- -- .(1968). What is called Thinking?. translated by F.D.Wieck and J.G.Gray. New York: Harper& Row. - -- -- -- .(1993a). "Letter on Humanism " in David Farrell Krell(ed). Martin Heidegger Basic Writings. (213 – 266). London: Routledge - -- -- -- .(1994). The Fundamental concepts of Metaphysics, World, Finiude, Solitude. Translated by William McNeill and Nicholas Walker. Bloomington: Indiana University Press. - -- -- -- .(1996). Being and Time. Translated by. Joan stambaugh. New York: State university of New York press. - Heidegger, Martin .(1998). "Plato's Doctrine of Truth" in William McNeill(ed). Martin Heidegger Pathmarks. (155 – 182). Translated by. Thomas Sheehan . New York: Cambridge university press. - Inwood, Micheal .(2000). A Heidegger Dictionary. Oxford:Blackwell. 180 نشریۀ پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز، سال 6، بهار و تابستان 91 ، شماره مسلسل 10 - Naess. Arne. (1969). Four Moder philosophers, carnap, Wittgenstein, Heidegger, satre. Translated by Alastair Hannay. Chicago and London: The university of Chicago press. - Sheehan, Thomas, "Martin Heidegger" in Edward craige. Routledg Encyclopedia of philosophy. London and NewYork: Routledge. - Smart, Ninian. (2001). World philosophies. London and New York: Routledge. - Volpi, Franco .(1996). "Dasein as praxis: the Heideggerian assimilation and radicalization of the practical philosophy of Aristotle" in Christopher Macann(ed). Critical Heidegger. (27 – 66). London and NewYork: Routledge. - -- -- -- .(2006). "Heidegger, Buddhism , and deep ecology" in Charles B.Guignon(ed). The Cambridge companion to a Heidegger (293- 325). New York: Cambridge university press.