نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 دانشیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 استادیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
زیستجهان به معنی جهان چنان که تجربه و زیسته می شود، مفهومی است که نخست در پدیدارشناسی هوسرل متولد شد و پس از او در زمینه های مختلف به کار رفت. آلفرد شوتز پایه گذار جامعه شناسی پدیدارشناختی، که در پی ایجاد پایه های نظری برای جامعه شناسی تفسیری بود این مفهوم را برای بررسی ساختارهای ذهنی در زندگی روزمره به کار گرفت و از آن در جامعه شناسی استفاده کرد. نوشتار حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که زیست جهان چه تحولاتی در اندیشه شوتز از سر گذارند. نتیجه این پژوهش نشان می دهد شوتز میان آگاهی فرد و زیست جهان رابطه ای دیالکتیکی برقرار می کند، به طوری که هر یک دیگری را می سازد و بر آن اثر می گذارد. بر خلاف هوسرلکه زیست جهان را تنها واقعیت قابل درک دانسته، او به لایه های متعدد واقعیت اشاره کرده و اصطلاح فراروی(استعلا) هوسرل را برای چرخش میان این لایه ها مناسب می داند، در حالی که هوسرل استعلا را فقط در راستای آگاهی از تجربه دیگری به کار گرفته بود. به علاوه پدیدارشناسی استعلایی را مبنای مناسبی برای علوم اجتماعی ندانسته و به جای اگوی استعلایی از اگوی این جهانی برای طرح خویش بهره می برد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The "life-world" in Alfred Schutz’s phenomenology
نویسندگان [English]
- Samaneh Feyzi 1
- Mahdi Hassanzadeh 2
- Behzad Hamidiyeh 3
- Mansour Motamedi 2
1 PhD Candidate in Comparative Religions & Mysticism, Ferdowsi University, Mashhad, Iran.
2 Associate Professor of Comparative Religions & Mysticism Department, Ferdowsi University, Mashhad, Iran.
3 Assistant Professor of Comparative Religions & Mysticism Department, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Life-world, means the world as it is experienced and lived, is a concept that was first born in Husserl's phenomenology and later used in various fields. Alfred Schutz, the founder of phenomenological sociology, who sought to establish a theoretical basis for interpretive sociology, applied the concept to study of mental structures in everyday life and used it in sociology. The present article seeks to answer the question, what changes did life-world undergo in Schutz's thought. The result of this study shows that Schutz establishes a dialectical relationship between individual consciousness and life-world, in such a way that each constructs and influences the other. Unlike Husserl, who saw life-world as the only comprehensible reality, he referred to the multiple layers of reality and considered Husserl's term transcendence appropriate for rotation between these layers, while Husserl used “transcendence” only to awareness of another experience. In addition, Schutz does not consider transcendental phenomenology as a proper basis for the social sciences, and instead of the transcendental ego, he uses the mundane ego for his plan.
کلیدواژهها [English]
- Life-world
- phenomenology
- Intersubjectivity
- Husserl
- Schutz
- A. (2019) "Other Minds". in: The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/other-minds/
- Ch. (2016) "Edmund Husserl". in: Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/husserl/
- Brentano, F. (1973) Psychology from an Emprical Standpoint; trans: Rancurello, C. & others. London & New York: Routledge.
- Derher, J. (2011) "Alfred Schutz". in: The Wiley‐Blackwell Companion to Major Social Theorists, ed. Ritzer, George. Stepnisky, Jeffrey. Vol.1, USA: Blackwell Publishing Ltd.
- Føllesdal, D. (2009) "The Lebenswelt in Husserl". in: Science and the Life-World. H. David; Rheinberger. H. J. UK: Stanford University Press,
- Husserl, E. (1970) The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology; Trans. Carr. D. Evanston: Northwestern University press.
- Husserl, E. (1982) Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, First book. General introduction; ed. Kersten F. Dordrecht: Springer
- James, W. (1950) The Principles of Psychology; New York: Dover Publications.
- Mc Intyre, R.; Woodruff Smith, D. (1989) Theory of Intentionality, Husserl's Phenomenology: A Textbook, Mohanty, N. J.; Mc Kennap, W., Washington D. C: Center for Advanced Research in Phenomenology and University Press of America.
- Mead, G. H. (1932) The Philosophy of the Present; USA: Open Court.
- Moran, D. (2006) Introduction to Phenomenology; London & New York: Routledge.
- Muzzetto, L. (2006) "Time and Meaning in Alfred Schütz", Time & Society, 15(1): 5-31.
- Overgaard, S.; Zahavi, D. (2009) "Phenomenological Sociology: The Subjectivity of Everyday Life"; in: Encountering the Everyday. ed. Jacobsen, H. M., USA: Palgrave Macmillan.
- Ritzer, G. (2011) Sociological Theory; New York: McGraw Hill.
- Schutz, A. (1945) "On Multiple Realities", Philosophy and Phenomenological Research; 5(4): 207-259.
- Schutz, A. (1962) Symbol, Reality and Society, Collected Papers the Problem of Social Reality; ed. Natanson, M. Vol. 1. London: Martinus Nijhoff.
- Schutz, A. (1967) The Phenomenology of the Social World; trans: Walsh G., Klehnert, F., Evanston: Northwestern University Press.
- Schutz, A. (1970) "The Problem of Transcendental Intersubjectivity in Husserl", in: Collected Papers, Studies in Phenomenological Studies, Vol.3, Aron Gurwitsch. Martinus Nijhoff.
- Schutz, A.; Luckmann, Th. (1974) The Structure of the Life-word; Vol.1. Zaner, R. M.; Engelgard, T., London: Heinemann.
- Schutz, A.; Luckmann, Th. (1989) The Structure of the Life-word; Vol.2, trans. Zaner, R. M.; Parent, J. D., Evanston: Northwestern University Press.
- Scott, J. (2006) Fifty Key Sociologists: The Formative Theorists; New York: Routledge.
- Smith, D. W. (2007) Husserl, ed. Leiter, B. London & New York: Routledge.
- Weber, M. (1947) The Theory of Social and Economic Organization; trans. Henderson, A. M.; Parsons, T., New York: Oxford University Press.
- Zahavi, Dan (2003) "Inner time-consciousness and pre-reflective self-awareness". in: The New Husserl: A Critical Reader, ed. Donn Welton, Indiana University Press.
ارسال نظر در مورد این مقاله