The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.( نویسنده مسوول)

3 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران و دانشیار دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار،

10.22034/jpiut.2021.47337.2940

چکیده

داستان نقش حیاتی در شکل گیری مهارت های تفکر انتقادی دارد. هدف از پژوهش حاضر ، کشف امکانات بالقوه داستان های معمولی در تقویت و شکل گیری مهارت های تفکر انتقادی در کودکان است.در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا ، میزان مهارت ها و مولفه های تفکر انتقادی از دیدگاه ریچارد پل در داستان های تالیفی برای کودکان گروه سنی «ج» که در فاصله سال های 1340 تا 1385 در فهرست کتاب های مناسب شورای کتاب کودک به ثبت رسیده اند، بررسی شده است.
نتایج پژوهش نشان می دهد که مولفه های استلزامات و پیامدها، اطلاعات ، داده، شاهد، تجربه، هدف، قابلیت های استدلال اخلاقی نسبت به سایر مولفه ها در وضعیت بهتری قرار دارند . از ضعیفترین مولفه ها نیز می توان به پیش فرض ها، اطمینان در تفکر ، نظرات و استنباط ها و تفاسیر اشاره کرد. هم چنین عمده رشد متوالی داستان ها به لحاظ مولفه های تفکر انتقادی صرف نظر از رشد مقطعی دهه چهل در آثار متاخر و در دهه هشتاد روی داده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Critical thinking skills in children's literature

نویسندگان [English]

  • sayed hyrani 1
  • mahmood irozimogadamf 2
  • mahyar alavimogadam 3

1 PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Torbat Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Torbat Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh, Iran. (Corresponding Author)

3 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Torbat Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh, Iran and Associate Professor Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.

چکیده [English]

Review:
Story plays a vital role in shaping critical thinking skills. The aim of the present study is to discover the potential possibilities of ordinary stories in strengthening and shaping critical thinking skills in children. For children of age group "C" who have been registered in the list of suitable books of the Children's Book Council between 1340 and 1385, has been studied.

The results show that the components of implications and consequences, information, data, evidence, experience, purpose, ethical reasoning capabilities are in a better position than other components. The weakest components are assumptions, confidence in thinking, opinions and inferences, and interpretations. Also, most of the successive growth of stories in terms of critical thinking components has occurred in the late works and in the eighties, regardless of the cross-sectional growth of the forties.
Keywords: Critical Thinking, Children's Stories, Philosophy for Children, Critical Thinking Components, Evolution of Critical Thinking Skills

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Thinking, Children'
  • s Stories, Philosophy for Children, Critical Thinking Components, Evolution of Critical Thinking Skills
CAPTCHA Image