Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.

3 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.

10.22034/jpiut.2021.47337.2940

چکیده

داستان نقش حیاتی در شکل‌‌گیری مهارت‌‌های تفکر انتقادی دارد. هدف از پژوهش حاضر، کشف امکانات بالقوه داستان‌‌های معمولی در تقویت و شکل‌‌گیری مهارت‌‌های تفکر انتقادی در کودکان است. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا، میزان مهارت‌‌ها و مولفه‌‌های تفکر انتقادی از دیدگاه ریچارد پل در داستان‌‌های تالیفی برای کودکان گروه سنی «ج» که در فاصله سال‌‌های 1340 تا 1385 در فهرست کتاب‌‌های مناسب شورای کتاب کودک به ثبت رسیده‌‌اند، بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان می‌‌دهد که مولفه‌‌های استلزامات و پیامدها، اطلاعات، داده، شاهد، تجربه، هدف، قابلیت‌‌های استدلال اخلاقی نسبت به سایر مولفه‌‌ها در وضعیت بهتری قرار دارند. از ضعیف‌ترین مولفه‌‌ها نیز می‌‌توان به پیش فرض‌‌ها، اطمینان در تفکر، نظرات و استنباط‌‌ها و تفاسیر اشاره کرد. همچنین عمده رشد متوالی داستان‌‌ها به لحاظ مولفه‌‌های تفکر انتقادی صرف نظر از رشد مقطعی دهة چهل در آثار متاخر و در دهة هشتاد روی داده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Critical Thinking Skills in Children’s Literature

نویسندگان [English]

  • Saeed Heyrani 1
  • Mahmoud Firoozi Moghaddam 2
  • Mahyar Alavi Moghaddam 3

1 PhD candidate, Department of persian language and Literature, Torbat-e Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Heydariyeh, Iran

2 Assistant Professor, Department of persian language and Literature, Torbat-e Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Heydariyeh, Iran

3 Associate Professor Department of Persian Language and Litterature, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

چکیده [English]

Story has a very critical role in the formation of critical thinking skills. The purpose of the prison research is to explore the potential benefits of normal stories in the formation and promotion of critical thinking skills in children. The present research has utilized content analysis method to explore the extent and components of critical thinking skills in the view of Richard Paul in stories authored for children at the age range of “C” (10-12 years) all of which were published during 1961 -2006 and listed as appropriate books in the Council of Children’s Books. The results indicate that the components of implications and consequences, information, data, evidence, experience, purpose, moral reasoning capabilities are in a better position than other components. The weakest components are assumptions, confidence in thinking, opinions and inferences, and interpretations. Also, most of the successive growth of stories in terms of critical thinking components has occurred in the late works and in the eighties, regardless of the cross-sectional growth of the forties.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Thinking
  • Children's Stories
  • Philosophy for Children
  • Critical Thinking Skills
  • Children’s Literature
  • Jahani, Jafar (2003) An Introduction to Research Methods in Critical Thinking, Shiraz: Molk-e Soleiman. (In Persian)
  • Hosseini, Seyed Abbas (2003) "Fundamentals of Critical Thinking in Nursing". Iranian Journal of Medical Education, 3 (Special Issue 10): 61-62. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126540(In Persian)
  • Khosronejad, Morteza (2003) Innocence and Experience: An Introduction to the Philosophy of Children's Literature, Tehran: Markaz Publishing. (In Persian)
  • Khosronejad, Morteza (2007) "A reflection on the combination of children's literature and philosophy in the philosophy program for children". Quarterly Journal of Educational Innovations, Vol. 20. (In Persian)
  • Seif, Ali Akbar (2007) Research Psychology: Psychology of Learning and Teaching. Tehran: Publisher: Agah. (In Persian)
  • Foche Core, Henry (1998) Ethics: Ethical concepts in Persian literature from the Third to the Seventh Century AH, trans. MohammadAli AmirMoezi and AbdulMohammad Ruhbakhshan. Tehran: University Publishing Center, French Iranian Studies Association in Iran.
  • Fisher, Robert (2006) Teaching Thinking to Children, trans. Masoud Safaei Moghadam and Afsaneh Najarian. Ahvaz: Rash.
  • Geranpayeh, Behrooz (1995) Discourse Analysis of Cultural Patterns in Children's Books. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance, Vice Chancellor for Research and Education, Basic Research Center, [Research Project Report, Single Map (In Persian).
  • Myers, Chat (1995) Teaching Critical Thinking. Trans. Khodayar Abili, Tehran: Samat. (In Persian)
  • Maktabifard, Leila (Roya) (2009) "Types of thinking and their relationship with the emphasis on critical thinking". Spring Culture, No. 69, 359-372(In Persian)
  • Mehrinejad, Seyed Abolghasem (2007) "Adaptation and normalization of California critical thinking skills test" Advances in Cognitive Sciences, Skills Test. No. 9 (3) Fall: 63-72. (In Persian)
  • Norton, Donna (2003) Understanding Children's Literature, Types and Applications of Children's Eye Holes. Trans. Mansoureh Rai... [and others], Tehran: Qalamroo. (In Persian)
CAPTCHA Image